Lekser Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Er det noen muslimske vitenskapsmenn som har funnet opp ting? Hører de til en del vitenskapshistorie? Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Arabiske vitenskapsmenn var en periode av de fremste. Vi har blant annet arvet mye av den moderne matematikken derifra: http://www.islam.no/newsite/content/defaul...ge=21&nATID=188 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Alt vi vet om de gamle greske filosofene har vi fått vite fra muslimske vitenskapsmiljøer, som i middelalderen var åpne og verdensledende innen all vitenskap. Som romhelten_spiff nevner så har vi også fått det moderne posisjonstallsystemet inkludert tallet null fra dem, selv om posisjonstallsystemet inkludert tallet null egentlig var en indisk oppfinnelse. I begynnelsen av Islams historie var det nemlig sånn at muslimene følte seg forpliktet til å kartlegge Guds skaperverk, og det inkluderte også å samle all kunnskap de kom over. For å vise Guds storhet for resten av verden var deres kunnskap åpent tilgjengelig for alle som ville ta del i dette. Så mens Europa glemte og brente gamle "hedenske" skrifter fra oldtiden, så ble disse verkene reddet av muslimene. At den muslimske verden senere har blitt stengt både for ny kunnskap og mot omverdenen er en annen historie. Uansett gjorde de menneskeheten en god gjerning ved å ta vare på, finne, videreutvikle og videreformidle kunnskap når det så som mørkest ut for vår del av verden. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Lurer på hvordan muslimer på f eks ISS ville vært når de skulle be i retning mekka. Lenke til kommentar
AP Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 De største vitenskapsmennene var Perserne Lenke til kommentar
AP Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Arabiske vitenskapsmenn var en periode av de fremste. Vi har blant annet arvet mye av den moderne matematikken derifra: http://www.islam.no/newsite/content/defaul...ge=21&nATID=188 8676330[/snapback] Alle disse i denne linken er fra datidens Persia som jeg vet ikke var arabere Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Fattern fortalte at han hadde lest en bok (husker ikke navn) hvor det sto at egyptiske hvis jeg ikke tar feil, var noen kløppere på mattematikk og fysikk. De hadde formler som gjorde at de klarte å regne ut jorklodens areal, de fant ut at jorda var rund osv. Men mesteparten av dette ble da tapt under de forskjellige krigene der nede, og da biblioteket i aleksandria brant. Han fortalte også at de hadde funnet skrifter hvor de pratet om "Atlantis" noe som idag kan tyde på at de pratet om Amerika. Er bare så synd at slik vitenskap ble tapt, tenk hvor langt vi kunne ha vært da. Jeg husker veldig dårlig dette, er veldig lenge siden jeg ble fortalt dette, skal prøve å finne ut hva slags bok det var han tok det ifra. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Arabiske vitenskapsmenn var en periode av de fremste. Vi har blant annet arvet mye av den moderne matematikken derifra: http://www.islam.no/newsite/content/defaul...ge=21&nATID=188 8676330[/snapback] Alle disse i denne linken er fra datidens Persia som jeg vet ikke var arabere 8748648[/snapback] Jawohl... "I stand corrected" Nå la jeg ikke så mye i at akkurat disse var fra den arabiske verden. Jeg mente egentlig å si at muslimske vitenskapsmenn var en periode av de fremste. Akkurat om de var arabere eller persere var egentlig ikke så innmari viktig i innlegget mitt... Men rett skal være rett. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 De største vitenskapsmennene var Perserne 8743626[/snapback] Hvordan måler vi det da tro? I forhold til sin tid, eller hvor mye vi har nytte av det i dag? Lenke til kommentar
AP Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 De største vitenskapsmennene var Perserne 8743626[/snapback] Hvordan måler vi det da tro? I forhold til sin tid, eller hvor mye vi har nytte av det i dag? 8751256[/snapback] Jeg skjønner ikke helt hva du mener Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Teksten vi skriver med nå er jo fra araberne er det ikke? Lenke til kommentar
AP Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Teksten vi skriver med nå er jo fra araberne er det ikke? 8775826[/snapback] Er det ikke fra latin? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Teksten vi skriver med nå er jo fra araberne er det ikke? Nei, arabisk er vesentlig anderledes, bl.a skriver de fra høyre mot venstre: Men tallsifrene fra 1 til 9 har vi fått fra araberne/muslimene: Posisjontallsystemet vårt inkludert tallet 0 har vi som før nevnt fått fra inderne via muslimene. Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Ja mente det, tallsifrene! Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jo, men altså kun sifrene fra 1 til 9. I det opprinnelige arabiske tallsystemet fantes ikke tallet 0, men det var egne siffer for 10, 20, 30 og så videre, altså omtrent slik det også var i romertallsystemet. Slike tallsystem er vesentlig mer tungvinte i bruk enn det moderne posisjonstallsystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå