Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP adressen skifter konstant

Anbefalte innlegg

Hello... jeb bare lurte på hvordan man får ipen til og bli en ip... har hatt problemmer med dette etter at jeg fikk 2 pcer... min bærbare og min stasjonære som min søster bruker... har visst samme ip ifølge www.whatsmyip.org... bare lurte påom man kan locke den til og bli en...

trenger svar fort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hello... jeb bare lurte på hvordan man får ipen til og bli en ip... har hatt problemmer med dette etter at jeg fikk 2 pcer... min bærbare og min stasjonære som min søster bruker... har visst samme ip ifølge www.whatsmyip.org... bare lurte påom man kan locke den til og bli en...

trenger svar fort

8679976[/snapback]

Sitter dere på samme internettlinje vil dere i de fleste tilfeller ha samme WAN-IP.

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva du mener, men jeg gjør et forsøk.

De har nok forskjellig IP på innsiden av lokalnettet deres, men dere deler en ip ut mot internett. For å finne hva IPen deres er, velger du start->kjør og skriver cmd. Fra kommandolinjen skriver du ipconfig. IPen du har fått har sansynligvis blitt gitt ut av en DHCP server i adsl modemet, eller en ruter som du bruker.

Lenke til kommentar

Internet Service Provider. Dem som du kjøper nett av. F.eks. Telenor, Tele2, NextGentel, osv..

Er det statisk IP ut du vil ha? Altså at den som står på whatismyip.com ikke endrer seg?

veldig vanskelig å skjønne av hva du skriver, så jeg går utifra navnet på tråden

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

trenger svar fort

8679976[/snapback]

Hvilken router har du?

Enkelte routere har mulighet for å låse ip til hver maskin. Dette gjør du i web-grensesnittet til routeren. Men er litt merkelig at den endrer seg så ofte. En annen mulighet er å sette fast ip på maskinen. Dette gjør du i kontrollpanel og nettverkstilkoblinger. Pass på at du setter en ip som ikke er inkludert i dhcp serveren. Husk også å sett riktig gateway som er ip adressen til router, og DNS servere.

Lenke til kommentar

Virker jo bare som om det er bruker som ikke skjønner hva som skjer her?

To pc'er koblet opp mot samme router gir samme ipadresse på whatsmyip..... Da det ikke er pc'ene som er koblet opp til internett, men routeren. Router bare deler nettet videre til de andre pcene på det lokale nettverket, og de eneste ipadressene som da vil være forskjellig er de lokale.

edit: stokket litt om på ord, samt: WEE 1000 innlegg :roll:

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

det jeg har gjort nå er gå innpå kontrolpanel>nettverkstolkobling> høyre klikket nettet som jeg bruker> egenskaper > innternet protokoll> egenskaper> bruk følkgenede ip adresse> så skriver jeg den ipen jeg har nå i ip i nettverks maske skriver jeg 255.255.255.0 i standard gateaway 192.168.1.1 vet ikke hav som skal i dns greia

Lenke til kommentar

Håper ikke du skriver IP'en du finner på whatsmyip.com, du skal sannsyneligvis bruke en i mellom 192.168.1.101 og 192.168.1.254

DNS-server skal være det samme som standard gateway

hvorfor ikke motta automatisk btw? det er jo ti ganger så lettvint

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Startmeny --> kjør --> skriv 'cmd' og trykk 'enter' --> i det nye vinduet skriv 'ipconfig /all'

Les av de 2 DNS serverne og skriv de ned. De vil du gjerne ha. Det varierer etter ISP og jeg tviler uansett på at 192.168.1.1 vil funke der.

Gateway kan du også skrive ned, men du har sansynligvis 192.168.1.1

Nettverksmaske er som nevnt tidligere av andre 255.255.255.0 .

Så kan du velge IP-adresse selv der du skriver inn manuelt fra 192.168.1.6 osv, så få fast IP adresse på ditt INTERNE nettverk. Så lenge du ikke slår av maskinen eller mister tilgang til routeren skal du strengt tatt ikke miste IP-adressen til din søsters pc med "motta automatisk" som instillinger. Ekstern IP må du nok ta kontakt med ISP om du vil ha fast.

Forklaring til IP adressen du setter opp selv. Om det står 192.168.1.1 som Gateway (i cmd vinduet etter du skrev ipconfig /all) kan du velge IP-adresser fra 192.168.1.1 - 192.168.1.254.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...