Gå til innhold

1990 til vår tid

Anbefalte innlegg

god dag, jeg har en framføring i morra i samfunns fag og er i en gruppe på 5. vi ble eing om hvem som skulle ta de forskjellinge temaene, og jeg og en venn tok politikk og teknologi. men jeg er så usikker på politikken i 90-tallet, jeg ble født i 1991 men jeg var jo bare en hyper unge da :p . også teknologi hva som er bra å ta med, jeg liker godt politikk og teknologi og vil selv for meg jobb i teknologien

dette er det jeg vet på politikk

1991 sovjet gikk til grunne

FRP fikk flere folk

KRF hadde marken

noe med NATO

EU

SV vil ha oss ut av NATO

og øst og vest ble sammlett (europa)

globalisering

dette er det jeg vet i teknologien

Internett

1990 kom TV2 på lufta og var den første til å vise reklame

1992 til 1993 kom tv3 og tv norge

HDITV

kable-tv

at teknologien gjore verden liten

kassetter er ut :p hihi

mobil utvikligen

samme med data maskiner(PC)

men jeg finner ikke noe på nettet og det hadde vært fint om dere kunne hjelpe meg :thumbup: og hva syns dere om tekbologien og politikken i 90-tallet? jeg takker for deres oppmersomhet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann.... satte inn noen små bemerkninger!

1991 sovjet gikk til grunne -se gjerne nærmere på kommunismensfall

FRP fikk flere folk er det velgere du mener? i tilfelle så hadde de nok størst vekst etter 2000, men sjekk opp det nærmere!

KRF hadde marken ikke hele tiden, sjekk opp nærmere

noe med NATO kosovokrigen?, nato som angrepsstyrke eller som en forsvarsallianse?

EUEU avstemmningen i 94, pluss Eøs avtalen noen år før

SV vil ha oss ut av NATO SV ble dannet på 70 tallet pga motstand mot nato medlaemskap

og øst og vest ble sammlett (europa)

globalisering

dette er det jeg vet i teknologien

Internett

1990 kom TV2 på lufta og var den første til å vise reklame tv2 kom senere, og var den første nasjonale kommersielle kanalen, både TvN og Tv3 sendte reklame før det, men ikke nasjonalt

1992 til 1993 kom tv3 og tv norge begge kom før, på 80 tallet

HDITV

kable-tv kom på 80 tallet

at teknologien gjore verden liten

kassetter er ut :p hihi

mobil utvikligen

samme med data maskiner(PC)

forøvrig burde kanskje posten vært i skole og lekse hjelp?

Lenke til kommentar
Internett kom egentlig tidlig på 80-tallet om jeg ikke tar feil, men World Wide Web ikke kom før tidlig på 90-tallet.

8681651[/snapback]

Vanskelig å si nøyaktig når "internett" kom. ARPANET kom i 1969, og en rekke andre nettverk kom igang på 70- og 80-tallet. Det går jo an å si at nettet tok av på 90-tallet, med ideen om "hypertekst" og de første nettleserne. Passende wiki-utsnitt:

At the IPTO, Licklider recruited Lawrence Roberts to head a project to implement a network, and Roberts based the technology on the work of Paul Baran who had written an exhaustive study for the U.S. Air Force that recommended packet switching (as opposed to circuit switching) to make a network highly robust and survivable. After much work, the first node went live at UCLA on October 29, 1969 on what would be called the ARPANET, one of the "eve" networks of today's Internet. Following on from this, the British Post Office, Western Union International and Tymnet collaborated to create the first international packet switched network, referred to as the International Packet Switched Service (IPSS), in 1978. This network grew from Europe and the US to cover Canada, Hong Kong and Australia by 1981.

The first TCP/IP-wide area network was operational by January 1, 1983, when the United States' National Science Foundation (NSF) constructed a university network backbone that would later become the NSFNet.

It was then followed by the opening of the network to commercial interests in 1985. Important, separate networks that offered gateways into, then later merged with, the NSFNet include Usenet, BITNET and the various commercial and educational networks, such as X.25, Compuserve and JANET. Telenet (later called Sprintnet) was a large privately-funded national computer network with free dial-up access in cities throughout the U.S. that had been in operation since the 1970s. This network eventually merged with the others in the 1990s as the TCP/IP protocol became increasingly popular. The ability of TCP/IP to work over these pre-existing communication networks, especially the international X.25 IPSS network, allowed for a great ease of growth. Use of the term "Internet" to describe a single global TCP/IP network originated around this time.

Growth

The network gained a public face in the 1990s. On August 6, 1991, CERN, which straddles the border between France and Switzerland, publicized the new World Wide Web project, two years after Tim Berners-Lee had begun creating HTML, HTTP and the first few Web pages at CERN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...