iNeo Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Ja, som i tittelen så lurer jeg på om corrupt betyr korrupt som igjen mange tror betyr "ødelagt", Min oppfattelse av corrupt, er at corrupt betyr bestikkelse (elns). Noen andre mener corrupt betyr ødelagt. Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Ja, som i tittelen så lurer jeg på om corrupt betyr korrupt som igjen mange tror betyr "ødelagt", Min oppfattelse av corrupt, er at corrupt betyr bestikkelse (elns). Noen andre mener corrupt betyr ødelagt. Kan noen hjelpe meg? 8680613[/snapback] når noe er korrupt er det på en måte misbrukt til fordel for ett firma eller en person som er ute etter mer enn det han har..Blir litt vanskelig å forklare Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Ja, som i tittelen så lurer jeg på om corrupt betyr korrupt som igjen mange tror betyr "ødelagt", Min oppfattelse av corrupt, er at corrupt betyr bestikkelse (elns). Noen andre mener corrupt betyr ødelagt. Kan noen hjelpe meg? 8680613[/snapback] når noe er korrupt er det på en måte misbrukt til fordel for ett firma eller en person som er ute etter mer enn det han har..Blir litt vanskelig å forklare 8680637[/snapback] Det var det jeg også mente, men er fortsatt litt usikker. Jeg ser på filmtekster, så har folk oversatt "corrupt" til "korrupt" men hva betyr "korrupt"? Som jeg sa ovenforr, så har jeg forstått det slik at "korrupt" betyr bestikket "Purken i denne byen er korrupt" etc. Endret 23. mai 2007 av Tt.mrX Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Ja, som i tittelen så lurer jeg på om corrupt betyr korrupt som igjen mange tror betyr "ødelagt", Min oppfattelse av corrupt, er at corrupt betyr bestikkelse (elns). Noen andre mener corrupt betyr ødelagt. Kan noen hjelpe meg? 8680613[/snapback] når noe er korrupt er det på en måte misbrukt til fordel for ett firma eller en person som er ute etter mer enn det han har..Blir litt vanskelig å forklare 8680637[/snapback] Det var det jeg også mente, men er fortsatt litt usikker. Jeg ser på filmtekster, så har folk oversatt "corrupt" til "korrupt" men hva betyr "korrupt"? Som jeg sa ovenforr, så har jeg forstått det slik at "korrupt" betyr bestikket "Purken i denne byen er korrupt" etc. 8680644[/snapback] ja, da betyr det sånn som du sier at de er bestikket. Alså, du kan ikke stole på purken som purk, men som en fiende på en måte på grunn av at de oppfører seg annerledes i det skjulte på grunn av at noen "eier" dem..Penger Penger og atter Penger... Lenke til kommentar
hightow Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det betyr begge deler, dvs det er både et verb og et adjektiv. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Korrupt slik jeg ser det betyr illojal. Enkelt og greit. En som ikke holder med den siden han/hun egentlig er på. F. eks. en politimann som hjelper skurkene, eller en Vålerengaspiller som spiller dårlig mot Rosenborg fordi han egentlig tilhører de etc. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det engelske ordet corrupt kan oversettes til: Korrupere, bestikke forderve, ødelegge forføre, forfalske, skjemme forvanske (ofte om fax, eller tekst) demoralisere råtne fordervet, råtten. Brukt om en datafil vil det vøære forvansket eller ødelagt. Om en politikere vil det være bestikke Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det norske ordet korrupt er snevrere i betydningen enn sitt engelske motstykke. På norsk bruker vi det stort sett bare som "bestikkelig", mens på engelsk betyr det også det samme som "ødelagt, forvrengt, smittet, infisert" etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå