Gå til innhold

Har fsb noen innvirkning på Ram hastigheter?

Anbefalte innlegg

Heisann, har to Ocz pc8500 rambrikker, men får dem bare til å gå på 972mhz effektivt på unlinked.

Har bare koseklokket cpu'n til 3ghz med 273 i fsb med 11multiplier. må jeg ha høyere fsb får å få minnet opp til 1ghz, og lønner det seg da og sette lavere multiplier eller klokke mhz opp??

og hvor mye fsb er eventuelt nødvendig for å få minnet opp til 1ghz??

har core2extreme x6800 og Ocz Sli Xtc pc8500

takk for alle svar og hjelp.

Mvh

Michael

Endret av MiKA77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FSB styrer RAM og CPU hastigheten.

CPU hastighet = FSB * CPU multiplier

RAM hastighet = FSB * RAM divider

Den mest ideelle overklokken er å ha så høy FBS som mulig, men samtidig innenfor det RAMen din klarer selvfølgelig. Med andre ord klokker du FBS opp så høyt som mulig til RAMen stopper deg. Etter det, om CPU fremdeles har mer å gi, så kan du enten fortsette å øke FBS og bruke en lavere RAM divider, eller øke CPU multiplier. Den mest ideelle av de to er å øke FSB, så lange hovedkortet fremdeles har mer å gi, da en høy FSB i seg selv er med på å øke ytelsen (selv om det ikke er så mye i helheten).

For å nå 1Ghz (effektivt) på minnet så vil du trenge 500Mhz. FSB hastighet = RAM hastighet (gange med to for effektiv hastighet pga det DDR). Det er vel inget hovedkort som klarer noe såpass høyt selv på fase, så eneste måten å nå det i praksis vil være ved å bruke en RAM divider høyere enn 1:1. jeg er litt usikker på om det eksisterer (sidne jeg aldri har hatt behov for å bruke det selv), men jeg tror det finnes.

Høy RAM frekvens i seg selv gir noe høyere ytelse, men det er såpass lite ekstra at det som regel er bedre totalt sett å bruke en 1:1 divider, da dette er mer optimalt i de fleste tilfeller.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Den mest ideelle overklokken er å ha så høy FBS som mulig, men samtidig innenfor det RAMen din klarer selvfølgelig. Med andre ord klokker du FBS opp så høyt som mulig til RAMen stopper deg. Etter det, om CPU fremdeles har mer å gi, så kan du enten fortsette å øke FBS og bruke en lavere RAM divider, eller øke CPU multiplier. Den mest ideelle av de to er å øke FSB, så lange hovedkortet fremdeles har mer å gi, da en høy FSB i seg selv er med på å øke ytelsen (selv om det ikke er så mye i helheten).

-Stigma

8677857[/snapback]

kjempeflott, begynte nettopp å lyse en lyspære over hodet mitt nå. da skjønner jeg litt mer hvorfor jeg fikk full stopp. takk for hjelpen Stigma!

MVH

Michael

Lenke til kommentar

-Stigma

8677857[/snapback]

kjempeflott, begynte nettopp å lyse en lyspære over hodet mitt nå. da skjønner jeg litt mer hvorfor jeg fikk full stopp. takk for hjelpen Stigma!

MVH

Michael

8677860[/snapback]

Glad to help.

Noen ganger når det har vært en stund siden jegsist mekket på forrige maskin, så tar det meg også en liten stund å huske hvordan alle tallene henger sammen ;)

Det finnes diverse gode overklokkings-guider på nettet for C2D. Det kan ofte være en god idè å starte der, selv for mer erfarne folk :) hvis du googler etter det så finnes du sikkert 2-3 gode guides.

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma:

Han sier han klarer bare 972mhz på unlinked, som betyr at brikkene jobber helt uavhengig av FSB og dividere..

Jeg vet ikke om ram'en klokker dårligere/kortere hvis man kjører unlinked, siden noen dividere har veldig vanskelig for å boote..

Lenke til kommentar
jeg var litt uheldigere da:) Mine stakkars Corsair XMS Pc2700LL brikker fiksa ikke 250FSB:P

ikke 210 engang:P grunnen er timingsene som er satt ned 2-5-3-2

8678273[/snapback]

Selv om jeg tok linked og 1066mhz på 5-5-5-15-28 2t så ville det ikke boote hadde da 5:4 i divider.. så skjønner ikke helt hvorfor de ikke vil boote.. men har 972mhz på 4-4-4-10 1t timings nå med 9:16 i divider..

Takk for alle svar, vil ikke gi meg før jeg har klart 1ghz. Vet at det er mulig, kjøpte disse brikkene av Stoolman og han hadde de oppe i 1014ghz med 4-4-4-10-28 1t timings.. så da må jeg også kunne klare det etterhvert:P

Lenke til kommentar
Mer volt gjetter jeh på.. Helst ikke noe over 2,4-2,5v for 24/7 bruk.. kan sikkert fint være oppi 2,7-2,8v (eller høyere hvis du våger) for korte benche perioder.. ;)

8683339[/snapback]

er mer ute etter 24/7 klokk.. har lagt inn mye penger i dette systemet og vil helst ha det en stund.. men har testa på2.4 og 2.45 men ingen lykke til nå..

får teste videre og se hva jeg klarer..

Mange takk!

Mvh

Michael

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...