Thewiz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Politiet MÅ ikke i utgangspunktet ha en grunn til å stoppe deg. Dessuten foregår det mye kontroller på skoler osv... 8690352[/snapback] Nei, men som oftes har de bedre ting å gjøre enn å stoppe mopeder. Du setter jo bare mopeden et stykke unna skolen og hvis du ser det er kontroll når du skal dra hjem, går du bare hjem og henter sykkelen senere. Lenke til kommentar
9drd Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Det å kjøre i 45 km/t i seg selv er ikke livsfarlig, men det skaper farlige situasjoner. Som oftest når noen skal kjøre forbi. En i klassen min ble for 2 dager siden påkjørt av en bil, fordi bilen skulle kjøre forbi han. Bilen kjørte da forbi han, og kuttet svingen rett forran mopedisten, så bilen kjørte på mopedisten. Han går nå på krykker Hvorfor er det sånn at alle innser at 45-loven er et problem, men ingen av de som skriver lovene gjør noe med det?? Blir irritert ! Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Grunnen er og hør etter! Det er flere som blir skadd og drept pga. at de trimmer mopedene sine og kjører for fort, enn det er de som blir skadde og drept av å kjøre i 45km/t. Comprende? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Joda, er enig i at de burde kunne gå i 50 - 60 oppover bakker også. Kan ikke helt se at dette skulle være veldig mye farligere enn 40. Snarere tvert i mot. Helt enig! Mopeder bør gå i 60+ LOVLIG! Se f.eks på 16'åringene som kjører Lett-MC'er.. De har muligheten til å kjøre i 120+ De er jo fortsatt 16'åringer de og. Skjønner ikke helt hvorfor de sier at en 16'åring på en moped ikke får lov til å kjøre i lusne 60+, mens en 16'åring på en Lett-MC får kjøre i 120+.. Hva mener dere om det? I think it suxx **** 8686560[/snapback] Så du ser ikkje forskjellen på å få levert ein lapp i handa etter eit obligatorisk kurs der ingen stryker og ein full oppkjøringspakke. Trafikkkurs (Klasse A), kjøretimer, teoriprøve (biltilsynet) og oppkjøring ( biltilsynet) med same krav som 18åringene som skal ta klasse A har. Viss det ikkje er noko forskjell på dette og mopedlappen, så kan ein vel også la 10åringer få kjøre bil, for opplæring er jo ikkje nødvendig Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Grunnen er og hør etter! Det er flere som blir skadd og drept pga. at de trimmer mopedene sine og kjører for fort, enn det er de som blir skadde og drept av å kjøre i 45km/t. Comprende? 8690528[/snapback] Trimma mopeder går som regel fortere enn 60 km/t. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Grunnen er og hør etter! Det er flere som blir skadd og drept pga. at de trimmer mopedene sine og kjører for fort, enn det er de som blir skadde og drept av å kjøre i 45km/t. Comprende? 8690528[/snapback] Trimma mopeder går som regel fortere enn 60 km/t. 8691191[/snapback] Ja, og poenget var? Lenke til kommentar
PctsX Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 dere som sier at vi mopedsjørere burde heller ta lett-mc? vis du ska d så koster jo lapper 14tusen:S og mc koster iværtfall 30 000,- brukt. mesteparten kjøre jo opp til billappen når man er 18år og ikke vil bruk så mye peng på 2år... derfor kunna mopeder kjørt i 60+... så ikke kom me "da for dere heller kjøre opp t lett-mc da:S" og dette mener æ!! Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 ... jeg har ikke råd til skikkelig opplæring og kjøretøy, derfor bør jeg ha lov til å sette mitt og andres liv og helse i fare... Man kan gjerne diskutere kostnader og avgifter, men slike argumenter blir meningsløse. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) dere som sier at vi mopedsjørere burde heller ta lett-mc? vis du ska d så koster jo lapper 14tusen:S og mc koster iværtfall 30 000,- brukt. mesteparten kjøre jo opp til billappen når man er 18år og ikke vil bruk så mye peng på 2år... derfor kunna mopeder kjørt i 60+... så ikke kom me "da for dere heller kjøre opp t lett-mc da:S" og dette mener æ!! 8691382[/snapback] Kostnadsforskjellene har med hvor omfattende kursene er. Når man ser hvor mye dyrere ett lett-mc kurs er, så bør man også forstå at det er fordi det er mer omfattende. DE LÆRER MER! De er utdannet til å kjøre i høyere hastigheter enn det dere med mopedlappen er. Å akseptere at mopeder skal fyke rundt i hastigheter lik 60-70-80 km/h uten at førerene har skikkelig opplæring er som å slippe folk med 4 flytimer i ett lite privatfly avgårde i f-16. Det har med utdanning og erfaring å gjøre. Og vil man ikke betale for å være kvalifisert til de hastighetene, ja så får man nøye seg med å kjøre i "vanlig" tempo. edit: Mailman har faktisk tidenes poeng, rett over meg Blir som å si at jeg ikke har råd til å gjøre de utbedringer som kreves for at bilen min skal bli EU-godkjent. Derfor bør jeg få lov til å sette mitt og andres liv i fare. Endret 24. mai 2007 av KRZT Lenke til kommentar
PctsX Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 dere som sier at vi mopedsjørere burde heller ta lett-mc? vis du ska d så koster jo lapper 14tusen:S og mc koster iværtfall 30 000,- brukt. mesteparten kjøre jo opp til billappen når man er 18år og ikke vil bruk så mye peng på 2år... derfor kunna mopeder kjørt i 60+... så ikke kom me "da for dere heller kjøre opp t lett-mc da:S" og dette mener æ!! 8691382[/snapback] Kostnadsforskjellene har med hvor omfattende kursene er. Når man ser hvor mye dyrere ett lett-mc kurs er, så bør man også forstå at det er fordi det er mer omfattende. DE LÆRER MER! De er utdannet til å kjøre i høyere hastigheter enn det dere med mopedlappen er. Å akseptere at mopeder skal fyke rundt i hastigheter lik 60-70-80 km/h uten at førerene har skikkelig opplæring er som å slippe folk med 4 flytimer i ett lite privatfly avgårde i f-16. Det har med utdanning og erfaring å gjøre. Og vil man ikke betale for å være kvalifisert til de hastighetene, ja så får man nøye seg med å kjøre i "vanlig" tempo. 8691793[/snapback] det bli jo ikke dt samme da. dt må faan mæ du å forstå!! Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Det kalles å sette det på spissen. Det er ett språklig virkemiddel. Ingen grunn til å kaste tasturet ut vinduet. Men nok en gang: DU som ikke har tatt lett-mc lappen ER ikke kvalifisert til å kjøre i hastigheter over 45 km/t. Det er mange ting her i livet man ikke er kvalifisert for. Jeg trodde jeg var dyktig til å kjøre truck før jeg tok truckførerbevis. Nå ser jeg at mange av mine måter å håndtere gods på kunne ført til farlige situasjoner. Det samme gjelder maskinførerbevis og mye mer. Å bruke prinsippet "jeg har ikke råd" derfor bør jeg få lov, er ikke gangbar argumetasjon. Jeg har ikke råd til å ta lastebil-lappen. Jeg er antagelig i stand til å kjøre lastebil, jeg kunne sikkert kjørt lenge uten at det hadde skadet noen, men det hadde ikke gjort meg mer kvalifisert for det, og sansynligheten for at noe hadde gått galt ville vært langt større enn for en som har lastebil-lappen (kompetanse). Det er sikkert fult mulig at du kan dure avgårde i 60-70-80 på mopeden din uten at du utgjør en umidelbar fare for deg selv og andre. Når det gjelder tohjulede motorfarkoster er det en del kjøreteknisk kompetanse som kommer inn i bildet - som du ikke lærer på mopedførerkurs. Dette har med bremseteknikk, unnamanøver i høy hastighet (les 70 til 80 km/h) med mer. PS: Her på forumet forsøker vi å holde oss til å enten skrive nynorsk eller bokmål. Dialekter/sms-språk o.l er ikke ønskelig da det ikke alltid er like lett å forstå. Endret 24. mai 2007 av KRZT Lenke til kommentar
9drd Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Du høres ut som en smart person KRZT Meen.. (må komme med et "men") Rammene og bremsene på en moped nå til dags er konstruert for å være i hastigheter opptil rundt 100 km/t + Prøvde en moped som gikk i 85 i går på flata, og litt over 60 i oppoverbakke, og det var faktisk mye bedre. På en orginal moped med plomberinger i, er det et "hel**te" å kjøre i oppoverbakker =/ Det går sååååå tregt, og hvis det er kø bak deg, blir mange biler fristet til å kjøre forbi. Dette kan skape en farlig situasjon. Mange biler som "kutter svingene" når de kjører forbi. Hvis mopeder har gått orginalt (70-80 elr'ns på flata), så har den holdt 60 i oppoverbakker.. Seff, hvis man bryter fartsgrensen så BØR man få bot ! Det er soleklart : ) Sånn som alle andre kjøretøy; om de bryter fartsgrensen, får de bot. Men mopedister som kjører orginalt med plomberinger, føler seg som en trafikk-kork. Rettelse: De er en trafikk-kork Jeg er en trafikk-kork selv, btw Mopedister som er lovlydige, føler seg presset i trafikken Skjønner? Mye bedre om de har klart å holde følge med resten av trafikken (spesielt i stigning!) Det går jo som en selvfølge at mopeder ikke får lov til å kjøre på motorveien.. Uansett. Men om de kan få lov til å holde tritt med trafikken .. That's all we moped-drivers are asking for Moral of the story: Drop the plomberinger in the mopeds, Norway, please ! Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Problemet med å la dem gå fortere er at man da må øke kravene til opplæring, og da blir mopeden noe annet enn den er ment å være: Et rimelig transportmiddel for bruk i nærmiljøet med små krav til opplæring. Det er lett motorsykkel som er ment for dem som ønsker et kjøretøy som går fortere for bruk på landevei. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) snip 8692125[/snapback] Nå har jeg hatt førerkort for bil i noen år, og hatt noen biler, men i den tid jeg bodde i Oslo kjøpte jeg meg en scooter (jeg var da 20). Dette fordi det var ett raskere fremkomstmiddel en bil i byen (og mye billigere mtp. forbruk). Min scooter var helt 100% original og gjorde vel ca 50 km/h på flata og godt 40 i motbakke. Jeg ser ikke hva som er problemet til alle mopedfører der ute, for det at mopeden deres går "så dårlig i motbakke" det får jeg ikke til å stemme. Og det er da fult mulig å kjøpe en scooter som klarer å holde 45 km/h uansett hvor mye motbakke det er. Det har jo med sluttutveksling å gjøre, dersom maks turtall+sluttutveksling= 45 km/h så er det bare motoren det står på. Og som sagt min var kraftig nok til å holde meg gående i over 40 selv i ganske bratte bakker (jeg veier 72/73 kg). Så jeg føler jeg kan se ting i fra begge siders perspektiv her. Og det er ikke så galt som dere skal ha det til. Når det gjelder argumentet om at de fleste mopeder i dag er konstruert for å kjøre fortere enn det som er lovlig i norge i dag - så er jeg helt enig. Er de konstruert for å kjøre, la oss si 75 km/h fra fabrikken - så er de dimensjonert til det. Problemet er som nevnt 100 ganger før at sjåførens kompetanse (dette gjelder ikke alle sjåfører - mange av dere er sikkert rivende dyktige! Men, minstekravet til kompetanse er så lavt - at det ikke kan tillates fart over 45 km/h.) Så da blir alternativet å øke kvaliteten på føreropplæringen (ta med unnamanøverkurs, nedbremsing m.m) i tillegg til flere kjøretimer, og mer teori. Og ha en oppkjøring der man i praksis kan stryke, og som stiller krav til sjåføren i langt større grad enn i dag. Når vi legger sammen timekostnadene dette vil medføre er jeg redd at det ikke er mange 1000lappene som kommer til å skille lett-mc og moped. Og da blir (som "mailman13" også påpeker) ikke moped "det billige fremkomstmiddelet alle har råd å kjøpe - og alle har lov til å kjøre"). Man kan ikke få i pose og sekk skjønner dere... Endret 24. mai 2007 av KRZT Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hvor mye mer trening krever det, mener dere, for å kjøre 15 km/t fortere? Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg mener bestemt at unnamnøvrering i fart og brå nedbremsing (den type kurs man tar på mc kurs) bør inkorporeres i en føreropplæring som tillater den hastigheten. (prinsippielt burde den være der i dagens opplæring også). 60 km/h i timen er også regnet for å være laveste "dødelige" fart i en bil. Forksjellen i kreftene kroppen din utsettes for i ett smell på 45 og 60 er ganske stor. Og kan være forskjellen mellom liv og død. (løselig mener jeg å huske at å kræsje i 45kmh er som å falle fremover uten å ta seg for fra ca 3 meters høyde - mens du øker til nesten 5 meter ved å legge på 15 kmh til... Legger du 15 oppå der igjen er avstanden over 10 meter...) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hvor mye mer trening krever det, mener dere, for å kjøre 15 km/t fortere?Det er aldri noe fasitsvar på det. En fartsøkning fra 45 til 60 km/t øker bremselengden og energien som omsettes i en evt. kolisjon med ca 78%, det mener jeg er ganske vesentlig. Forskjellen på 45 og 60 km/t er stor på alle måter. Minimum bør være sikkerhetskurs med unnamanøver og nødbrems. I tillegg krever det evne til å se lenger frem og planlegge kjøringen anerledes enn det som kreves i 45km/t. Skal man angripe det må man bort fra dagens opplegg der alle kjører i tog etter læreren og over til individuell veiledning. Og vips så er man nesten der man er ved lett motorsykkel. Tall fra trafikksikkerhetshåndboken (utgitt av transportøkonimisk institutt) antyder at risikoen for å havne i en trafikkulykke med en trimmet moped er 2.8 ganger høyere enn en som er i lovlig stand. Koblingen derfra til "høyere fart -> større risiko" kan du gjøre selv. Endret 24. mai 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
9drd Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 risikoen for å havne i en trafikkulykke med en trimmet moped er 2.8 ganger høyere enn en som er i lovlig stand.Trimmet moped, vil det si en sykkel som er heeelt strøken (uten de påsatte plomberingene), eller alt som går over 45 km/t ? This is bullcrap Dere med de statistikkene deres. Har dere opplevd hvor jæ*li det er å bli kuttet i svingene av biler? Btw, det er jo ingen fartsgrenser som er 45 engang, desutten alt som er under 40 er sånne veier i tettbygde strøk (som i nabolag). Alt dere ser på er ulykkestatistikker. Ta dere sammen! Skjønner dere ikke at det blir bedre om mopeder går i 60 lovlig? Da får vi sjansen å følge med i trafikken ! Hva er vitsen i å ha en så flott doning, når man ikke kan yte kraften den virkelig har ?? Dropp å sett'i alle de plomberingene i mopedene i Norge! La de gå som orginalt! Mesteparten av bilførerne vil dette også, så mopedene ikke fremstår som trafikkplugger og sinker i trafikken! Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) 1: Jeg er en av de bilførerene som ikke vil at mopedene skal gå fortere. Mange av de farlige situasjonene som oppstår har like mye med dårlige bil-førere å gjøre som det har med uforsiktige moped-førere å gjøre. Som sagt, jeg skjønner frustrasjonen over å kjenne køen "bygge seg opp" bak deg, men det er da bare å kjøre til siden og slippe dem forbi ved en busslomme (slik traktorer burde bli flinkere til ). 2: Det er ikke Norge som lager reglene som regulerer hastigheten til mopeder, det er ett EØS regulativ som Norge har med å følge. 3: Ulykkesstatistikken viser nettopp at det ikke blir bedre av at mopedene går fortere. Når det er nesten 3 ganger så mange "trimma" mopeder (dvs fjernet plombering etc.) som er innblandet i ulykker som originale - så er det en sammenheng mellom økt fart og ulykker. Det er virkeligheten, det er man nødt til å forholde seg til. 4: Når jeg ser prisene på mopedene som 16 åringer i dag kjører rundt på, og legger til prisene for trimming - så er det da pinadø ikke langt unna dere like godt kunne ha kjørt lett-mc? (gud bedre hva det koster med malossi trimsylinder, stempel, ny svanehals, m.m) edit: (den beste løsningen for alle, i og med at mopeder sinker traffiken sånn, hadde kanskje vært at man innførte forbud mot mopeder? Så kunne alle enten kjørt lett-mc, eller kilimanjaro med 21 gir ) Endret 24. mai 2007 av KRZT Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Det er jo en vesentlig forskjell på trimmede mopeder, og plomberte mopeder. Dessuten- det er ikke nødvendig å kjøre på full gass hele tiden, uansett hvilket kjøretøy man har? Det som er hele poenget her, er at man skal kunne følge trafikken i tettbygd strøk. Det klarer man ikke på en plombert moped. Det vet jeg godt, jeg har faktisk brukt moped som framkomstmiddel på jobb i mange år, både før og etter de nye EU- reglene kom. Jeg kan fortelle om mange til dels ubehagelige episoder på moped, fordi bilister på død og liv skal fram foran deg, selv i en femtisone. Jeg har for eksempel blitt forbikjørt på høyre side ( i kø, i femtisone) og ved dobbelt sperrelinje, mens jeg blinket til venstre.. Den slags kjøring fører til umiddelbart førerkortbeslag hvis de hadde blitt tatt av politiet. La meg kjapt legge til at jeg har førerkort på det meste, bortsett fra buss, men når jeg kjører andre kjøretøy, blir jeg ikke behandlet på denne måten i trafikken. Problemet er faktisk mye mindre på en moped hvor plomberingene er fjernet, hvis man tar hensyn, bruker busslommer og legger seg ut mot kanten av veien der det er forsvarlig. "Mopedhelter" med trimsett, forovervendt T- barstyre, sotet baklykt, avkappet bakskjerm og hevesett på girmopeden kan gjerne være fritt vilt for meg. Tar jeg ikke mye feil, der det denne gjengen som fører til den stygge ulykkesstatistikken det refereres til. Endret 24. mai 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå