Gå til innhold

Misfornøyd med Vista


Anbefalte innlegg

OK. Etter et par uker med Vista så må jeg si at jeg er ikke spesielt fornøyd.

 

Vista framstår som unødvendig tungrodd. Mange funksjoner er bakt så godt inn i "et brukervennlig grensesnitt" at det går knapt an å finne frem.

 

Jeg ønsker å legge inn en snarvei til "Nettverk" på skrivebordet slik at jeg kan få tilgang på alle maskinene på nettverket men det lar seg ikke gjøre. Jeg kan kun legge inn en og en datamaskin. Jeg kan selvfølgelig opprette en mappe på skrivebordet og legge inn en og en maskin, men hvorfor skal MS på død og liv gjøre det så fordømt vanskelig?

 

Jeg får heller ikke tilgang til Vista-maskinen fra mitt hjemmenettverk, selv om jeg får tilgang til alle de andre maskinene fra Vistaen. (Og det går helt fint an å "pinge" Vista-maskinen fra de andre maskinene så det er ikke brannmuren).

 

Når jeg prøver å endre av-knappen til å faktisk slå av maskinen og ikke bare gå i dvale med gpedit.msc så finner Vista ikke gpedit engang.

 

Jeg kjøpte meg ny maskin for å kunne dra BF2 bedre, men når jeg skal installere det på Vista-maskinen så fungerer ikke patchene....

 

Speedfan viser systemtemperatur på -65 grader som selvfølgelig ville bekymret meg med tanke på kondens men jeg har mine mistanker om at det ikke stemmer.

 

Jeg kan ikke oppdatere BIOS for da kommer Vistaen min til å nekte å reaktivere seg da den tror jeg har fått nytt hovedkort...

 

Hva pokkern er poenget med å lage et operativsystem som ikke er kompatibelt med software fra XP engang?

 

Og til dere som er fristet til å skrive et innlegg med "jamen på min Vista fungerer bla bla bla helt smutt" så hjelper det meg fiiiiint lite.

 

Beklager å være så surmaget men nå er jeg jaggu lei. Hvis noen fra Microsoft skulle lese innlegget så kan dere gå opp i grunnstilling og anse dere selv som strukket.

 

Og hvis noen har noen hete tips så blir jeg kjempeglad!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdater bios, reaktivering går fint. du må kanskje ta en telefon til MS support så ikke gjøre det kl. 00:00 lørdag kveld (tror de har åpent til 22:00?)

 

Ting vil nødvendigvis gjøres annerledes i ett nytt OS, det er bare å innse. Du må omskolere deg fra WinXP tankegang, enkelt og greit. :roll:

Lenke til kommentar

Må nok innrømme at jeg begynner å bli litt lei av hvor lett det er å få meldingen om at Vista må reaktiveres innen 3 dager. Har fått den noen ganger nå. Sist var den en WHQL godkjent driver fra windows update som forårsaket det. Begynner å se ut som MS har skutt seg selv i foten med Vista aktiveringen.

 

Ellers har jeg ikke så veldig mye problemer med Vista. Nettverket virker fint mellom Vista PC'en min og Mac mini som jeg har kobla til TV i stua.

 

Tror gpedit.msc heter noe annet i Vista. I alle fall finner du endring av power knapp i kontrollpanelet under strøm/power.

 

At speedfan ikke virker er vel egentlig ikke vista sin feil. Er vel heller de som har laget speedfan.

 

Tar nok også litt tid å lære seg hvor ting er i forhold til XP. Synes også nettverk var mye rot til å begynne med. Har nå funnet ut hvor det meste er av instillinger. Ingen problem med å lage snarvei til nettverk på skrivebordet. Bare høyre klikk på nettverk i vindusutforskeren og velg 'lag snarvei'.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil det ta litt tid å venne seg til et nytt OS, men jeg mener fortsatt at det bør la seg gjøre å kjøre programmene fra XP på Vista uten for mye føss.

 

Blir bare litt bitter :-)

8676051[/snapback]

Er enig med deg i det :)

 

Håper ting blir bedre etter som drivere til vista blir forbedret.

 

Ett lite tips når det gjelder problem programmer, er å legge til din bruker id med alle rettigheter i sikkerhets instillingene på katalogen der programmet er installert. Endel gamle program skriver til filer i program katalogen og dette er normalt ikke tillatt i vista. Gjelder spesielt spill :)

Lenke til kommentar

Er enig med deg i det :)

 

Håper ting blir bedre etter som drivere til vista blir forbedret.

 

Ett lite tips når det gjelder problem programmer, er å legge til din bruker id med alle rettigheter i sikkerhets instillingene på katalogen der programmet er installert. Endel gamle program skriver til filer i program katalogen og dette er normalt ikke tillatt i vista. Gjelder spesielt spill :)

8676144[/snapback]

 

Jeg kjører som administrator, men jeg tror problemet med BF2 er at patcheren ikke kjenner igjen "temp-katalogen" i Vista. Trooooor jeg...

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å legge inn en snarvei til "Nettverk" på skrivebordet slik at jeg kan få tilgang på alle maskinene på nettverket men det lar seg ikke gjøre. Jeg kan kun legge inn en og en datamaskin. -klipp-

Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver her, men snarveien nettverk kan du legge inn ved å tilpasse skrivebordsikoner.

post-36441-1179866633_thumb.jpg

 

Nettverksstasjoner kan du mounte i "datamaskin" som en harddisk. Høyreklikk > add network location på engelsk vista.

 

Jeg får heller ikke tilgang til Vista-maskinen fra mitt hjemmenettverk, selv om jeg får tilgang til alle de andre maskinene fra Vistaen. (Og det går helt fint an å "pinge" Vista-maskinen fra de andre maskinene så det er ikke brannmuren).

 

8675628[/snapback]

 

Har du tillatt fildeling?

 

post-36441-1179866804_thumb.jpg

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Vista framstår som unødvendig tungrodd. Mange funksjoner er bakt så godt inn i "et brukervennlig grensesnitt" at det går knapt an å finne frem.

 

ble vel sagt ca det samme da xp kom, så det beror vel bare på tilvenning.

Ellers må jeg si at jeg elsker Vista,det beste og mest problemfrie os jeg noensinne har brukt :thumbup:

Lenke til kommentar

Oki, nå begynner jeg å bli mer positiv til hele Vista. Fikk BF2 til å fungere tilslutt, etter litt rådgivning ovenfor her så fungerer av-knappen som den skal og nettverket fungerer (fortsatt uten at de andre maskinene slipper til på Vista-PCen).

 

Fortsatt et par issues:

Restart - PC'en henger seg på "Windows avsluttes" og må resettes manuelt.

F**ked up filstruktur på "Mine dokumenter". En mappe for "Mine nedlastninger" og en for "Downloads"?`

 

Men som flere sier så tar det litt tid å bli innrodd i nytt OS. Vi får håpe det kommer seg. Vista banker i hvert fall ræva av WinME som jeg måtte slite med et par år... :-)

Lenke til kommentar
F**ked up filstruktur på "Mine dokumenter". En mappe for "Mine nedlastninger" og en for "Downloads"?`

8696899[/snapback]

Det der skjedde med meg og, at eg fekk to forskjellige mapper. Til vanleg skal det berre vere ei (Nedlastinger). Eg trur det er eitt eller anna program eg installerte som gjorde dette, men eg fekk no fiksa det att etter litt om og men. Sidan har det vore som det skal.

Lenke til kommentar

Har norsk Vista Business og endret brukernavn på brukerkontoen min. Vista klarte selvfølgelig ikke å rename mappa under C:\Brukere til det nye navnet. I tillegg vises mappenavnene på norsk i utforsker, men de har egentlig engelske navn på harddisken. Forvirrende!

Lenke til kommentar

Har merket det samme men det har så langt heldigvis ikke hatt noen effekt, siden programmene jeg har installert ser ut til å ha skjønt det.

 

Har også hatt endel snægg med SB X-Fi etter at jeg la inn Vista, håper Creative hoster opp en driver som er mer kompatibel. Høres ut som om jeg er inne hos en blikkenslager fra tid til annen.

 

Skrivebordsbakgrunnen forsvinner fra tid til annen. Blir helt svart. Noen som vet hvorfor?

 

Også har BF2 begynt å komme med en memory error, som regel mens jeg laster inn et brett. Skal poste hele feilmeldingen neste gang jeg får den...

Lenke til kommentar

^^

 

Det er fordi Vista i utgangspunktet er engelsk, så ligger språkpakken oppå der igjen. Så f.eks. programmer-mappa fremstår som Programfiler i Explorer, men under installasjon av programmer står det at programmet installeres til Program Files, noe som forvirra meg første gangen.

 

Flott at folk over her har svart på flere av spørmålene jeg hadde tenkt å gi løsning på, så da gjenstår det bare å si at gpedit.msc KUN finnes på Ultimate og Business, noe som tok en stund med banning før jeg oppdaga...

 

Ellers er jeg kjempefornøyd med Vista, å bruke XP av og til føles "gammelt" :p

Lenke til kommentar

Misfornøyd er jeg enig i...

 

Lexmark Z600series-driverene funker ikke til Vista. Finner ikke skriver

Logitech Quickcam-drivere funker ikke i Vista. Finner ikke webcam.

Buypass (norsk-tipping-spillekort) funker ikke.

VLC mediaplayer funker ikke optimalt (skrur av aero)

Trackmania Nations funker ikke skikkelig.

 

Har prøvd det meste med avinstallering, reinstallering, guider til VLC og TM etc etc. Ingenting hjelper.

 

Når kommer SP1!

Lenke til kommentar

SP1 vil ikke fikse problemer som egentlig ikke har med Vista å gjøre i det hele tatt :roll:

 

At lexmark drivere ikke fungerer er Lexmark's feil at de ikke har gitt ut nye Vista drivere (de har tross alt hatt over ett år på seg nå, sikkert mer)

Logitech og buypass - samme der egentlig.

VLC må vel også oppgraderes for å kjøre på vista :roll:

Trackmania må vel vista-patches det også...

Lenke til kommentar
SP1 vil ikke fikse problemer som egentlig ikke har med Vista å gjøre i det hele tatt :roll:

 

At lexmark drivere ikke fungerer er Lexmark's feil at de ikke har gitt ut nye Vista drivere (de har tross alt hatt over ett år på seg nå, sikkert mer)

Logitech og buypass - samme der egentlig.

VLC må vel også oppgraderes for å kjøre på vista :roll:

Trackmania må vel vista-patches det også...

8721061[/snapback]

 

Kortleser fra Norsk Tipping fungerer da helt fint hos meg.

 

Når dett gjelder Webcam har jeg Logitech® QuickCam® for Notebooks Pro, som Logitech ikke vil støtte i Vista ser det ut til.

De vil vel ha meg til å kjøpe ett nytt=)

 

Men lastet da ned programvaren for Quickcam pro, installerte den.

Installerte så XP driveren for mitt webcam, å alt funker=))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...