hockey500 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Hei, i den anledning at jeg har måttet trekke en nettverkskabel gjennom et meget tynt rør i veggen måtte jeg kutte av den ene enten og feste ny kontakt etterpå. Hvis jeg ser på kabelen står det at det er en 568-A kabel, ikke krysset. hvis jeg sammenlikner de faktiske ledningene på kabelen med bilder på internett (her f.eks: http://www.lanshack.com/make-cat5e.aspx) så ser kabelen ut som 568-B i begge ender. Kabelen er ifølge teksten på den 568-A i begge ender, men ifølge bildene på siden ovenfor er begge sider 568-B. Jeg prøvde å lage den nye kontakten prikk lik den gamle (altså 568-B). det funket ikke i det hele tatt, switchen oppdaget ikke pc'en (LED lyste ikke). når jeg derimot fulgte teksten på kabelen slavisk og lagde den nye kontakten 568-A (som ifølge teksten skulle bli en rett patch-kabel, men sammenliknet med den andre enden skulle bli en krysset kabel). Hva er det jeg har misforstått her? kryssede kabler skal tydeligvis ikke brukes mellom PC og switch, men det var det eneste som fungerte for meg? uansett hvilke kabler jeg ser på i huset, står det 568-A på dem, men de er koblet akkurat slik som 568-B. WTF? Endret 22. mai 2007 av hockey500 Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 B er standar som blir brukt mest , A = usa, først brukt mye av AT&T. alle i europa(norge) bruker B. du skal ha en ikke kryssa kabel hvis du skal mellom pc -> switch. NB: port 1 eller siste porten på switch pleier og være up-link. vil si den er kryset. veldig mange switcher er auto mellom kryssa og rett frem(nye under 1 år) Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 så hvorfor står det da A på alle kablene jeg har? og hvorfor er de faktisk B når jeg sammenlikner med tegninger på internett? og jeg kobla ikke til WAN i det hele tatt, kun én kabel mellom pc og switch, som skulle vært rett kabel, men kun krysset fungerte (om jeg skal tro på teksten på kabelen var det en rett kabel, men den var ikke likt koblet på begge sider, altså krysset). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå