Gå til innhold

Trond Giske og statens spilleautomater...

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg inntil Giskes pressekonferanse i dag har hatt liten forståelse for regjeringens og kulturdepartementets tankegang omkring spilleautomater.

Det var egentlig greit for meg at myndighetene ønsket kontroll med spillingen for å forhindre folk i å blakke seg. En god tanke! Er ingen mening i at noen skal bli rike på andres elendighet.

Enda bedre synes jeg det var når mange av landets kommuner etter at staten fikk godkjent sitt monopol takket nei til disse automatene. Dette var etter min mening en enda bedre løsning og burde jo være perfekt i forhold til Giskes argumentasjon i EU for å få banket saken igjennom. Er jo derfor vi har vinmonpol også, for å begrense/redusere/kontrollere skadevirkningene, er det ikke?

Ble igjen skuffet når Giske først nektet kommunene å nekte å ta i mot dem. Argumentet med sviktende inntekter til kultur, idrett og veldedighet holder ikke om det skal gå på bekostning av spillegale mennesker som etter å ha satt både økonomi og familie over styr havner på kommunenes utgiftspost mens staten tar seg av inntektene.

Heldigvis, som nevnt innledningsvis, har nå Trond Giske på en pressekonferanse i dag gitt klar beskjed om at han selvsagt ikke vil påtvinge kommunene å plassere ut de statlige og "snille" automatene:

"Ingen kan tvinge kommunene til å ta i mot, men hvis Narvesen - i Lyngen for eksempel - har lyst til å sette opp en spilleautomat, skal de få lov til det!"

Ikke noe slinger i valsen der nei! Nok et krystallklart og rederlig svar fra en seriøs AP politiker som viser forskjellen på intelligensnivået i norsk politikk!

Må si jeg virkelig er glad for at regjeringspartiene nå har kommet med en oppklaring på denne misforståelsen som sikkert har forvirret flere enn bare meg :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du?

Er idag mange kommuner som ikke tillater at det skal være spilleautomater innenfor deres kommunegrense. Giske vil at de ikke lenger skal kunne gjøre det lenger idag.

Og selvfølgelig vil narvesen ha spilleautomater hos dem da de tjener masse penger på det.

Til slutt vil jeg si at det er helt greit at de "frivillige" organisasjonene ikke får spillemidler, hvis de er så frivillige så burde de klare seg selv med det de holder på. De fleste får mye penger fra de offentlige idag itillegg til pengene fra spilleautomater.

Lenke til kommentar

Få tilbake kronerulle-automater som bruker 10 sekunder på hvert spill, med 75% tilbakebetaling per 10000 spilte kroner, og maksgevinst på 40 kroner.

6 kroner i minuttet / max 360 kroner tap i timen (under den urealistiske forutsetningen at vedkommende ikke får smågevinster).

Eller del inn hver krone i ti enkeltspill som tar 5 sekunder hver.

Først da kan man enes om at ingen kan bli avhengig.

HAH!

"Snille" automater...

Blir mer som "good-cop / bad-cop" -- hvor de gamle ikke la sjul på at de ville ha alle pengene dine.

Bad-cop er i det minste ærlig, i motsetning til de løgnaktige, sleipe good cop-ene... :D

Hah... Robocop.

La nå kommunene bestemme selv; menneskene som bor i kommunen kan avgjøre spørsmålet ved fylkestingvalget.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Det at kommunene skulle tvinges til å utplassere automatene, viser at staten sin hensikt hele tiden har vært å få kloa i den pengestrømmen som automatene genererer, og ikke "redde" spilleavhengige.

Det er ikke nødvendig med statlig eierskap for å innføre "snille" automater.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Ble igjen skuffet når Giske først nektet kommunene å nekte å ta i mot dem. Argumentet med sviktende inntekter til kultur, idrett og veldedighet holder ikke om det skal gå på bekostning av spillegale mennesker som etter å ha satt både økonomi og familie over styr havner på kommunenes utgiftspost mens staten tar seg av inntektene.

Heldigvis, som nevnt innledningsvis, har nå Trond Giske på en pressekonferanse i dag gitt klar beskjed om at han selvsagt ikke vil påtvinge kommunene å plassere ut de statlige og "snille" automatene:

"Ingen kan tvinge kommunene til å ta i mot, men hvis Narvesen - i Lyngen for eksempel - har lyst til å sette opp en spilleautomat, skal de få lov til det!"

Ikke noe slinger i valsen der nei! Nok et krystallklart og rederlig svar fra en seriøs AP politiker som viser forskjellen på intelligensnivået i norsk politikk!

Må si jeg virkelig er glad for at regjeringspartiene nå har kommet med en oppklaring på denne misforståelsen som sikkert har forvirret flere enn bare meg  :thumbup:

8677924[/snapback]

Misforståelse?

Utgangspunktet var vel at alle skulle tvinges, men p.g.a. motstand blandt andre politikere, samt diverse interessegrupper, har de gått bort fra dette. Det har aldri vært noen misforståelse, kun et endret standpunkt.

PS: rediger fungerer ikke på jobb, derfor nytt innlegg.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Det som avgjør om en enarmet banditt er en "snill" banditt eller ikke, er hvor ransutbyttet til slutt ender opp. Dersom det er kartellet Staten representert ved Mafioso Giske som lopper fårene, så er det greit. Faktisk er disse bandittene så snille at kommunene ikke får lov til å ilegge forbud mot dem.

*EDIT* Satte opp en liten stråmann her, det er redigert bort. Håper ingen rakk å se det. :tease:

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Synes ordningen med de snille automatene ikke er noe øå gremmes over. Har spilt temmelig mye selv opp gjennom, men aldri vært spillegal.

Husker godt de automatene som var tilbake på 90-tallet. Idag er det i tillegg bare bygget for myntinak. Tror det skal være svært vanskelig å bli spillegal av dette. Dette er uskyldig underholdning etter min mening.

Lenke til kommentar

Spilleautmater er ikke uskyldig morro. Det er bare folk omtalt som "thrash" som spiller på dem. Ser skjelden folk som ikke kan kategoriseres slikt. De henger der i lengre tid, med avsindige mengder penger.

De som spiller for morro skyld som det kalles, de er så i fåtall at du aner det ikke.

Ser få eller ingen normale folk som spiller for morro skyld, men så vil vel de ikke bli mistenkt for å være thrash heller...

Greit å ha spill syns jeg ... men ikke i alskens bensinstasjoner, butikker og hytt og pine. Få det bort til egnet lokale, og egnet kontroll om folk vil spille sånt.

off topic: var i danmark på en heller brun pøbb .. der var det sånn enarma bandit. Der var det noen som spillte da. De slengte på en bra sum penger, dro igang .. og dette var en maskin som gikk på auto ... så gikk de bort i baren og kjøpte en pils, og gikk og satt seg ved et bord i nærheten og fulgte litt sløvt på... og maskinen gikk på auto ... leeeeeeenge....

Eg måtte bare flire ... javel så slik er danmark ja hehe....

Lenke til kommentar
Hva mener du?

Er idag mange kommuner som ikke tillater at det skal være spilleautomater innenfor deres kommunegrense. Giske vil at de ikke lenger skal kunne gjøre det lenger idag.

Og selvfølgelig vil narvesen ha spilleautomater hos dem da de tjener masse penger på det.

Til slutt vil jeg si at det er helt greit at de "frivillige" organisasjonene ikke får spillemidler, hvis de er så frivillige så burde de klare seg selv med det de holder på. De fleste får mye penger fra de offentlige idag itillegg til pengene fra spilleautomater.

8677937[/snapback]

Ehhh.... Stat og tapte inntekter? Hvordan? De får jo uansett alt de trenger og som regel mer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ser få eller ingen normale folk som spiller for morro skyld, men så vil vel de ikke bli mistenkt for å være thrash heller...

8686795[/snapback]

Noen som husker Indiana Jones automatene? DET var automaten man kunne spille på for moro skyld, det! Skikkelig underholdning! Dagens automater er bare tull i forhold.. Gidder jo ikke bruke penger på å se tre hjul snurre rundt.

Lenke til kommentar
Midler som skal deles ut til de organisasjonene det er snakk om. Ikke snakk om at staten skal få mer.

8702236[/snapback]

Inntektene fra automatene blir fordelt mellom eier av lokale, frivillig organisasjon og eier av automat. Tidligere var eier av automat som regel et firma el.lign. Nå er staten eier, slik at de også vil tjene penger på dem.

Det er vel slik at kommunene fortsatt ikke vil få bestemme om de vil ha automatene. Det vil være opp til eier av lokale. Noe som bygger opp om at staten egentlig kun er ute etter pengene, men bruker de spilleavhengige som brekkstang for å få kontroll over markedet.

Det du sier her er jo nettopp at kommunene skal tvinges til å ta i mot automatene.

Hvis Lyngen kommune ikke ønsker automat, men Narvesen i Lyngen vil ha den, så blir den utplassert mot kommunens vilje. M.a.o. de tvinges til å ta den.

Redelig, I think not.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Giske er en liten smarting.

Hva skjer når spilleautomater fjernes? Organisasjonene blir enda mer avhengige av staten. Trynefaktor avgjør. Får man penger eller ikke? Man må slikke politikerne opp etter ryggen.

Leste her om dagen at flere og flere organisasjoner får AP-folk i ledelsen. Så AP fester altså grepet også om viktige organisasjoner i dette landet.

Makten befestes.

Lenke til kommentar

Giske burde vært skutt.

Det jeg liker best med Giske er at han argumenterer med at et forbud vil resultere i et illegalt spillmarked. Samtidig består forbudet mot å arrangere mindre pokerturneringer med en 100 lapp i innstats fordi et forbud mot pengepoker fører tydeligvis ikke til et illegalt spillmarked med større pokerklubber i hver eneste storby.

Hadde ikke forundret meg om at noe av automat inntektene går med til å betale livoppholdet til de såkalte "kunstnerne" i kultureliten.

Lenke til kommentar
Midler som skal deles ut til de organisasjonene det er snakk om. Ikke snakk om at staten skal få mer.

8702236[/snapback]

Inntektene fra automatene blir fordelt mellom eier av lokale, frivillig organisasjon og eier av automat. Tidligere var eier av automat som regel et firma el.lign. Nå er staten eier, slik at de også vil tjene penger på dem.

Det er vel slik at kommunene fortsatt ikke vil få bestemme om de vil ha automatene. Det vil være opp til eier av lokale. Noe som bygger opp om at staten egentlig kun er ute etter pengene, men bruker de spilleavhengige som brekkstang for å få kontroll over markedet.

Det du sier her er jo nettopp at kommunene skal tvinges til å ta i mot automatene.

Hvis Lyngen kommune ikke ønsker automat, men Narvesen i Lyngen vil ha den, så blir den utplassert mot kommunens vilje. M.a.o. de tvinges til å ta den.

Redelig, I think not.

Ørjan...

8704082[/snapback]

Glad du fikk ironien med deg ;) Var akkurat det jeg mente... Antagelig håper Giske vi ikke skal skjønne hva han egentlig mener/vil...

Edit: Og det var ikke jeg som sa det, men Giske ;)

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Giske er en liten smarting.

Hva skjer når spilleautomater fjernes? Organisasjonene blir enda mer avhengige av staten. Trynefaktor avgjør. Får man penger eller ikke? Man må slikke politikerne opp etter ryggen.

Leste her om dagen at flere og flere organisasjoner får AP-folk i ledelsen. Så AP fester altså grepet også om viktige organisasjoner i dette landet.

Makten befestes.

8705207[/snapback]

http://www.dyrkmammon.no/index.php?entry=entry070523-144834

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...