Lekser Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Se så mye folk bryr seg når en jente fra de vestlige landene blir kidnappet, som f.eks Madelein Mclane. Det dør faktisk flere små uskyldige barn hver dag i vår verden, også kidnappet. Vi tar ikke dem så seriøst, men vi tar det seriøst når noen fra de vestlige landene blir bortført eller drept. Er det fordi de andre er mindre verdt, enn de i de vestlige landene ? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det er en trist sannhet at man er sine egne nermest, det er enklere å distansere seg fra det som skjer med små svarte barn enn fra det som skjer med små hvite barn. Dette vet også redaksjonene hos våre nyhetsfomidlere, og de prioriterer nyhetsoppslag deretter. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg for min del er sjeleglad jeg ikke vet om all styggedom som skjer... Mer enn nok med små drypp innimellom... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 For det første, jo nærmere geografisk og kulturelt den kidnappede/drepte/hva-det-nå-måtte-være personen(e) er, jo sterkere vil det føles. For det andre, dette vet mediene, og dermed spiller de selvsagt etter den tonen som vil bringe mest penger i kassa. Andre er ikke mindre verdt, selvfølgelig. Jeg lurer forresten på hvorfor akkurat denne saken har fått så mye oppmerksomhet. Det er vel knapt den eneste forsvunne ungen i verden, ikke engang i den vestlige verden. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det er en trist sannhet at man er sine egne nermest, det er enklere å distansere seg fra det som skjer med små svarte barn enn fra det som skjer med små hvite barn. Dette vet også redaksjonene hos våre nyhetsfomidlere, og de prioriterer nyhetsoppslag deretter. 8675465[/snapback] Vet ikke helt om hudfargen har så mye med det å gjøre. Det er vel heller det at det som skjer med svarte barn skjer hver eneste dag, det er ikke en nyhet eller sensasjon at barn dør i Afrika. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg blir dårlig i magen av å se all oppmerksomheten Madeleine får. Men det er jo en grei mulighet til å gjøre folk oppmerksom på at dette faktisk skjer flere ganger daglig i hele verden. Ikke at Ola Nordmann kan gjøre så mye med det, men dette er ingen unik sak så langt jeg har forstått. Det er bare en hjerteskjærende historie som er lett for media å ta fatt i. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det er samme opplegget som isbjørnen Knut. Hadde det vært en voksen isbjørn med skabbete pels, ville ingen brydd seg. Hadde Madeleine vært fattige Oggoktokk Hmoppkgh fra Sentralafrika, ville ingen brydd seg - rett og slett fordi vi ikke hadde følt noen tilknytting. Når to rike europere får barnet sitt kidnappet på et populært feriested i Portugal tenker automatisk alle andre rike europere som har vært i syden: "Det kunne vært oss". Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Denne saken har fått så mye oppmerksomhet fordi foreldrene har vært godt bemidlet og er ressurssterke og har fått satt himmel og jord i bevegelse for å få tilbake ungen sin. Fullt forståelig, mindre forståelig er det at media kjører samme løpet, for den ene ungen, og hopper fullstendig bukk over at denne ungen ikke er den eneste ungen i europa som er savnet. Jeg synes det er bra at saken har fått så mye oppmerksomhet, men det må gjøre jævlig vondt for alle pårørende til andre barn som er savnet at denne ungen får så mye oppmerksomhet mens deres unge knapt nok får en notis i avisa. Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg så foreldrene bønnfalte om å få vise madeleine-videoen i pausen under FA-cupfinalen, og jeg følte det var litt pinlig da den ble vist, etter at de all den oppmerksomheten de allerede hadde fått og allerede vist den i pausen under flere andre kamper. Jeg synes det er rart at akkurat denne saken skal få så vannvittig mye mer eksponering enn alle andre tilsvarende saker. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Se så mye folk bryr seg når en jente fra de vestlige landene blir kidnappet, som f.eks Madelein Mclane. Det dør faktisk flere små uskyldige barn hver dag i vår verden, også kidnappet. Vi tar ikke dem så seriøst, men vi tar det seriøst når noen fra de vestlige landene blir bortført eller drept. Er det fordi de andre er mindre verdt, enn de i de vestlige landene ? 8675369[/snapback] Du setter fingeren på noe dær,uansett hvor ille saken er så skjer det stort sett daglig lignende saker rundt i verden som ikke blir nevnt,at denne saken har fått slik oppmerksomhet skyldes uten tvil at hun har resurssterke foreldre fra et ressursterkt land, de klarte å få medias oppmerksomhet som igjen fikk folkets oppmerksomhet og økte salgstall,dermed blir saken utnyttet maksimalt så lenge det er penger å tjene på den desverre . Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Er det ikke bra at folk i et generelt kaldt samfunn viser at de har evnen til å stå sammen? Er mye dritt som skjer i verden, det er det ikke tvil på. Hadde det vært en norsk familie som hadde vært berørt hadde denne saken sikkert og forhåpentlig vis engasjert like mange. Jeg hadde ihvertfall brydd meg mer. Endret 23. mai 2007 av monzilla Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hei Her om dagen så jeg en film om folkemordet i Rwanda der en million mennesker ble drept. Her i vesten "forsvant" denne hendelsen i balkankrigens oppmerksomhet. Balkankrigen var mye nærmere oss, vi kunne lettere identifisere oss med jugoslavene og de hadde dessuten riktig hudfarge. Så hutuene og tutsiene hadde egentlig ikke en sjans i mediebildet. Det er på samme måte med Madelein, hun er utvalgt av media. Kynisk mnen virkningsfullt. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg har flere ganger tenkt at det er tåpelig at det bare prioriteres slikt.For all del, må jo ikke være lett, men det finnes mange som har det mye verre.. Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvert år blir 77 000 barn i Storbritannia rapportert forsvunnet Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Velkommen til media. Folk generelt gir faen om "Abu Dabu", i Nigeria, eller "Saint Jonh JR", i GB blir borte. Det er først når en sak får massiv mediadekning, at de blir tiltrukket. Media skriver det majoriteten finner interessant. Hard facts; Avisopplagene stiger med saker som "Madeleine", men det er ikke noe de kan skrive om hver eneste dag, eller hver eneste barn. Da blir den oppbrukt, Media = Penger. Med "Media", mener jeg de vanlige tabloidavisene som VG og DB. Så vidt jeg vet, har ikke 'alternative aviser', som f.eks Klassekampen gitt saken en like stor dekning. (Ikke at klassekampen er en slik avis, but you get my point) Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Velkommen til media. Folk generelt gir faen om "Abu Dabu", i Nigeria, eller "Saint Jonh JR", i GB blir borte. Det er først når en sak får massiv mediadekning, at de blir tiltrukket. Media skriver det majoriteten finner interessant. Hard facts; Avisopplagene stiger med saker som "Madeleine", men det er ikke noe de kan skrive om hver eneste dag, eller hver eneste barn. Da blir den oppbrukt, Media = Penger. Med "Media", mener jeg de vanlige tabloidavisene som VG og DB. Så vidt jeg vet, har ikke 'alternative aviser', som f.eks Klassekampen gitt saken en like stor dekning. (Ikke at klassekampen er en slik avis, but you get my point) 8678496[/snapback] Godt sagt, godt oppsummert. Media = Makt. Den som kontrollerer media, kontrollerer massene. De nyhetene vi daglig får servert er utvalgte indrefiletbiter som gir størst salgstall. Det finnes en haug med andre nyheter som blir "fortiet". Jeg har lagt merke til at når jeg er i utlandet og leser utenlandske aviser eller ser på nyhetene der, så blir gjerne nyhetene prioritert etter andre kriterier enn hva vi er vant til her hjemme. Når jeg kommer hjem og etterspør de samme nyhetene, så har ikke folk her hjemme hørt om dem engang, eller de er nedprioritert. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 De siste utsagnene minner meg om en James Bond film jeg så for ikke så lenge siden. Kanskje det er media selv som har kidnappet jenta for å ha noe å skrive om? Er jo klart at ingen er verd det samme. Vi har alle forskjellig verdi og vi er langt mer bekymret om hva som skjer i vår nærmeste krets enn i et annet land med helt ukjente mennesker. At noen for mer media oppmerksomhet enn andre går på om dem er kjente, rike eller på en eller annen måte representerer noe som vi frykter. Jeg bryr meg svært lite om 100 mennesker dør eller blir drept i mongolia, men leser helt sikkert en artikkel der en mann har blitt angrepet av hai i Australia. Folks interesser endrer seg og stort sett så er vi langt mer hekta på å vite hvem som har smellt hvem på tjukka i hotell Caesar enn hva som skjer i Uganda. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 http://women.timesonline.co.uk/tol/life_an...icle1788169.ece Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Står om det i avisen: Hvorfor Madeleine? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Står om det i avisen:Hvorfor Madeleine? 8679051[/snapback] Ett glimrende eksempel. Media er ikke dumme, de skal ha penger. De vet at de ikke kan presse ut penger av den samme saken om igjen og om igjen. Lett å rydde opp etter seg og virke som 'de uskyldige', ved å lage en kritisk sak om seg selv da .P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå