Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men - 100mm macro til dykking høres veldig uvant ut? Jeg kan ikke huske at jeg har sett noen dykkere ha med seg stort annet enn vidvinkel. 100mm objektivene er lange - du vil trenge en stoor  vanntett boks. (Hm. Kanskje på tide jeg kledde på meg flaska igjen?)

- grå -

(edit: liten klargjøring)

8685749[/snapback]

100mm macro er det de gutta som driver med dette anbefaler. Har vel lest om noen som bruker 60mm også om jeg ikke tar feil. De sier det er lettest å begynne med macro, så vidvinkel senere. Fins mange rare bokser som du kaller det :p

Jeg blir mer og mer sugen på D200 til mer jeg studerer på det. Det med blitz-styringen vil jeg tro er en stor fordel da jeg kommer til å ha to blitzer etter hvert. At det er mer solid bygget og tåler mer er også ett pluss. Det med å vente til det kommer en ny og bedre modell er ikke så aktuelt, da det også må lages undervannshus og sanne ting som passer til det kameraet, så da blir det ikke i sjøen i år... Jeg skal uansett i en butikk og kjenne litt og se på kameraene før jeg bestemmer meg helt. Det gjorde jeg ikke med 400d for en tid tilbake og det ble solgt igjen da det ikke passet meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer helt an på hva man fotograferer, bruker det ofte siden jeg fotograferer mye på konserter og slikt. Men til tema

Ta deg en tur på fotobutikk og slå av en prat. Ikke tenk så mye på hva som presterer best på bildekvalitet av Canon og Nikon. Det er bare små forskjeller, og det vil aldri bli enighet i det. Uansett hva du velger vil du bli fornøyd, 30D-eiere er fornøyd, og D200-eiere er fornøyd. Det du må vurdere er hva slags optikk og utstyr du skal bruke, og velge kamera etter det.

Makro er nok veldig vanlig under vann. Men så vidt jeg vet koster vel et undervannshus til speilrefleks flere ti tusen? Men det er du vel klar over..

8686792[/snapback]

Undervannshus til speilrefleks koster alt fra litt under ti til sikkert over femti tusen. Jeg har sett på ett til rundt ti, med porter og blitzer blir det fort nærmere tjue... Har tenkt å handle det i USA, sparer en god del på det. Tenkte litt på å gjøre det med kameraet også, men har funnet ut at det kanskje er like greit å kjøpe i norge med tanke på garantier osv.

Lenke til kommentar
I siste nummer av svenske Foto er undervannsfoto hovedtema.

Det jeg stusser litt over er at dere snakker om 60-100mm, mens i Foto er det mange som bruker 10.5mm fisheye...

Tom

8686890[/snapback]

10.5mm fisheye til vidvinkel bilder og 60-100mm er macro

Lenke til kommentar

Du blir nok veldig fornøyd. De fleste undervannsfotografer jeg har sett bruker Nikon.. De har en 60mm f2.8 macro som skal være veldig god. Canon har ikke fisheye, med mindre du bruker Sigma.

Skal på dykkekurs i sommer, gleder meg!

forresten.. ny semiproff nikon kommer ikke før om..tja.. 3-4 år? minst

Endret av EivindF
Lenke til kommentar
Du blir nok veldig fornøyd. De fleste undervannsfotografer jeg har sett bruker Nikon.. De har en 60mm f2.8 macro som skal være veldig god. Canon har ikke fisheye, med mindre du bruker Sigma.

Skal på dykkekurs i sommer, gleder meg!

forresten.. ny semiproff nikon kommer ikke før om..tja.. 3-4 år? minst

8687167[/snapback]

Kanskje det blir en 60mm. Dykking er artig det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...