erl1 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 vet ikke om dette er riktig sted å poste dette innlegget, men jeg gjør et forsøk. vurderer å gjøre noen litt større innkjøp på ebay. en lcd skjerm til bil + en vanlig pcskjem + noen smådeler til kameraet mitt (ei linse f.eks) prisen på tingenene er fra 50-2000 kr(uten frakt) og 200-2500 med frakt. men så er problemet. hva må jeg regne med å betale for å få disse tingene inn til norge. hadde i første omgang tenkt til å gjøre dette helt lovlig. men det er ikke så lett:S klarer ikke å skjønne hvordan jeg ordner dette med etterbetaling av moms rent praktisk. noen som vet. kan jeg f.eks kreve mva tilbake fra det lendet jeg handler fra. f.eks USA? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Normalt kan du handle varer i utlandet på eksport, og da selger de varen uten moms/VAT. Når varen kommer i posten til Norge, blir den tollklarert når den kommer til landet. Hvis varen blir sendt med posten, får du brev fra dem ang. tollklarering. Du får da tilbud om at de skal tollklarere den for deg eller om du selv skal gjøre det. Hvis du lar dem gjøre det, må du betale moms når du henter pakken på postkontoret. Hvis du skal gjøre det selv, må du få tak i dokumentasjonen for pakken og ordne det med tollvesnet. Hvis du bruker andre transportører, ordner disse som regel tollklareringen, slik at du betaler kontant når varen leveres.. (Men det er gebyrer uansett, bare litt forskjellige størrelser) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 For ¨si det enkelt. Du for momspåslag (for den taotale verdi inklusive frakt). Momsen er 25%. I tillegg kommer "tollbehandlingsgebyr". Når det gjelder USA er prisene ut av forretning uten lokal "sales tax". Den blir lagt til når leveringsadresse er kjent. Sales tax varierer fra stat til stat. Lenke til kommentar
erl1 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 jaok men hva med tollavgifter og slike ting... skal man f.eks betale 25%mva på frakt også? og må jeg betale mva på varer under 200kr? eller de som passerer 200 kr med frakt? setter opp et eksempel her: betaler 32 $ for en skjerm (ca195kr) 50 $ i frakt (ca 300 kr) hva blir det da å betale totalt med mva og tollavgifter osv... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 men hva med tollavgifter og slike ting... skal man f.eks betale 25%mva på frakt også? Ja, hvis varen i seg selv er verdt over 200,- kr etter tollvesenets valutasatser på www.toll.no og må jeg betale mva på varer under 200kr? Nei. eller de som passerer 200 kr med frakt? Nei, ikke hvis varen selv er verdt under 200,- betaler 32 $ for en skjerm (ca195kr)50 $ i frakt (ca 300 kr) hva blir det da å betale totalt med mva og tollavgifter osv... 8678766[/snapback] Så lenge skjermen koster under 200,- kr så har det ikke noe å si hvor mye frakten er, det blir ingen moms å betale. Pass på at det er spesifisert utenpå hva varens verdi er. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 vet ikke om dette er riktig sted å poste dette innlegget, men jeg gjør et forsøk. vurderer å gjøre noen litt større innkjøp på ebay. en lcd skjerm til bil + en vanlig pcskjem + noen smådeler til kameraet mitt (ei linse f.eks) prisen på tingenene er fra 50-2000 kr(uten frakt) og 200-2500 med frakt. men så er problemet. hva må jeg regne med å betale for å få disse tingene inn til norge. hadde i første omgang tenkt til å gjøre dette helt lovlig. men det er ikke så lett:S klarer ikke å skjønne hvordan jeg ordner dette med etterbetaling av moms rent praktisk. noen som vet. kan jeg f.eks kreve mva tilbake fra det lendet jeg handler fra. f.eks USA? 8677108[/snapback] Enkelt forklart, koster varen under 200 kroner uten frakt, så skal du ikke betale moms på varen, koster den derimot over 200 så skal du betale moms på varen og frakt. Altså hvis du bestiller alt i en pakke og det koster si 2500.- inkl. frakt, så blir dette 2500x1,25=3125.- ferdig tollklarert i norge. Lenke til kommentar
7zen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hei! Det var nesten rett svar! Det stemmer at det er vareverdien +fraktbeløpet som gir grunnlaget for momsberegning, MEN til slutt kommer også tollbehandlingsgebyr på kroner 80,- dersom vare og frakt tilsammen er under NOK 1000,- og 180,- hvis det er over kr.1000,- Det er også lurt å sjekke hvilken kurs som blir lagt til grunn for beregningen! Den finner du her: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...&epslanguage=NO Dette er elementer som man må huske å ta med ved sammenligning av utenlandske og norske priser! En annen sak er jo at slett ikke alt blir stoppet for tollbehandling, men regn med at din forsendelse BLIR stoppet og ta det heller som en positiv bonus dersom det ikke skjer! Lykke til med netthandel fra det store utland! Det er definitivt penger å spare på mange ting! Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Beklager en liten bump. Har selv planer om å handle på ebay. Hva hvis jeg gjør et kjempe bra kjøp, og sparer masse penger i forhold til hva varen er verdt. Hvordan beregner tollvesenet verdien på varen? Eller er det bare å legge med kvittering på hvor mye jeg betalte, så går de ut ifra den verdien? Hvis jeg kjøper en vare for under 990 og frakt er 350,- blir det regnet som over 1000 eller under? Lenke til kommentar
Effekt Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 En annen sak er jo at slett ikke alt blir stoppet for tollbehandling, men regn med at din forsendelse BLIR stoppet og ta det heller som en positiv bonus dersom det ikke skjer! 8722311[/snapback] Er det nokon som har oversikt over kor mykje post som blir stoppa? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Kun post der det er sikkert at verdien er under 200 kroner går igjennom. Resten stoppes. Verdien på varen er den verdien som oppgis. Ørjan... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hvis jeg kjøper en vare for under 990 og frakt er 350,- blir det regnet som over 1000 eller under? 9114939[/snapback] Under Er det nokon som har oversikt over kor mykje post som blir stoppa? 9135761[/snapback] Vet ikke, men min erfaring er iallefall at det som er pakket i eske blir oftere stoppet/kontrollert enn slikt som kommer i boblekonvolutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå