Demonican Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) heisann, har planer om å kjøpe meg en ny strømforsyning, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvor stor effekt jeg trenger. oppsettet mitt: AMP athlon 64 3500+ 2gb kingston ram 2x XFX geforce 7800 GTX 5 HDD (2 IDE og 3 SATA mener jeg, vet ikke om dette har noe å si) 1 dvd brenner stort kabinett med en del vifter takker for all hjelp! Edit: vil helst ha modulære kabler, men er ikke et MUST Endret 23. mai 2007 av Demonican Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 680W? 8679914[/snapback] Vill gjetting? Jeg anslår noe under 400 W, rundt 300 W +12V. Kanskje kjøpe Mist 500W (modulær)? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Tror nok du klarer deg med en 500W av god kvalitet. Men skader ikke å kjøpe en kraftigere. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Vill gjetting? vet ikke hva du har lyst og legge i denne men rundt 500W så corsair 520W har de på shg til 765, er annerkjent som fjellstabil, da får du dedikert 12V til hvert av skjermkorta. og har dessuten tittelen verdens stilleste psu https://prisguiden.no/product.php?productId=48090 Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Tror nok du klarer deg med en 500W av god kvalitet. Men skader ikke å kjøpe en kraftigere. 8680354[/snapback] Skader ikke akkurat, men er ikke særlig smart å sløse penger heller. Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Ja, vil tro det krever rundt 450w +, En Mist 500W vil nok holde, men mtp litt oppgradering ville nok ikke en Mist 600W skade. Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 takker for gode råd, det med at psu'en bråker har ikke jeg et problem med, bare så dere vet det, maskinen min bråker som et uvær til vanlig uansett. men sålenge jeg får fatt i en relativt billig og stabil psu er jeg fornøyd. hadde en hiper 580w før, men den røk, enten av lyn eller av seg selv, var relativt fornøyd med den, men leste rundt på forumet at det var ikke uvanlig at den tok kvelden etter 6 mnd. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 selv om du ikke er opptatt av lyd, vil jeg fremdeles påstå at corsair 520W er det beste kjøpet, er en forbedret versjon av seasonic 500W hvis det sier deg noe Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jepp. Vill gjetting. Men min erfaring med et system, er at det alltids vil bli tilkoblet mere komponentener, større og kraftigere komponenter. Og da skader det ALDRI å være føre var. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Men min erfaring med et system, er at det alltids vil bli tilkoblet mere komponentener, større og kraftigere komponenter. Og da skader det ALDRI å være føre var. 8680956[/snapback] Nettopp derfor jeg foreslo Mist 500W, selv om en bra 400W sikkert hadde fungert. Forresten er Corsair HX520 til 765 en veldig fin pris. Endret 23. mai 2007 av EasyRaider Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 har en PSU på 350 watt nå, men føler at dette ikke på langt nær er nok, brukte en "kalkulator" og de anbefalte 475 watt. så det blir nok en corsair tenker jeg, prisen kunne vært mindre, men vil heller betale litt mer for en PSU som varer og leverer det den skal, enn å spare litt penger på en som tar kvelden etter 4-5 måneder! Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 har en PSU på 350 watt nå, men føler at dette ikke på langt nær er nok 8684796[/snapback] Hva mener du? Er systemet ustabilt? Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 ikke direkte ustabilt nei, men tok ut det ene grafikkortet mitt, bare for sikkerhets skyld. vil ikke ta det inn igjen før jeg har fått meg en ny PSU, med tanke på at det ville nok bare ha laget mer problemer enn det hadde løst akkurat nå. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Kjøp deg en stor, sterk og tøff strømforsyning du, med anerkjent merke og kvalitet. Har to psuer på mine system, en på 580 og en på 580W. Hadde 400W før, men da var PSUen min underdimensjonert til resten av systemet, og som følge fikk ikke diskene mine den strømmen de hadde behov for over en lenge periode, og avgikk med døden. Lenke til kommentar
Grillspade Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hvordan er det egentlig med tanke på antall HD's krever ikke disse mye strøm? Uansett, hvordan kommer man frem til hvor stor psu man trenger på det systemet man har/kommer til å få. Matematisk formell? Husker det var en side man kunne gå innom på for å regne ut hvor mye man trengte hvis man plottet inn hw, det var en link her på forumet et sted, men har litt vanskelig for å finne den nå. Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hvordan er det egentlig med tanke på antall HD's krever ikke disse mye strøm? Mener og huske at en vanlig 7200 Rpm S-ata/Ide disk krever en ca 10W, rett meg vis jeg har feil Uansett, hvordan kommer man frem til hvor stor psu man trenger på det systemet man har/kommer til å få. Matematisk formell? Det er nok ikke en fast formel, hver komponent har sitt egen forbruk av strøm, Husker det var en side man kunne gå innom på for å regne ut hvor mye man trengte hvis man plottet inn hw, det var en link her på forumet et sted, men har litt vanskelig for å finne den nå. 8688638[/snapback] Kalkulatoren finner du her Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Jeg tror denne kalutatoren er litt bedre, den tar høyde for 12V uten å måtte betale: http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php Hadde 400W før, men da var PSUen min underdimensjonert til resten av systemet, og som følge fikk ikke diskene mine den strømmen de hadde behov for over en lenge periode, og avgikk med døden. 8688263[/snapback] Det der virket veldig tvilsomt. Hvordan kan disker dø av for lite strøm? Og hvordan kunne systemet holde seg stabilt hvis PSU var så underdimensjonert? Endret 24. mai 2007 av EasyRaider Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hvis en disk får for lite strøm i en lengre periode. En periode med for lav spenning vil jo ikke føre mye godt med seg, vil det vel? Har du noen gang hatt lyn og torden hvor strømmen er på halv spenning? Da kobler du vel ut? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Hvis en disk får for lite strøm i en lengre periode. En periode med for lav spenning vil jo ikke føre mye godt med seg, vil det vel? Jeg vet ikke hvordan harddisker påvirkes. Men hvis en PSU gir for lav spenning, er det mest nærliggende å anta at den er defekt eller veldig dårlig. Har du noen gang hatt lyn og torden hvor strømmen er på halv spenning? Da kobler du vel ut? 8692945[/snapback] Ja, jeg kobler ut. Men PSUen trives fint med halv spenning (~110 V) på strømnettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå