Gå til innhold

Bra DV kamera, 4K?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Leita gjennom en god del av disse trådene, men fant bare priser rundt det jeg lurte på :)

 

Siden en kassett har satt seg fast i mitt eldre kamera, som begynner å bli gammelt så tenkte jeg at jeg kan jo like godt kjøpe et nytt!

 

Kriteriene er intet mindre enn disse:

 

* Rundt 4000,- ikke noe særlig mer...

* Kunne slå av den "gjør-bildet-lysere" funksjonen slik at det ikke hakker når det blir mørkt! Dette ødelegger hele filmen etter min mening.

* Jeg redigerer filmene på PCen selv, så unødig intregrert mikkmakk som fade-inn effekter osv. er ikke såååå farlig om ikke er med :roll:

* Den digitale zoomen bruker jeg så godt som aldri alikevel, så denne trenger ikke å være skyhøy. Vil heller ha optisk zoom!

 

Skal brukes til generell bruk som skoleprosjekter, noen fester osv...

 

Trekk gjerne frem fordeler ved kameraene!

På forhånd takk :)

 

Andak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt Panasonic NV-GS180.

Har dette kameraet selv og det er utmerket.

 

Finner forøvrig ikke noe pris på det lenger, men jeg kjøpte mitt på elkjøp for vell 5000 tror jeg. Er billigere nå hvis du finner det. Utrolig deilig kamera som har 3CCD (3 fargebrikker) i motsetning til de fleste andre som har 1. Det vil si at det er tre brikker som holder styr på fargen. En for hver primærfarge istedet for en for alle.

Videre er det blitzsko som gjør det mulig å feste f.e.k.s mikrofon på toppen. Personlig har jeg Røde VideoMic.

 

Edit: Ser ut til at NV-GS180 er erstattet med NV-GS320?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Velger du GS 320, som steffenz foreslår, får du optisk bildestabilisator og Leicabasert optikk i tillegg, men denne har dessverre ikke inngang for ekstern mikrofon, men du får enda bedre bildekvalitet. Forgjengeren GS 300 fikk nest best i test, bare slått av storebroren GS 500. :)

Lenke til kommentar

Altså.. jeg skal ikke drive sånn veldig proffesjonelt alikevel. Så jeg regner med at hvis jeg først skal kjøpe mikrofon, kjøper jeg bedre kamera også :)

 

EDIT: Så noen filmer nå... kanskje jeg skulle hatt mikrofon inngang alikevel? Blir mye bedre da faktisk! Eller hva tror dere?

 

Andak

Endret av Andak
Lenke til kommentar
EDIT: Så noen filmer nå... kanskje jeg skulle hatt mikrofon inngang alikevel? Blir mye bedre da faktisk! Eller hva tror dere?

Om du ikke kjøper mikrofon med en gang så er det utrolig praktisk å ha. Det er jo ingen tvil om at lyden blir bedre..

På Panasonic sine kameraer kan du også snu mikrofon inngangen. Sånn at når du tar opp er det mikrofon inngang, og når du spiller av er det til headsett. Utrolig praktisk :D

 

Jeg kjøpte iallefall med mikrofoninngang (uten mikrofon) og visste ikke mine behov. Fant fort ut at lyden var dårlig og kjøpte da mikrofon.

Lenke til kommentar
På Panasonic sine kameraer kan du også snu mikrofon inngangen. Sånn at når du tar opp er det mikrofon inngang, og når du spiller av er det til headsett. Utrolig praktisk :D

 

er det det på alle Panasonics kameraer med mic inngang? Jeg har lest mye om GS500, men aldri lagt merke til noe slikt.... :hmm:

Lenke til kommentar

GS230 har 2,3MP stillbilde, GS320 har 3MP... 230 har mic-inngang, men den har ikke optisk bildestabilisator som 320... 320 er 40g tyngre og er fysisk større...

Det er også en ganske stor forskjell i pris... Ser ut som om 230 kan fåes nesten 1000kr billigere enn 320?

 

Jeg har lest om øretelefoner som kobles til pc'n i USB porten. Kan hende at det finnes slike mikrofoner også, eller at det går ann å lage enn, men da skal du være PROFF! Om det finnes mic med USB tilkobling kan du kjøpe omformer fra stor usb til mini usb, da kan du kanskje bruke den micen på kameraet? Jeg vet ikke, bare filosoferer:p....

 

Jeg skal kjøpe 320 snart:)! Håper infoen er til nytte!

Endret av snillest
Lenke til kommentar
Takk :) Vet du hva de grove forskjellene på disse kameraene er?

8723676[/snapback]

GS 230 har Panasonic-optikk og elektonisk bildestabilisator. Elektronisk bildestabilisator stjeler visst noe av videooppløsningen, og er ikke så god som optisk bildestabilisator.

 

GS 320 har mer påkostet Leica-basert optikk og optisk bildestabilisator

 

GS 500 har mer påkostet Leica-basert optikk og optisk bildestabilisator, samt 12x optisk zoom. Mener å ha hørt at den har større ccd-brikker også. :cool:

Lenke til kommentar

Hmmm, la oss si at jeg går for NV-GS500. Vil det lønne seg å importere?

 

Så på noen priser og de varierer veldig!

 

Her ligger prisen på 716 doller, noe som tilsvarer rundt 4500,- i skrivende stund... mens Komplett selger den for drøye 8000.- og hos Multicom ligger den på 6824.- .

 

Tenkte på at hvis jeg importerer den, hva med toll osv? Kanskje litt off topic, men håper det går greit? (Moderator...)

 

Andak :)

Lenke til kommentar
Hmmm, la oss si at jeg går for NV-GS500. Vil det lønne seg å importere?

 

Så på noen priser og de varierer veldig!

 

Her ligger prisen på 716 doller, noe som tilsvarer rundt 4500,- i skrivende stund... mens Komplett selger den for drøye 8000.- og hos Multicom ligger den på 6824.- .

 

Tenkte på at hvis jeg importerer den, hva med toll osv? Kanskje litt off topic, men håper det går greit? (Moderator...)

 

Andak :)

8726277[/snapback]

 

Imoporterer du fra USA får du kamera med amerikansk lader, da må du kjøpe en ny lader her:), men lønner seg nok likevel... Om du får den sendt som pakke så tror jeg ikke at du får toll. Men jeg er ingen expert:)... Hvis det er så billig å importere tror jeg kanskje at jeg kjøper GS500 i stedet for GS320:)...

 

Fant en side med internasjonal frakt, er får du også kjøpt "pakke" for 1.000$:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...PAPVGS500*&ci=0

 

De hadde den ikke på lager da, det var kjipt... Frakt koster ca. 80$...

Endret av snillest
Lenke til kommentar
Var å sjekka på tollvesenet, pakker kjøpt på nett til over 200kr må man betale toll på. 25%... da blir hele vitsen borte...

8727670[/snapback]

 

Sant nok... men man kan spørre om senderen kan sette på "gift" på prisen, da blir det tollfritt :) ?

 

EDIT: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...l=+Toll+++frakt

 

Skumles gjennom denne her... tror ikke det blir så dyrt alikevel altså :)

Endret av Andak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...