ta Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Hei, er det noen som kan hjelpe meg med noen gode tips/råd? Jeg har bygd en PC med MSI KT4 ULTRA-BSR Hovedkort Socket A, AMD Athlon XP2200, Gainward AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR, 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5, 2x Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1200JB. Problemet mitt er at den er meget ustbil. Jeg får stadig bluescreen både når jeg surfer på internett, kjører spill og programmer for video og bilderedigering. Jeg bruker WindowsXP med SP1 og siste oppdateringer. Jeg har installert siste versjon av AMI Bios 1.20 og drivere. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Hei, er det noen som kan hjelpe meg med noen gode tips/råd?Jeg har bygd en PC med ...AMD Athlon XP220.. Tror du mangler en 0 der. Ellers så hvis du har Norton SystemWorks så bør du kjøre Windoctor. Ellers kjør virus-scan, defragmentering, og siste drivere til GPU, Chipset, LAN, RAID osv. Hvis ikke det så ta en reinstallasjon av windows. Lenke til kommentar
ta Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2002 Temperatur? Det har jeg også tenkt på men kan ikke se at denne er for høy. CPU temp er på ca. 51C og Sys.tem på 45C Foruten standard vifter på hovedkort og skjermkort har jeg følgende Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA og 2x EKL PAPST Kabinett Vifte 80x80x25mm. En fremme og en bak. Har plass til 4x. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Temperaturen din er HELT normal i forhold til det kjøleutstyret du har, så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
ta Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2002 Hei, er det noen som kan hjelpe meg med noen gode tips/råd?Jeg har bygd en PC med ...AMD Athlon XP220.. Tror du mangler en 0 der. Ellers så hvis du har Norton SystemWorks så bør du kjøre Windoctor. Ellers kjør virus-scan, defragmentering, og siste drivere til GPU, Chipset, LAN, RAID osv. Hvis ikke det så ta en reinstallasjon av windows. Ja, manglet en 0 der. Rettet dette. Jeg har ikke Norton. Men kjørt virus-scan, defrag og oppdatert alle drivere uten å lykkes. Jeg koblet også fra RAID i tilfelle dette var problemet men det hjalp ikke. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Hei ! Siden du selv har bygget maskinen, regner jeg også med at du har re-innstalert windows + drivere... Hvis du har overklokket maskinen eller satt minnet til å kjøre ekstra "tøft", bør loade defult innstillingene i bios. Det kan du egentlig gjøre i allefall. Eneste du bør se etter i bios (etter at du har loada defult) er den har enabla first og secondary IDE-controller. I tillegg bør du se at CPU kjører på riktig hastighet (ikke 2200Mhz). Men alt dette vet du sikkert. En annen ting som kan være feil, er at noe av hardware er defektet, sansyneligvis rammen. Ta ut en av brikkene og test. Altså, test begge brikkene hver for seg ! Nå kjenner ikke jeg til driverne så godt, men pass på at du ikke bruker beta drivere etc.. Hjelper ikke noe av dette, har du bare en mulighet: formater partisjonene (alle), innstaler windows + drivere og begynn å feilsøke. Altså ta ut en og en ting av maskinen og bytt de med utstyr du vet fungerer. Lykke til ! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Ta Får du noen feilmeldinger når du får bluescreen. Kan være nyttig å vite om du for og hva de sier? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 TaFår du noen feilmeldinger når du får bluescreen. Kan være nyttig å vite om du for og hva de sier? Det som du også kan gjøre er å søke på feilmeldinga de eller deler av den på Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 jeg ville foreslått å tatt ut en ram brikke, teste, og så swappe dem, for å teste den andre.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 TaFår du noen feilmeldinger når du får bluescreen. Kan være nyttig å vite om du for og hva de sier? Det som du også kan gjøre er å søke på feilmeldinga de eller deler av den på Men B|Real da? Hva vil du eg skal skrive i google. Hvordan oppstår bluescreen? Da kan du få tusenvis med treff som ikke fører til noen ting. Er alltid en feilmelding som kommer. Men du kan jo se her? :wink: http://www.xptuneup.com/xptuneup_stopmessages.htm http://www.windows.no/ Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Men B|Real da? Hva vil du eg skal skrive i google. Din flisespikker Kjetil Jeg tar det dah som en selfølge at han skal søke på den feilmeldinga. Da kan du få tusenvis med treff som ikke fører til noen ting. Er alltid en feilmelding som kommer. Ikke nødvendig vis. Jeg har løst en god del problemer med å søke på google på den feilmendinga som dukket opp Bluescreen'en. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Er derfor eg ville at han skulle poste meldingen så kunne eg og lete. Tror du og eg missforsto litt her b|real :wink: Lenke til kommentar
ta Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Hei ! Siden du selv har bygget maskinen, regner jeg også med at du har re-innstalert windows + drivere... Hvis du har overklokket maskinen eller satt minnet til å kjøre ekstra "tøft", bør loade defult innstillingene i bios. Det kan du egentlig gjøre i allefall. Eneste du bør se etter i bios (etter at du har loada defult) er den har enabla first og secondary IDE-controller. I tillegg bør du se at CPU kjører på riktig hastighet (ikke 2200Mhz). Men alt dette vet du sikkert. En annen ting som kan være feil, er at noe av hardware er defektet, sansyneligvis rammen. Ta ut en av brikkene og test. Altså, test begge brikkene hver for seg ! Nå kjenner ikke jeg til driverne så godt, men pass på at du ikke bruker beta drivere etc.. Hjelper ikke noe av dette, har du bare en mulighet: formater partisjonene (alle), innstaler windows + drivere og begynn å feilsøke. Altså ta ut en og en ting av maskinen og bytt de med utstyr du vet fungerer. Lykke til ! Hei og takk for god respons alle sammen. Problemene med bluescreen er at de kommer opp med forskjellig feilmelding. Men det synes at meldingen DRIVER_IRQL_NOT_LES_OR_EQUAL kommer oftes. Hvilken .sys fil den refererer til varierer , noen kan nevnes usbuhci.sys, volsnap.sys, nv4_mini.sys. Jeg har valgt load default i bios, men endret FSB fra 100 til 133 for å få XP2200 i oppstarten. Prøvde nå load default uten å endre noe, bios viser da XP1500+ i oppstart. Men etter dette har ikke PC fått bluescreen. Så det ser ut til at den ikke tåler å sette FSB til 133. Noe jeg mener den burde tåle. Da både hovedkort og prosessord skal kunne overklokkes. Og jeg har jo XP2200 prossesord. Lenke til kommentar
ta Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 TaFår du noen feilmeldinger når du får bluescreen. Kan være nyttig å vite om du for og hva de sier? Det som du også kan gjøre er å søke på feilmeldinga de eller deler av den på Men B|Real da? Hva vil du eg skal skrive i google. Hvordan oppstår bluescreen? Da kan du få tusenvis med treff som ikke fører til noen ting. Er alltid en feilmelding som kommer. Men du kan jo se her? :wink: http://www.xptuneup.com/xptuneup_stopmessages.htm http://www.windows.no/ Hei, se svar til t_man der er meldinga. Jeg har sjekket på Google uten at jeg fikk noen løsning ut av det. Ser ut til at problemet lå i overklokket FSB.??? Lenke til kommentar
chimera Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg har satt opp flere maskiner og har aldri opplevd feil forårsaket av HW. start->run->eventvwr.msc->system->eventuell error sjekk Har ingenting med temp å gjøre, men i BIOS prøv å klokk ned minnet til 333MHz eller 266MHz. Skru Av Fastwrite og eventuelt performance control. Still Cas to Ras til høyest mulig også Cas Latency. Still vcore til 1,65. Sjekk på device manager om eventuelle feil i forhold til Resources/irq. Les manualen og bruk en av IRQ settingene(A, B, C eller D!). Kjør Clean install med ASPI deaktivert(winnt irq sharing). Siste utvei er å installere Linux eller annet OS. Prøv også alle mulige jumperinnstillinger. Lenke til kommentar
ambivalens Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Sjekket om HK kan kjøre 2 RAM slotter på 400 mhz? Kjøpte nettop A7V8X som også er KT400 kort, og det kan bare kjøre 400 mhz på 1 slot. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Kjøre ta; Slik jeg ser det, er det en (eller begge) ram-brikken(e) som tuller litt med deg. Har du prøvd å ta ut den ene av brikkene å sette opp FSBen til 133Mhz. Gjør dette med begge brikkene. Lykke til ! PS: En ting som iallefall er sikkert, er at brikkene (hvis de er i orden) skal tåle å kjøre på 133 :-) Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Har du de siste driverene (via) jeg hadde det problemet før jeg oppgraderte . Hvis du har C-media itegrert lydkort bør du bruke de orginale dreverene og ikke drivere fra windows update .. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Med et AMD system så er det jo ikke uvanlig å få problemer med IRQ fordelingen, sjekk om ikke tex "hoved" komponenter som skjermkort og isdn/modem deler IRQ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå