Gå til innhold

Portrett/barnefotografering - objektiv til 350`n

Anbefalte innlegg

Jeg har Canon 350D med Sigma 18-125, Canon 50mm 1.8, Sigma ekstern blits, stativ og fjernutløser :)

Jeg tar mest bilder av arvingen på 2,5 år og ute syns jeg Sigmaen fungerer noenlunde greit, mens inne skulle jeg ønske at jeg hadde ett mer lyssterkt objektiv og fikk klinkende klare portrett hver gang uten maks dagslys til hjelp. Maks pris på objektiv 5.000kr

Vil det være fornuftig å vurdere ett av disse objektivene?

https://prisguiden.no/product.php?productId=2847

https://prisguiden.no/product.php?productId=2850

eller en bedre allround?

https://prisguiden.no/product.php?productId=20230

Setter stor pris på tips, og kom gjerne med andre objektiv forslag og :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
inne skulle jeg ønske at jeg hadde ett mer lyssterkt objektiv og fikk klinkende klare portrett hver gang uten maks dagslys til hjelp
Dette syns jeg er problemet, men er det slik å forstå at 50mm 1.8 skal kunne gi topp resultat til mitt bruk?
Lenke til kommentar

Du kan jo godt teste før du bruker mye penger på et nytt objektiv du kanskje ikke trenger. Om du synes objektivet er for "kort" kan du tenkte på 85mm f/1.8. Om du er fornøyd med brennvidden, men ikke med skarpheten så blir 50mm f/1.4 en oppgradering. (Den lille blenderforskjellen kommer du nok ikke til å merke så veldig.)

Edit: 85mm f/1.8 skal også være skarpere enn 50mm'eren din, forresten.

Og, har du vurdert å kjøpe en blitz?

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Er problemet i hovedsak for lang lukkertid? Grunnen til at jeg spør er at mange forbinder stor blenderåpning med uklare bilder på grunn av den korte fokusdybden.

50 mm f/1.8 er ikke et toppobjektiv men det er bedre enn billige zoomobjektiver og gir gode resultater på portretter.

50 mm f/1.4 vil samle ca 65% mer lys og gi tilsvarende kortere lukkertid i samme belysning. Det vil si at hvis f/1.8 er helt håpløst så er ikke f/1.4 bra nok heller. 50 mm f/1.4 er et bedre objektiv og vil være en forbedring selv om man ser bort fra lukkertiden.

Canon EF 85mm f/1.8 USM er et bra portrettobjektiv, men vil gi større problemer med lukkertiden enn 50 mm f/1.8 på grunn av lengre brennvidde men er ellers bedre egnet som portrettobjektiv.

Stabilisatoren i Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM vil hjelpe på lange lukkertider så lenge motivet står i ro. Optisk er det ikke bedre enn det du har fra før og du kan ikke bruke det i mye mindre lys enn du kan bruke 50 mm f/1.8 på grunn av dårlig lysstyrke.

Lenke til kommentar

Jeg får temmelig gode bilder med 50mm 1.8 inne i dagslys som kommer inn fra takvindu (og dessverre skygger på kjøpet), sliter med gulaktig lys ved lampelys.

Bruker ekstern blits hele tiden - både ute og inne.

Hva skal til for å få bedre og skarpere bilder og vil man unngå skyggene vha en reflektor? :hmm:

Lenke til kommentar

For skarpere bilder må du enten blende ned eller skaffe skarpere optikk. En reflektor kan hjelpe mye med skyggene, ja.

Hvis du bruker blitz og lampelys sammen får du blandet hvitbalanse. Det kan hjelpe om du skaffer et fargefilter til blitzen så den etterligner temperaturen fra vanlige lamper bedre. Sollys og innelys får du ikke til å stemme helt sammen uansett.

Lenke til kommentar

Mest mulig skarphet hvor man nesten kan telle hudseller er ikke alltid ønskelig ved portrettfotografering, mange softer huden litt i etterbehandlingen (og kanskje beholder munn og øyne skarpe). Eller bruker et objektiv som gir litt "softe" bilder eller rett og slett bruker et soft/diffusjon-filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...