Tjofle Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hei. Nå har tiden snart kommet for å kjøpe min første bærbare, og da har jeg et par generelle spørsmål om skjermstørrelse etc. (Ja, jeg har prøvd å søke, men finner bare "Er pc X bedre enn pc Y" og "Hvilken pc har disse specsa?") PC'en skal brukes som student-pc, så støy, batterilevetid og bærbarhet er naturligvis viktigst. Jeg kommer til å bruke pc'en mest til tekstbehandling og surfing etc, men jeg kunne gjerne tenkt meg å ha muligheten til å spille på den også. Og det er forsåvidt et fett om den har Vista eller XP, eller ikke noe OS i det hele tatt. Planen var å bruke litt i underkant av 10'000kr på den. Skjerm: Hvor stor skjerm bør jeg ha? 12" frister pga vekt, strømforbruk, og bærbarhet, men jeg er redd for at tastaturet kanskje blir for lite. Og er det enda mulig å få tak i 4:3 skjermer? (Jeg er ikke særlig begeistret for disse nymotens widescreen'ene) Merke Hvilke laptopmerker er "best" med tanke på kvalitet (i tastatur, bevegelige deler osv), støy(både tastatur og vifter), batterilevetid? Og jeg vil helst ikke betale for tusen bundla programmer som jeg ikke trenger / kan skaffe andre plasser. HP og Dell er vel temmelig fæle på det området? God skjerm med god nok fargegjengivelse selv i dagslys og rask nok oppdatering er også viktig. (Men det er vel kanskje ikke et problem nå lenger?) Grafikk Integrert grafikk er billigere og bedre for strømforbruket, men helt ubrukelig sammenlignet med dedikert grafikk (ihvertfall sist jeg sjekket) Er strømforbruket betydelig annerledes? Har integrert grafikk blitt brukbart nå? AMD vs Intel "Hva er best?" Jeg har hørt at Intel skal være litt bedre for tiden. Hva mener dere, med tanke på både ytelse, varmeutvikling og strømforbruk. Lenke til kommentar
melkn Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Kanskje en av disse kunne passet deg? LatitudeTM D630 Hp 14.1' skjerm, men skal du ha 12' kan 10lapper bli litt i minste laget om du skal ha specs og batteritid. Ingen av disse er spillmaskiner, men kan nok kjøre noen av de eldre tittelene. Vil tro batteritiden er ganske bra, eller? Lenke til kommentar
MeFF Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg sier bare hva enn du velger, velg en PC med Intel prosessor. Er ikke spesielt greit å sitte i klasserom\lesesal med en PC som vifta sviver konstant på. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg sier bare hva enn du velger, velg en PC med Intel prosessor. Er ikke spesielt greit å sitte i klasserom\lesesal med en PC som vifta sviver konstant på. 8679575[/snapback] Før du sier at en maskin med Intel garantert har lavere støynivå enn AMD, er jeg veldig interresert i at du viser til konkrete eksempler på maskiner i denne klassen. For jeg har mer tro på at det er konstruksjon av kjøleløsningen i de bærbare maskinene som medfører støy, og ikke hvilke bokstaver det står på CPU'n. For egen del, har jeg opplevd ganske mange støyete intel maskiner, og en del støyete AMD maskiner. Noen klar sammenheng har jeg derimot ikke sett. Størrelse 12" skjerm er optimalt dersom du bruker maskinen mer i klasserom/forelesningssal/grupperom osv enn du bruker maskinen hjemme på din skrivepult. Det er i alle fall min erfaring med lettvektsmaskin. Om du bruker maskinen til arbeid som krever at du konsentrerer deg foran maskinen i mer enn 2-3t i strekk, ville jeg nok vurdert å gå opp et hakk på skjermstørrelse. Merke De fleste maskinleverandører har to eller flere serier av maskiner. Den ene serien er ment for forbrukermarkedet og har rimelige multimedialøsninger, den andre retter seg mot bedriftskjøpere og tilbyr kvalitet på chassis, funskjonalitet og sikkerhet. Erfaringsmessig er de beste og dyreste maskinene i sistnevnte kategori. Andre selskaper retter seg kun mot et av omådene som for eksempel IBM/Lenovo, og det er liten tvil om at dette selskapet leverer noen av de beste bærbare kassene på markedet i dag. Av andre merker som jeg har erfart lager gode maskiner er Asus, Dell (latitude) og HP Compaq serien. På grafikkdelen, tror jeg du svarte ganske greit på spørmålet selv. Grafikk koster penger, og tar av batterilevetiden. Men kan også bety at du kan bruke maskinen til litt mer enn uten. Lenke til kommentar
Tjofle Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Takk for svar karar. Hvis noen har dårlige eller gode erfaringer med andre merker enn de Zamoht nevnte, er det forresten bare til å skrike ut Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Takk for svar karar. Hvis noen har dårlige eller gode erfaringer med andre merker enn de Zamoht nevnte, er det forresten bare til å skrike ut 8685572[/snapback] De fleste leverandører har som jeg sa en bedriftsserie maskiner, og leverer gode maskiner, samtidig som de også har dårligere og rimeligere modeller. Det blir litt som når en kjøper billett på fly. Uansett hvilket selskap en flyr med på 1st class, får du bra service. Så, jeg vil ikke anbefalle deg å velge maskin, fordi noen sier merket er bra. Baser deg på andres erfaringer og tester. Jeg synes også det er veldig lurt å ta turen og kikke på maskinene på elkjøp, expert, euronics eller lignende butikker og se på maskinene selv der. Gjerne etter å ha funnet en eller flere maskiner som ser ut til å passe dine behov på papiret. Dersom du finner en maskin du vil ha, kan du jo konfrontere selgeren i butikken med prisen du har funnet på nett, og si du kjøper den på nett om han ikke gir deg et bedre tilbud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå