DJMartin Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Hei, har nå 2048mb minne. Type OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition 2x1024. Nå har det seg slik at jeg har litt penger å bruke, og ettersom jeg begynner med en god del mer krevende programmer så har jeg bruk for litt mer RAM. Kommer denne oppgraderingen til å gjøre store forskjell? Hvis jeg ikke finner akkurat denne samme typen ram, gjør det noe om jeg installerer en annen type? I så fall en slik en: OCZ Dual Channel Performance PC-3200 2048MB (2x1024MB) Hvilke av disse burde jeg velge? OCZ Dual Channel Performance PC-3200 2048MB (2x1024MB) OCZ Platinum Edition PC3200 2048 MB (2x1024 MB) Tusen takk for alle svar, mine andre interne komponenter ser du under her Endret 23. mai 2007 av DJMartin Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 på vista er det vits. xp ser og utnytter bare 3 gb Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Du vil merke stor forskjell om du driver med mye multitasking, og kjører tunge programmer. Noe du gjør. Merk at om du kjører 32bits operativsystem, vil du kun kunne bruke rundt 3,3Gb av dette minnet, på grunn av problemer med 32bits addressering. Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg kommer i alle fall ikke til å merke forskjell antar jeg, med mitt bruk..., men det er faktisk en sak jeg uansett vurderer nå med tanke på prisene Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Okey, jeg har litt problemer med å finne enkle pakker, har bare funnet 2x1024. Men jeg kan jo bare kjøpe det, og heller vente med vista... Men vil det by på noen problemer med at det er to forskjellige typer ram? Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 2x 2048MB (4GB sett) er vel absolutt å foretrekke fremfor 4 1024 brikker. Mulig nyere hovedkort takler 4 brikker fint, men vet i alle fall ifra tidligere erfaringer at ting fungerer bedre / raskere med bare 2 brikker. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Det er nok noe knotete med 4x1024 som Sceolan nevner, men jeg ser ikke det helt store problemet. Til og med gamle P3 kort takler fire brikker flott, men med litt mindre minnemengde. Hvis du googler litt rundt finner du fort ut om folk sliter med fire brikker på ditt hovedkort. Ikke tenk på at det ikke er fremtidsrettet med 4x1024, kortet ditt støtter så vidt jeg vet ikke mer enn 4Gb uansett. Du vil ha minimalt med ytelsestap med fire brikker fremfor to. Det vil ikke by på noen problemer å kjøre forskjellige brikker, så sant du ikke overklokker. Mitt tips: Kjør på. Endret 23. mai 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 på vista er det vits. xp ser og utnytter bare 3 gb8678361[/snapback] ...vel å merke 32-bits versjonen av XP... Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at den siste GBen bare "fordufter", uten å bli utnyttet av kernel eller som en slags erstatning for pagefile. Jeg vil tro at den kan bli utnyttet på et vis. 2x 2048MB (4GB sett) er vel absolutt å foretrekke fremfor 4 1024 brikker.8678464[/snapback] Regner med at vi snakker om DDR1 her, og der er det vel ganske labert utvalg av 2GB-brikker. Ikke tenk på at det ikke er fremtidsrettet med 4x1024, kortet ditt støtter så vidt jeg vet ikke mer enn 4Gb uansett. Du vil ha minimalt med ytelsestap med fire brikker fremfor to. Det vil ikke by på noen problemer å kjøre forskjellige brikker, så sant du ikke overklokker. 8678521[/snapback] Det stemmer at socket 939 ikke støtter mer enn 4GB. Fire brikker er en betydelig større belastning for kontrolleren, og dette merkes særlig på DDR1-systemer. Hvis man blander forskjellige brikker vil det sannsynligvis gi problemer, noe jeg mener er mer bekymringsverdig enn ytelsestapet. Men 4x1GB vil nok være billigere og litt bedre enn 2x2. (Har ikke fulgt særlig med på DDR1 i det siste). Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg vet at det belaster kontrolleren mer(er ikke kontrolleren innebygd i prosessorene til AMD? Og dermed stresser den CPUen istedenfor?), men jeg sa det med tanke på at det er lite økonomisk 2x2048, spesielt når han allerede har 2x1024. Du har vel rett i det du sier, minne er ikke akkuratt mitt område, selv om jeg har litt peiling. Men så sant chippene er same type(dette kan jeg ingenting om, så gjerne skyt meg før dere retter på meg ), slik som ?BH8? og lignende, så skal det vel ikke være problem å blande dem? Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Okey, jeg setter stor pris på veldig utfyllende svar, tusen takk Hvis jeg da har fortsått dere riktig, så bør jeg kjøpe 2x1024, siden detter ddr, og ikke ddr2. Prosessoren min er AMD X2 4400+ sokkel 939. Hvis den blir svekket litt, så går det greit, men hvis den blir en stor flaskehals, så er det litt verre? eller er det noen andre flaskehalser i systemet? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg anbefaler å kjøpe 2x1GB til ja, men det beste er altså om alle brikkene er like. Å gå for den løsningen vil bli billigere både pga pris pr GB, og fordi du kan beholde brikkene du har fra før. Du må regne med å sette 2T command rate, men det gir ikke noe merkbart ytelsestap. Ofte må man også redusere hastigheten litt, men plattformen vi snakker om har ikke behov for høy båndbredde. Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Okey, jeg har sett litt rundt på forskjellige nettsider for å se hvordan jeg kan utnytte disse 4x1024 ram'n fullt ut. Jeg ble veldig forvirret etter å ha lest dette. Noen som kan forklare for meg hva de egentlig mener? Det hadde jeg satt veldig stor pris på Der hvor det er rød skrift kommer de til å refere til en tabell, den kan du se her. Main Memory • Supports dual channel DDR 266/333/400, using four 184-pin DDR DIMMs. • Supports the memory size up to 4GB • Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability. Example: Kingston HyperX DDR500 PC4000 operates at 2.65V, 3-4-4-8, CL=3. For more information about specification of high performance memory modules, please check with your Memory Manufactures for more details. DIMM Module Combination Install at least one DIMM module on the slots. Each DIMM slot supports up to a maximum size of 1GB. Users can install either single- or double-sided modules to meet their own needs. Please note that each DIMM can work respectively for singlechannel DDR, but there are some rules while using dual-channel DDR (Please refer to the suggested DDR population table below). Users may install memory modules of different type and density on different-channel DDR DIMMs. However, the same type and density memory modules are necessary while using dual-channel DDR, or instability may happen. Please refer to the following table for detailed dual-channel DDR. Other combination not listed below will function as single-channel DDR. MSI Reminds You... • Dual-channel DDR works ONLY in the 3 combinations listed in the table shown above. • Please select the identical memory modules to install on the dual channel, and DO NOT install three memory modules on three DIMMs, or it may cause some failures. • Always insert the memory modules into the GREEN slots first, and it is strongly recommended not to insert the memory modules into the PURPLE slots while the GREEN slots are left empty. • This mainboard DO NOT support the memory module installed with more than 18 pieces of IC (integrated circuit). • The Maximum memory speed decreases when the following two memory combination is selected: - Each channel is installed with two double-sided memory module - Both DIMM1 and DIMM3 are installed with double-sided memory module • Due to the South Bridge resource deployment, the system density will only be detected up to 3+ GB (not full 4GB) when each DIMM is installed with an 1GB memory module Recommended Memory Combination List Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Bare hvor du skal plassere brikkene for å få dual-channel. Plasser Par 1(de gamle/de med best ytelse) i de grønne plassene, så plasserer du par 2 i de lilla plassene. Evt. omvendt, men er vel slik det er best. Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Okey, men hva er all denne DIMM praten? Er det noe jeg må stille inn? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Okey, jeg har sett litt rundt på forskjellige nettsider for å se hvordan jeg kan utnytte disse 4x1024 ram'n fullt ut. Jeg ble veldig forvirret etter å ha lest dette.Jeg har ikke vært borti forklaringen som gis nederst i sitatet du poster, men det kan rett og slett hende de mener at 32 bits OS ikke lar fulle 4GB være tilgjengelig for applikasjoner. Se om du har en funksjon kalt Memory Remapping i BIOS, og prøv å aktiver den i så fall. Ellers kommer jeg ikke på mer enn Command Rate = 2T som du må stille inn. Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Se om du har en funksjon kalt Memory Remapping i BIOS, og prøv å aktiver den i så fall. Ellers kommer jeg ikke på mer enn Command Rate = 2T som du må stille inn. 8696189[/snapback] Okey, det skal jeg gjøre, er command rate i BIOS da eller? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Det bør den iallefall være, for det er en sentral parameter som støttes av minnekontrolleren. Noen ganger kalles den Command Per Clock, eller 2T Timing, som enten kan aktiveres eller deaktiveres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå