Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lest litt rundt på nett vedrørende LED og MCD. Og blir ikke klok :blush:

 

Fant noen LED pærer hos www.dioder.no

 

Hvor jeg spurte om hva som erstattet 12Volt / 21 Watt, i MCD / Lysstyrke.

 

Fikk dette svaret :

Blå 12V 21Watt BA15S (2 stk)

[120152-2] 140.-

 

Trykk for større bilde

Med 19 kraftige røde lysdioder. Brukes til bremselys. Diameteren på pæren

er 25mm. Pæren lyser med lysstyrke på hele 25000mcd.

 

Så ser jeg på ett annet produkt, hvor det er oppgitt følgende :

 

Rød 12V 21/5Watt BA15D (2stk)

[120150-2] 120.-

 

Trykk for større bilde

Med 19 kraftige røde lysdioder. Brukes til kjøre/bremselys. Diameteren på pæren er 25mm. Når du bremser, lyser den med lysstyrke på hele 121600mcd.

 

Merk at lysstyrken ikke er like kraftig som en vanlig 21W pære.

 

Så jeg forsøkte å ringe dit, uten at det ble opprettet kontakt.

 

Så jeg spør Dere, hva tror Dere er riktig ?

 

Takker for alle svar. :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: De blå pærene skal stå i barskapet på Campingvognen. Så det er litt greit at de lyser litt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...men hva er det egentkig du lurer på?
Antar han tenker på watt kontra millicandela (mcd).

 

Og det er mange faktorer som avgjør dette og noen direkte sammenligning mot en vanlig bilpære er vanskelig. Hvor lyst ett objekt blir avhenger bl.a av retning på lyset og i slike lysdiodepærer så er det vanlig med veldig liten strålningsvinkel. Ved bruk av en vanlig glødelampe så er reflektoren i bilen tilpasset denne og den er konstuert for en bestemt strålingsvinkel den også.

 

Til sammenligning så lyser en vanlig 100W glødelampe med ca. 1700 lumens i tilnærmet alle retninger med en lysstyrke på ca. 135.000 mcd. Hvis man konsentrerer dette lyset til en lysstråle på 20° så vil dette lyset ha en lysstyrke på 18.000.000 mcd. Hvis man da tar utganspunkt i at en 21W bilpære er ca. 5 ganger svakere kan man grovt si at den lyser med 3.600.000 mcd, altså 171.000 mcd pr. watt med en strålingsvinkel på 20°. Noe fasit på dette er det vanskelig å komme med både utifra de opplysningnene dioder.no har gitt og at det ligger dessverre masse matematikk og fysikk bak slike utregninger.

Lenke til kommentar
...men hva er det egentkig du lurer på?
Antar han tenker på watt kontra millicandela (mcd).

 

Og det er mange faktorer som avgjør dette og noen direkte sammenligning mot en vanlig bilpære er vanskelig. Hvor lyst ett objekt blir avhenger bl.a av retning på lyset og i slike lysdiodepærer så er det vanlig med veldig liten strålningsvinkel. Ved bruk av en vanlig glødelampe så er reflektoren i bilen tilpasset denne og den er konstuert for en bestemt strålingsvinkel den også.

 

Til sammenligning så lyser en vanlig 100W glødelampe med ca. 1700 lumens i tilnærmet alle retninger med en lysstyrke på ca. 135.000 mcd. Hvis man konsentrerer dette lyset til en lysstråle på 20° så vil dette lyset ha en lysstyrke på 18.000.000 mcd. Hvis man da tar utganspunkt i at en 21W bilpære er ca. 5 ganger svakere kan man grovt si at den lyser med 3.600.000 mcd, altså 171.000 mcd pr. watt med en strålingsvinkel på 20°. Noe fasit på dette er det vanskelig å komme med både utifra de opplysningnene dioder.no har gitt og at det ligger dessverre masse matematikk og fysikk bak slike utregninger.

8684111[/snapback]

 

Takker for at De valgte å svare seriøst. Jeg har lest her inne (Forumet) og andre plasser, og egentlig ikke blitt noe videre klok.

 

Men jeg fikk tilslutt takk i en representant for dioder.no, og han fortalte at alt over 100 000 mcd, kunne regnes som (cirka) 21 Watt.

 

Det jeg stusset på var at det var oppgitt så forskjellige tall i / på siden til dioder.no. Så jeg valgte å spørre her inne. Siden det finnes oppegående forumsmedlemer som har kunnskaper som vi alle vi "ha" tak i.

 

Jeg har blitt litt klokere, og har bestemt meg for hvilke pærer jeg skal gå for. Disse skal monteres i barskapet i campingvognen. Så mcd / lysstyrken er litt viktig, for at det skal se litt "fancy" ut. :)

 

Takker Dere alle andre som har sett innom denne tråden. Skal bestille pærer i løpet av kvelden, og slenge opp før og etter bilder.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Beklager at jeg virket uhøflig, det var ikke meningen!

8701537[/snapback]

 

Bærer ikke nag til Dem :)

 

Selvom jeg stusset litt over Dere`s svar :ermm:

 

Men nå vet jeg litt mer, og jeg fikk opplyst om at LED var konsentrerte i sin "spredning". Det kunne en ordne med å pusse lett over på overflaten til LED`ene, slikt at spredningsvinkelen økte noe.

 

Siden dette skal stå i barskapet på Campingvognen, vil at lyset skinner ut "av" skapet.

 

Slikt det er idag med 2-to ganger 12V/21Watts pærer så ser det ikke "så" flott ut.

 

Skal ta bilde senere idag.

 

Takker Dere for svar, og ikke minst Takker jeg de som var innom å så på tråden.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

Bilder : Oppdatert 27 Mai 2007

 

Barskap med "vanlig" 12Volt / 21 watt pærer, 2-to stykker. (glasset er løst montert nå)

 

 

 

Barskap uten lys og glass. Kanksje ha speil i bakgrunnen :hmm:

 

 

 

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...