Pluggen Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Har handla meg bøttestoler pluss masse interiør-stæsj, men fant ut at jeg ikke kan bruke de originale 3-punktsbeltene pga. sidestøttene på stolene.. Tenker da på å kjøpe 4-punktsbelter som stolene er beregnet for i utgangspunktet.. Har fått høre at jeg da kan risikere å få beltebot pga. manglende bilbelte.. Noen som vet om dette stemmer? Tenker da på at de originale ikke sitter inntil kroppen når jeg sitter vanlig i de nye stolene og kanskje ikke vil funke som de er ment for Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det er påbudt med 3 punktsbelter i biler i Norge (enkelte unntak finnes, les hoftebelter i biler registrert før oktober 2004) Så du kan faktisk bli bøtelagt for å ikke kjøre med sikkerhetsbelte hvis du kjører med 4 punktsbelter. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Okey, regnet med det. Men er det mulighet for å få det godkjent? Har hørt noen snakka om det, men aner ikke selv! Lenke til kommentar
b230ft Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 ikke kjangs i havet, ifølge lovverket.. men folk får jo fremdeles godkjent f.eks høyrerata biler rundt om i landet, så om du kjenner noen som kjenner noen som veit at noen er glade i en kasse øl eller en tusenlap eller osvosv.... så er ALT mulig i Norge! akkurat like koruppt som russland og italia, bare her går ring litt "skjult" men søk til BT, og legg frem en seriøs begrunnelse til hvorfor du skal få lov, der du på fårrhånd svarer alle mulige spørsmål de kan stille deg om saken. så kan det være du får får en time, betaler 550,- og nytt vognkort i posten;) Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 ikke kjangs i havet, ifølge lovverket.. men folk får jo fremdeles godkjent f.eks høyrerata biler rundt om i landet, så om du kjenner noen som kjenner noen som veit at noen er glade i en kasse øl eller en tusenlap eller osvosv.... så er ALT mulig i Norge! akkurat like koruppt som russland og italia, bare her går ring litt "skjult" 8696622[/snapback] Hahaha, fy faen, du er faenmeg ikke til å tro. :!: Få se noe fakta på det der! On topic: Det er ganske umulig å få godkjent firepunktseler ja. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 ikke kjangs i havet, ifølge lovverket.. men folk får jo fremdeles godkjent f.eks høyrerata biler rundt om i landet, så om du kjenner noen som kjenner noen som veit at noen er glade i en kasse øl eller en tusenlap eller osvosv.... så er ALT mulig i Norge! akkurat like koruppt som russland og italia, bare her går ring litt "skjult" 8696622[/snapback] Hahaha, fy faen, du er faenmeg ikke til å tro. :!: Få se noe fakta på det der! On topic: Det er ganske umulig å få godkjent firepunktseler ja. 8701001[/snapback] Har lest i avisene om folk i biltilsynet som har fått penger under bordet for å godkjenne ting og tang. Så det har forekommet, men har desverre ingen kilder på meg akkurat nå. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hvorfor kan ikke firepunktsbelter bli godkjent? Skal ikke det i utgangspunktet være bedre enn vanlig belter? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Jo, med tanke på at Solberg-brødrene kan kjøre med lignende (vet de har 6-punkts, men kan fort huke på de to siste siden låsen er den samme ) Litt rart hvis det ikke går ann, siden de i utgangspunktet holder deg bedre fast i bedre stoler, mens de originale ikke vil være i særlig kontakt med kroppen.. Takk for svar, å håper på mer respons PS: Si itra om dere kjenner noen som kjenner noen som vet om noen da hehe Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 dra ned på den lokale butikken, kisosken eller bensin stasjonen der du bor og finn et blad som heter "max power".. på en av de siste sidene der i det nummeret som er ute nå står det om 4 punkts belter og norsk regel verk. men det er ikke lov å bruke. max power forklarer hvorfor, så løp og kjøp. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 dra ned på den lokale butikken, kisosken eller bensin stasjonen der du bor og finn et blad som heter "max power".. på en av de siste sidene der i det nummeret som er ute nå står det om 4 punkts belter og norsk regel verk. men det er ikke lov å bruke. max power forklarer hvorfor, så løp og kjøp. 8719361[/snapback] Det var fra Max Power. nr. 24 juni utgaven jeg tok svaret mitt fra. Det står desverre ikke noe om hvorfor man ikke får lov til å bruke 4 punkts belter, bare at det er et absolutt krav om 3 punkts belter. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Men jeg lurer veldig på hvorfor det ikke er godkjent med 4 punktseler siden det skal være bedre? Dårligere belter er derimot godkjent, noe som høres ulogisk ut for meg iallefall. Kan ikke noen sende mail til statens veivesen eller noe slikt da og spørre hvorfor. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Hovedpoenget er vel at det ikke finnes E-merkede 4/6punktsbelter, og dermed kan de ikke godkjennes for vei. Om man skal begynne og teste alle slags belter for godkjenning må jo noen betale for det, og jeg tror ikke det er billig. En annen sak er ulykker på veien. Om du kræsjer og blir sittende i en brennende bil med beltet på, så er brannvesenet trent til å få deg ut av det vanlige bilbeltet, men kanskje flerpunktede seler byr på vanskligheter der? Det tar jo lengre tid å få en person ut av disse om f.eks låsen har hengt seg opp etc. EDIT Har lest i avisene om folk i biltilsynet som har fått penger under bordet for å godkjenne ting og tang. Så det har forekommet, men har desverre ingen kilder på meg akkurat nå. Du skal ikke tro alt du får servert av media. Endret 28. mai 2007 av Fisk1 Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hovedpoenget er vel at det ikke finnes E-merkede 4/6punktsbelter, og dermed kan de ikke godkjennes for vei. Om man skal begynne og teste alle slags belter for godkjenning må jo noen betale for det, og jeg tror ikke det er billig.En annen sak er ulykker på veien. Om du kræsjer og blir sittende i en brennende bil med beltet på, så er brannvesenet trent til å få deg ut av det vanlige bilbeltet, men kanskje flerpunktede seler byr på vanskligheter der? Det tar jo lengre tid å få en person ut av disse om f.eks låsen har hengt seg opp etc. EDIT Har lest i avisene om folk i biltilsynet som har fått penger under bordet for å godkjenne ting og tang. Så det har forekommet, men har desverre ingen kilder på meg akkurat nå. Du skal ikke tro alt du får servert av media. 8722227[/snapback] Brannvesenet driver ikke å fikler med beltene, de kutter de som regel av med egnet kniv. Jeg tror ikke på alt som står i media, men Norge er nok ikke så uskyldsrent som alle tror. I den saken jeg tenker på tror jeg faktisk at det var 1 eller flere personer som innrømmet de faktiske forhold. Men at korrupsjon foregår, det er jeg ikke i tvil om. Beklager for off-topic. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Brannvesenet driver ikke å fikler med beltene, de kutter de som regel av med egnet kniv. Jeg tror ikke på alt som står i media, men Norge er nok ikke så uskyldsrent som alle tror. I den saken jeg tenker på tror jeg faktisk at det var 1 eller flere personer som innrømmet de faktiske forhold. Men at korrupsjon foregår, det er jeg ikke i tvil om. Beklager for off-topic. 8726410[/snapback] Akkurat det som er poenget mitt. Fire seler tar lenger til å kutte enn én. Selvfølgelig forekommer korrupsjon. Grunnen til at jeg kommenterte det i denne tråden var fordi b230ft overdrev latterlig mye i innlegget sitt, uten at noen ser ut til å kunne supplere noen beviser. Lenke til kommentar
b230ft Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 heh herregud, snakk om å være naiv.. SÅNN ER DET FAKTISKT I NORGES LAND, så enkelt, så "fælt", for å bruke det ordet.. grunnen til at 4 å 6 punkt ikke er lov, er at det er krav om selvstramming på beltet. om en flerpunkt sele skal virke slik den er beregnet for, er det INGEN som kan stille inn selen, og bare ha den sånn.. den må slakkes, tres på og låses, og SÅ strammes. dette mener de at folk rett å slett ikke gidder, hvis en f.eks skal en tur i butikken, eller svippe en tur ut for å fylle bensin osv. på en måte har jeg ingen problemer med å si meg enig i dette, for det er svært få folk som hadde brukt de minuttene dette tar, på å ordne selen orntli, trolig jeg inkludert Lenke til kommentar
Holten Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Det går ann å få godkjent 4-6pkt's seler! Det finnes noen i Tyskland(tror jeg) som selger 4/6punkts seler som ruller seg sammen som et vanlig belte. Husker ikke pris og hvor det var helt. Lenke til kommentar
b230ft Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 stemmer det, men det er litt jalla spør du meg. er egentlig 3punkt, men de er i kontakt med kroppen 4 punkter. selen som er festa i bakkant er selvstrammende, og splitta i 2 litt bak nekken, slik at en får følelsen av 4punkt, men er jo ikke "orntli" Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Hva med å ha begge deler? Både 3 punkts rull og 4/6 punktere. Man burde da kunne ha et sett til gata, men bruke det andre på bane. Edit: Skriveleif Endret 31. mai 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hva med å ha begge deler? Både 3 punkts rull og 4/6 punktere. Man burde da kunne ha et sett til gata, men bruke det andre på veien. 8744329[/snapback] Du mener vel et sett til gata/veien og et sett til evt. banekjøring? En jeg kjenner har begge deler i sin Evo 5 RS. Lenke til kommentar
b230ft Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 ja mange som har begge deler, men blir du stoppa i sele kontroll kan du få bot for mangel av slips, samme hvor mye du har stramma om du bruker flerpunkts selen.. idiotisk? JA! menmen, sånn er det vel bare.. tror egentlig en kunne greid å snakka seg unna, sålenge du har begge deler i bilen(ikke tatt vek 3pnkt'n) og hvis du har stramma selen skikkelig.. menmen, en kjangs å ta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå