salah Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jeg har nå en spørring, en ganske enkelt en som er slik: INSERT INTO pm_projects (project_name, description, deadline, created_by, last_updated) VALUES ('$project_name','$description', '$formatted_deadline', '$userinfo['user_id']', '$formatted_deadline') Dette fungerer ypperlig og på tabellen pm_projects genereres da en automatisk ID på raden project_id. Utfordringen kommer da på samme spørring, hvor jeg skal legge inn data på en tabell som heter pm_project_members. pm_project_members har to viktige rader, det er project_id (som er INT(10)) og en user_id (INT(10)). Her vil jeg at når dataen legges inn på pm_projects og pm_project_members så skal project_id på begge tabellene være like, slik at jeg senere kan hente ut data fra både pm_project_members og pm_projects med en samme project_id. Problemet ligger jo hovedsaklig i at pm_projects inneholder kun prosjektinfo (som kun bruker 1 rad per prosjekt) mens pm_project_members kan ha alt fra 1 til 200 medlemmer. Har noen forslag til hvordan dette løses? Endret 23. mai 2007 av salah Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Bare en ide. Lenge siden jeg har gjort dette, men jeg kunne tenkte meg følgende: Hvis du i spørringen din, henter (etter du har satt inn) project_iden fra pm_projects og bruker den som id på pm_project_members ? Det er vel ikke slik at du må bruke en automatisk oppdatert id på pm_project? Lenke til kommentar
salah Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Problemet er at jeg må få tak i siste project_id fra pm_projects og putte det inn i project_id på pm_project_members via SQL. Det må da gå ann å be MySQL hente ut den siste project_id fra pm_projects og putte den i pm_project_members? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 mysql_insert_id() ? <?php $link = mysql_connect('localhost', 'mysql_user', 'mysql_password'); if (!$link) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db('mydb'); mysql_query("INSERT INTO mytable (product) values ('kossu')"); printf("Last inserted record has id %d\n", mysql_insert_id()); ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå