Gå til innhold

Erfaringer med elkjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har opplevd dette flere ganger, kundehjelperne kan alt for lite om produktet, men ville ikke sagt at det er en useriøs kjede.

8675526[/snapback]

 

Tenk dere at dere selv skulle selge varer på dataavdelingen på en elektrobutikk, du har 50 kamera, 25 bærbare, 15 stasjonære, 25 lcd skjermer, 20 forskjellige videokamera, 10 forskjellige tastatur, 10 routere, 10 trådløs kort, 15 webkamera, 10 forskjellige mus, 5 skjermkort, 5 lydkort, 500 forskjellige spill, 25 skrivere + tilbehør til alt dette. Dette blir flere tusen artikler når man tar med tilbehøret.

 

I pc verden er det slik at hver måned blir 10-20% av de nåværende modellene byttet ut, det vil si at det blir et par hundre nye produkter å lære seg hver måned.

 

Når dere tenker dere om, er det så vanskelig å forstå at man ikke alltid kan alt om produktet du lurer på? Står man i en fotobutikk for eksempel har man 40 kamera man skal konsentrere seg om, det er litt lette å vise kompetanse da.

 

Jeg er helt sikker på at alle som arbeider i Elkjøp butikker rundt i landet gjør sitt ytterste for å hjelpe nettopp deg å finne et produkt som du vil bli fornøyd med.

 

I store bedrifter som Telenor, Elkjøp, Microsoft osv.. så vil det alltid bli en del negativ omtale i media, og man vil forsterke dette ved at man i nærheten av venner og kjente nevner negative opplevelser. Går du til naboen og skryter hvis en selger hjalp deg å finne rett produkt til deg, samtidig som han viste deg noe stilig tilbehør du fikk bruk for?

Lenke til kommentar

Elkjøp er den største elektrokjeden i norge og da vil det jo nokså naturlig også være den som har flest missfornøyde kunder. Ikke alle kan være fornøyd.

 

Jeg jobber selv på elkjøp og mener selv jeg er en dyktig kundebehandler som yter god service. Jeg har stort sett god kunnskap om de fleste produktene, men som glosi sier så er det så si umulig å skulle kunne absolutt alle detaljespørsmål om hvert enkelt produkt. Veit jeg ikke svaret på stående hand førsøker jeg å finne svar, om ikke jeg finner så ber jeg kunde kontakte produsent da de kjenner sine produkter inn og ut.

Selvfølgelig er det jo også ansatte som ikke har like gode kunnskaper om produktene, men som regel så har de fleste bedre kunnskaper enn "mannen i gata" og det er jo som oftest han som handler i elkjøp.

 

Så et spørsmål til trådstarter; hva er det du opplever som dårlig kundeservice?

Lenke til kommentar

"glosi" sitt innlegg er et flott forsvar, men det faller dessverre på sin egen urimelighet. La oss ta som eksempel en jevn PC-kunde. Det er rivende likegyldig om så 80% av PC'ene er nye for selgeren. De forandringene som er gjort siden "forrige uke" har ingenting å si for graden av service som kunden bør oppleve. Hvis Elkjøps selgere er mest opptatt av å fortelle kunden om de detaljerte forskjellene på en PC versus en annen, har de misforstått fullstendig.

 

Kunden kommer inn og skal ha ny PC. Det er selgerens oppgave å avdekke kundens behov, først da vil man finne ut hvilken PC som vil passe for kunden. Det de fleste dessverre gjør, er å ramse opp spesifikasjoner som for de fleste kunder er helt uinteressante og uforståelige.

 

Dette er ikke noe som gjelder Elkjøp spesielt, det gjelder samtlige større elektrokjeder inkludert den der jeg jobber. Selvfølgelig finnes det unntak, jeg har møtt flere fantastiske folk hos både Elkjøp og Expert (for å nevne noen) men jevnt over er det dessverre labert. De er interessert i å selge den varen som de vet at skal ut, ikke den varen som passer best for kunden.

 

Kan noen her huske å vært på Elkjøp og blitt spurt grundig om hva de faktisk skal bruke PC'en til? Eller hva slags PC de har fra før?

 

-snubbel

Lenke til kommentar
"glosi" sitt innlegg er et flott forsvar, men det faller dessverre på sin egen urimelighet. La oss ta som eksempel en jevn PC-kunde. Det er rivende likegyldig om så 80% av PC'ene er nye for selgeren. De forandringene som er gjort siden "forrige uke" har ingenting å si for graden av service som kunden bør oppleve. Hvis Elkjøps selgere er mest opptatt av å fortelle kunden om de detaljerte forskjellene på en PC versus en annen, har de misforstått fullstendig.

 

Kunden kommer inn og skal ha ny PC. Det er selgerens oppgave å avdekke kundens behov, først da vil man finne ut hvilken PC som vil passe for kunden. Det de fleste dessverre gjør, er å ramse opp spesifikasjoner som for de fleste kunder er helt uinteressante og uforståelige.

 

Dette er ikke noe som gjelder Elkjøp spesielt, det gjelder samtlige større elektrokjeder inkludert den der jeg jobber. Selvfølgelig finnes det unntak, jeg har møtt flere fantastiske folk hos både Elkjøp og Expert (for å nevne noen) men jevnt over er det dessverre labert. De er interessert i å selge den varen som de vet at skal ut, ikke den varen som passer best for kunden.

 

Kan noen her huske å vært på Elkjøp og blitt spurt grundig om hva de faktisk skal bruke PC'en til? Eller hva slags PC de har fra før?

 

-snubbel

8678360[/snapback]

 

Helt enig med deg. En selgers viktigste oppgave er å avdekke kundens behov.

 

Har møtt mange flinke selgere på Elkjøp personlig, og handlet mye hod ihvertfall en lokal Elkjøp butikk.

 

Men synes egentlig denne har tapt seg mye etter at de la den om, slik at serviceavdelingen ble utskilt bak til lageret blant annet.

 

Mange selgere der er flinke til å finne ut av kundens behov, og ikke bare prøve å prakke på dem første og beste "jalla" produkt som man sitter inne med.

 

For å ta et eksempel: Jeg var med noen å så på en ny bærbar maskin på den lokale Elkjøp butikken, det var samme dag som de hadde startet "salget" på noen bærbare. Der var det selvfølgelig en som var intressant. (Vente var igrunn ikke da en mulighet, pga. vedkommende måtte ha en pc raskt.)

 

Den lokale Elkjøpen hadde dårlig utvalg, høye priser og selvfølgelig ingen av de som var på tilbud. Ikke kunne de skaffes heller.

 

Reiste så til neste Elkjøp, ti minutter unna, og så på utvalget de hadde der. Selvfølgelig hadde ikke de heller inne noen av tilbuds pcene (merklig det der, siden det var maks to timer siden de hadde åpnet.). Men vi fikk hjelp og selger fant en maskin som passet vedkommende og som personen likte.

 

Siden dette var også behov for div. ekstra utstyr så fikk selger litt problemer, han var ny og hadde forståelse for dette naturlig vis. Vi fikk da snakke med "sjefen" hans (tror det var avdelingsleder eller noe).

 

Det var vel her den negative opplevelsen starter. Det første han gjør er å dra fram en støvete maskin og sier at denne B varen kan dere få billigere (jippii, hele 500 kr i forskjell mellom pcene), og hadde nettopp kommet fra service. Vi skulle også få med oss en "orginal" bærevæske som han så fint sa. Viste seg at dette var en slik bærevæske av dårlig kvalitet og billig utseende.

 

Hva den hadde vært på service for, visste han selvfølgelig ikke og service lappen var selvfølgelig borte.

 

Når vi nevnte at den ikke var noe for oss, pga. celeron prosessor, dårligere skjermkort etc. tok han jo helt av.

 

Han prøvde seg med at de pcene var like bra, man fikk med bæreveske på B- varen (jesses, akkurat som bæreveske skal være avgjørende på valget av bærbar) og at den hadde vært på service. Tross i at han ikke klarte eller ikke ville redegjøre hva den hadde vært inne for.

 

Poenget som var dråpen i havet for oss var når han hevdet at celeron prossessoren var like bra som Core2Duo prosessoren som stod i den andre. Dessuten hadde han jo celeron prossessor i spillemaskinen sin hjemme, og kunne ikke se hvorfor vi skulle ha behov for en bedre prosessor enn dette.

 

Var da vi ba om å snakke med han "nye", og "sjefen" ble litt irritert pga. det tror jeg.

 

Enden på visa var at det ikke ble noe slag på dem. "Sjefens" oppførsel og det at de manglet noen komponenter inne på lager som de måtte bestille var avgjørende.

 

Måtte bite i det sure eplet, og bestilte liksegodt en bedre og billigere maskin på komplett.no.

 

Skarpet deres kunne de ha for seg selv.

 

Loko: Selv om Elkjøp er "størst" som du hevder, så betyr vel ikke det at det er en begrunnelse for at de også skal ha flest missfornøyde kunder.

 

Dessuten så ber man ikke en kunde om selv å finne informasjon som han selv ber om. Dere har vel produktblad etc i butikken? Og det meste av spesifikasjoner finner man jo enkelt ved et søk på google.

 

Hadde en selger bedt meg om å finne slik informasjon selv, så hadde jeg klart ikke handlet noe der heller.

 

Kanskje man har rett når man sier at man ikke skal kjøpe stereoannlegg der man kjøper kjøleskap :roll:

Lenke til kommentar
"glosi" sitt innlegg er et flott forsvar, men det faller dessverre på sin egen urimelighet. La oss ta som eksempel en jevn PC-kunde. Det er rivende likegyldig om så 80% av PC'ene er nye for selgeren. De forandringene som er gjort siden "forrige uke" har ingenting å si for graden av service som kunden bør oppleve. Hvis Elkjøps selgere er mest opptatt av å fortelle kunden om de detaljerte forskjellene på en PC versus en annen, har de misforstått fullstendig.

 

-snubbel

8678360[/snapback]

 

Grunnen til forsvaret var pga 2mmy91 som mente at det var dårlig med produktkunnskap. Men ja jeg er helt enig at man må ha et løsningsorientert salg hvor man finner den rette løsningen til kunden. Ofte opplever jeg at selv om kunder åpenbart har et behov som "tilbudspc'n" ikke klarer å dekke så skal de absolutt ha den PC'n pga at den er på tilbud.

 

KVTL; De kundene jeg ber henvende seg til produsenten er dem som spør om feks hvor stor strålingsstyrke det trødløse nettverkskortet gir etc. Det er spørsmål jeg anser som urimelig at en selger skal kunne. Selv hardbarket geek's ville hat problemer med slike spørsmål.

Når det kommer til missfornøyde kunder så vil det stort sett være et "fast" antall kunder som er missfornøyde utfra hvor stor kundemasse man har. Dette mener jeg pga at det alltid vil være feil på elektronikk, og det er stort sett når man må sende ting til service at folk blir missfornøyde. Utover denne gruppen så vil det jo i tillegg være en gruppe kunder som vil være missfornøyde med annen service, men den vil da være lokalt styrt avhengig av personale etc i butikken.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Jeg må jo da få melde at det finnes flere selgere i hver butikk som faktisk kan så og si alt om alle produktene og de ulike tilbehørene, og at de fleste som jobber i butikk strever etter å lære seg så og si alt også.

 

 

"glosi" sitt innlegg er et flott forsvar, men det faller dessverre på sin egen urimelighet. La oss ta som eksempel en jevn PC-kunde. Det er rivende likegyldig om så 80% av PC'ene er nye for selgeren. De forandringene som er gjort siden "forrige uke" har ingenting å si for graden av service som kunden bør oppleve. Hvis Elkjøps selgere er mest opptatt av å fortelle kunden om de detaljerte forskjellene på en PC versus en annen, har de misforstått fullstendig.

 

Kunden kommer inn og skal ha ny PC. Det er selgerens oppgave å avdekke kundens behov, først da vil man finne ut hvilken PC som vil passe for kunden. Det de fleste dessverre gjør, er å ramse opp spesifikasjoner som for de fleste kunder er helt uinteressante og uforståelige.

 

Dette er ikke noe som gjelder Elkjøp spesielt, det gjelder samtlige større elektrokjeder inkludert den der jeg jobber. Selvfølgelig finnes det unntak, jeg har møtt flere fantastiske folk hos både Elkjøp og Expert (for å nevne noen) men jevnt over er det dessverre labert. De er interessert i å selge den varen som de vet at skal ut, ikke den varen som passer best for kunden.

 

Kan noen her huske å vært på Elkjøp og blitt spurt grundig om hva de faktisk skal bruke PC'en til? Eller hva slags PC de har fra før?

 

-snubbel

8678360[/snapback]

 

Til det siste du sa - Forhåpentligvis 99% av kundene - da "hva skal du bruke pcen til" er det FØRSTE vi skal spørre om, og hjerne også "hvorfor skal du ha ny pc?".

 

Hva du tror vi evt er interessert i å gjøre er jo ikke riktig, vi er interessert i å selge rett produkt til kunden - da vi har 30 dagers FULL returrett på pcene våre. Selger vi feil, kan kunden faktisk få igjen pengene sine og vi blir sittende med en bvare - i motsetning til en del andre kjeder som ikke har retturrett på ting med harddisk.

 

Vi blir også opplært fra første sekund å snakke kundens språk - å IKKE prate spekk spekk og atter spekk, men forklare på en enkel og god måte hva de ulike tingene faktisk er for noe.

 

Og dette vet jeg gjennomføres hos ALLE selgere der jeg jobber, og jeg kan ikke regne med at det skal være annerledes i de andre butikkene. Selvfølgelig er det 1 og annen på hver butikk som ikke er like flink, eller er for turboselger - det jeg er uenig med deg i er det at du har som utgangspunkt at "så og si alle selgere i elektrosjapper er dårlige kundebehandlere".

 

For det er helt åpenbart feil. jeg er uenig i din påstand om at det jevnt over er labert. Jeg har dessverre ingen bevis, men jeg vet at vi har flere kunder hver dag som ekstremt fornøyd får med seg en ny pc med alt de trenger :).

Lenke til kommentar
hei!

jeg og mange av vennene mine har kjøpt ting på elkjøp,og har fått et innttrykk av at det er veldig dårlig  kundeservice på mange elkjøp butikker(har kjøpt på flere steder).

er det mange som har opplevd at dette er en useriøs butikk kjede?

8675510[/snapback]

Elkjøp er ingen useriøs butikkjede, det viktigste for oss er faktisk kundebehandling, og er det vi jobber mest med hver dag - holde det vi lover, ha kampanjeprodukter på lager og hjelpe til dersom noe går galt i etterkant.

 

Jeg har ikke stort å backe opp denne påstanden med annet enn at dette er hva jeg lærer som ansatt i Elkjøp, hva vi faktisk blir fortalt er viktigst under opplæring, møter og morgenmøter og slikt.

Lenke til kommentar

Målet til vår butikk er vertfall at vi ALLTID skal ha varer som er i avisen på lager! Desverre så er det slik at avisen blir laget en stund i forkant og hvis det er en vare som er poppulær så kan det hende at denne blir tom i forkant av salget. Da strever vi etter beste evne å finne et alternativt likt produkt til kunden, eller så selger vi pr reservasjon. Det hender også at produktet blir mer populært enn hva vi trodde og derfor ikke hadde like mange produkter på lokalt lager som vi kanskje kunne hatt, men desverre slik er en verden styrt av tilbud/etterspørsel.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Kan jo også legge til at de fleste butikker ikke akkurat får annonsevarene levert 1 time før åpningstid mandag morgen :). De kommer enten uken før, eller ved forsinkelse litt uti kampanjeuka.

 

Derfor er det slik at varen ikke alltid er på lager selv om man kommer ved åpningstid kampanjestart.

Lenke til kommentar

Jeg forsvarte meg som mange har forstått kun mot 2mmy91 sitt innlegg ang manglende produktkunnskap. Mitt innlegg forsvarer selvfølgelig ikke sleipe "sjefer" som prøver å si at celeron er det samme som core 2 duo. Men jeg håper virkelig denne selgeren har sagt feil uten å vite bedre. "sjefer" har noen ganger den egenskapen at de snakker som om de vet alt, selv om de egentlig ikke vet det.

 

Nå har vi vært mange elkjøpere som har svart på dette innlegget, flere innlegg fra kunder er også velkommen:)

 

Det er ingenting som bedrer service mer, enn nettopp det å få vite hva man gjør feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...