Gå til innhold

estimert strømkrav til dette systemet?

Anbefalte innlegg

heisann, har planer om å kjøpe meg en ny strømforsyning, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvor stor effekt jeg trenger.

oppsettet mitt:

AMP athlon 64 3500+

2gb kingston ram

2x XFX geforce 7800 GTX

5 HDD (2 IDE og 3 SATA mener jeg, vet ikke om dette har noe å si)

1 dvd brenner

stort kabinett med en del vifter

takker for all hjelp!

Edit: vil helst ha modulære kabler, men er ikke et MUST

Endret av Demonican
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for gode råd, det med at psu'en bråker har ikke jeg et problem med, bare så dere vet det, maskinen min bråker som et uvær til vanlig uansett. men sålenge jeg får fatt i en relativt billig og stabil psu er jeg fornøyd. hadde en hiper 580w før, men den røk, enten av lyn eller av seg selv, var relativt fornøyd med den, men leste rundt på forumet at det var ikke uvanlig at den tok kvelden etter 6 mnd.

Lenke til kommentar
Men min erfaring med et system, er at det alltids vil bli tilkoblet mere komponentener, større og kraftigere komponenter. Og da skader det ALDRI å være føre var.

8680956[/snapback]

Nettopp derfor jeg foreslo Mist 500W, selv om en bra 400W sikkert hadde fungert.

Forresten er Corsair HX520 til 765 en veldig fin pris.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

har en PSU på 350 watt nå, men føler at dette ikke på langt nær er nok, brukte en "kalkulator" og de anbefalte 475 watt. så det blir nok en corsair tenker jeg, prisen kunne vært mindre, men vil heller betale litt mer for en PSU som varer og leverer det den skal, enn å spare litt penger på en som tar kvelden etter 4-5 måneder!

Lenke til kommentar

ikke direkte ustabilt nei, men tok ut det ene grafikkortet mitt, bare for sikkerhets skyld. vil ikke ta det inn igjen før jeg har fått meg en ny PSU, med tanke på at det ville nok bare ha laget mer problemer enn det hadde løst akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig med tanke på antall HD's

krever ikke disse mye strøm?

Uansett, hvordan kommer man frem til hvor stor psu man trenger på det systemet man har/kommer til å få. Matematisk formell?

Husker det var en side man kunne gå innom på for å regne ut hvor mye man trengte hvis man plottet inn hw, det var en link her på forumet et sted, men har litt vanskelig for å finne den nå.

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig med tanke på antall HD's

krever ikke disse mye strøm?

Mener og huske at en vanlig 7200 Rpm S-ata/Ide disk krever en ca 10W, rett meg vis jeg har feil

Uansett, hvordan kommer man frem til hvor stor psu man trenger på det systemet man har/kommer til å få. Matematisk formell?

Det er nok ikke en fast formel, hver komponent har sitt egen forbruk av strøm,

Husker det var en side man kunne gå innom på for å regne ut hvor mye man trengte hvis man plottet inn hw, det var en link her på forumet et sted, men har litt vanskelig for å finne den nå.

8688638[/snapback]

Kalkulatoren finner du her

Lenke til kommentar

Jeg tror denne kalutatoren er litt bedre, den tar høyde for 12V uten å måtte betale:

http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php

Hadde 400W før, men da var PSUen min underdimensjonert til resten av systemet, og som følge fikk ikke diskene mine den strømmen de hadde behov for over en lenge periode, og avgikk med døden.

8688263[/snapback]

Det der virket veldig tvilsomt. Hvordan kan disker dø av for lite strøm? Og hvordan kunne systemet holde seg stabilt hvis PSU var så underdimensjonert?

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Hvis en disk får for lite strøm i en lengre periode. En periode med for lav spenning vil jo ikke føre mye godt med seg, vil det vel?

Jeg vet ikke hvordan harddisker påvirkes. :hmm: Men hvis en PSU gir for lav spenning, er det mest nærliggende å anta at den er defekt eller veldig dårlig.

Har du noen gang hatt lyn og torden hvor strømmen er på halv spenning? Da kobler du vel ut?

8692945[/snapback]

Ja, jeg kobler ut. Men PSUen trives fint med halv spenning (~110 V) på strømnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...