CastorFiber Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Bremsesystemet på de gamle norske 100- kubikkerene var klin likt sykler med 15 hester som ble solgt i resten av verden. Det var akkurat den samme modellen, men med mindre stempel, og plombert innsug. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 denne artikkelen setter vel litt slutt på kvifor ein moped ikkje bør gå ifortare enn 45km/t http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=149137 Ulykkesrisiko: Lettere skadde/alvorlig skadde og drepte: Moped: 15,55 / 1,7 Lett motorsykkel: 48,33 / 8,14 Ulykker i samme kjøreretning/kryssende kjøreretning/utforkjøring: Moped: 2,5 / 7,1 / 2,27 Lett motorsykkel: 8,48 / 18,45 / 11,52 Alle tall er oppgitt som antall skader per 1000 kjøretøy. (Kilde: Statens vegvesen) Det vil sei at den ekstra opplæringa på lett MC ikkje er nok til å forhindre ulykker. Vil ta forbeholdet om at egentleg mopedene har like store tal men sidan dei går berre i 45km/t så blir det ikkje personskade og dermed ikkje rapportert inn. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Artikkelen kan like gjerne tas til inntekt for at alt av tohjuls motorvogn må totalforbys. Det er faktisk trafikkfolk i Norge som mener det. Nullvisjonen er uoppnåelig med tohjulinger på veien. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Det kan den nok, men statestikken for tung MC er nok litt bedre enn lett MC og vil nok då bevise at ein moped i 80km/t blir ei drapsfelle for landets 16-17åringer. Strengare opplæring kompenserer ikkje fullt ut for den auka farten sykkelen har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå