ZenCo Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Kiwi har en ordning som sier at visst man finner en utgått vare i butikken, kan finneren bare ta varen. De har de enda? Uansett, så tenke jo jeg at det er vel OK. Men så sa en bekjent av meg at butikkkjeder ikke har lov til å selge eller gi bort utgåtte varer... Er dette sant? Visst man finner en utgått vare, kan den fort utgjøre vond mage, og andre eventuelle kroppslige plager. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 De har ordningen enda ja. Nå har de holdt på så lenge med dette at de hadde nok blitt stoppet om det var ulovlig. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hvorfor skulle ikke det være lov? Andre butikk-kjeder selger utgåtte varer til halv pris. Kiwi er den beste dagligvarekjeden med garantier. Men finner Kiwi utgåtte varer før deg, så sendes varene til Kirkens Bymisjon og til Frelsesarmeen. (Ble kanskje litt stavefeil) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Men så sa en bekjent av meg at butikkkjeder ikke har lov til å selge eller gi bort utgåtte varer...Er dette sant? Visst man finner en utgått vare, kan den fort utgjøre vond mage, og andre eventuelle kroppslige plager. 8675096[/snapback] Dette gjelder alkoholprodukter. Det er ikke tillatt å gi bort øl o.l., så da betaler de ut cash istedet. Andre produkter gir de bort. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det er ofte butikker oppererer med strenge regler for hva som skal gjøres med utgåtte varer og andre varer som av ymse grunner ikke kan selges. Dette gjøres for at man ikke skal kunne spekulere i slike varer, både når det gjelder betjening og kunder. Det er butikken/butikkjeden selv som bestemmer hvordan rutinene for dette skal være. Dette var faktisk situasjonen der hvor jeg jobbet, på en Coop Prix-butikk. I lang tid var det helt greit om vi tok med oss varer som gikk ut på dato ved stengetid. Enten det var kjøtt, bakevarer, brus etc. Alkohol gikk selvsagt ikke, men resten var greit. Men, siden faren var at folk utnyttet dette eksisterte, så ble det innskjerpet fra sentralt hold, slik at man ikke kunne nytte godt av dette. Alle varer som av en eller annen grunn ikke kunne selges, skulle returneres, for så å bli destruert. Man kunne risikere at det sto vakter utenfor butikkene ved stengetid, som skulle kontrollere ansatte. Hadde man da tatt med seg et brød eller en bolle, så risikerte man strengt tatt å miste jobben. Litt overdrevet da det sjelden ble slike konsekvenser, men det var visse tilfeller av det. Horribelt og smålig system etter min mening, men sånn er det. Ingen må, for guds skyld, få noen fordeler som ikke alle andre har muligheten til å dra nytte av. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Visst man finner en utgått vare, kan den fort utgjøre vond mage, og andre eventuelle kroppslige plager. 8675096[/snapback] Nå er det ikke slik at en vare blir farlig straks den passerer "best før" dato. Disse er satt med god margin. Det som er viktigere er hvordan varen er oppbevart under transport til butikk og i butikken etterpå. Ta en titt i frysedisken, se på innholdet der - er det raggete av rim? Det er et tegn på delvis tining og nedfrysning igjen. Disse varene kan være farlige selv om det er godt innenfor "best før" dato. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Egg smaker like godt 2mnd etter utgått dato. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Egg smaker like godt 2mnd etter utgått dato. 8678646[/snapback] Egg er litt spesielt, de holder seg (hvis oppbevart i kjøleskap) mye lengre enn datomerkingen. Melk er derimot ikke like holdbart. Lenke til kommentar
zica Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Kiwi har en ordning som sier at visst man finner en utgått vare i butikken, kan finneren bare ta varen. De har de enda? Uansett, så tenke jo jeg at det er vel OK. Men så sa en bekjent av meg at butikkkjeder ikke har lov til å selge eller gi bort utgåtte varer... Er dette sant? Visst man finner en utgått vare, kan den fort utgjøre vond mage, og andre eventuelle kroppslige plager. 8675096[/snapback] Tror du har misforstått datogarantien en smule. Finner du en utgått vare, får du tilsvarende vare gratis eller verdien i penger. Altså, finner du en pakke kjøttdeig som gikk ut i går, får du en fersk pakke eller 34,90 i cash (f.eks.). Finner du derimot en vare som går ut i dag eller i morgen, får du den varen. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Egg smaker like godt 2mnd etter utgått dato. 8678646[/snapback] Utgått dato på egg er allerede to måned etter de ble lagt. Så to måneder etter utgått dato vil si fire måneder siden de ble lagt. Men det er faktisk ok når det gjelder egg. De har ekstremt lang oppbevaringstid. Ellers har jeg nytt godt av kiwis ordning til dyrefor. Høns er blant annet helt ville etter kjøtt. Endret 23. mai 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Ellers har jeg nytt godt av kiwis ordning til dyrefor. Høns er blant annet helt ville etter kjøtt. 8682721[/snapback] Kjøttetende høner? Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Ellers har jeg nytt godt av kiwis ordning til dyrefor. Høns er blant annet helt ville etter kjøtt. 8682721[/snapback] Kjøttetende høner? 8682937[/snapback] Heilt seriøst, og det er ikke kødd engang. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 De er enda galere etter egg. Det var ett egg som knuste i hønsegården til tanta mi og da kastet hele flokken seg over det knuste egget. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 De er enda galere etter egg. Det var ett egg som knuste i hønsegården til tanta mi og da kastet hele flokken seg over det knuste egget. 8688694[/snapback] Så høner er egentlig både kjøttetere og kannibaler? Scary! Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 De er enda galere etter egg. Det var ett egg som knuste i hønsegården til tanta mi og da kastet hele flokken seg over det knuste egget. 8688694[/snapback] Så høner er egentlig både kjøttetere og kannibaler? Scary! 8689988[/snapback] Beklager til trådstarter Dette blir vel fullstendig OT, men likevel. Hvis en høne får et lite sår, så kan hun bli hakket ihjel av de andre som kjenner lukten av blod. Høner er slettes ikke de godlynte klukkklukkene som vi tror. De er noen blodtørstige jævler. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Ellers har jeg nytt godt av kiwis ordning til dyrefor. Høns er blant annet helt ville etter kjøtt. 8682721[/snapback] Kjøttetende høner? 8682937[/snapback] Har du ikke fått med deg nyhetene om de store likhetene mellom kylling-DNA og T-Rex-DNA? Nå må det vel sies at nåtidens variant er noe mildere stemt enn det man antar dens forfar var, men var jeg deg ville jeg aldri vende ryggen til en kylling ... Et øyeblikk der var jeg nær panikk da jeg feilaktig leste nicket ditt som "kylling" . Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) ...aldri vende ryggen til en kylling ... He,he,he,he... Noe av det beste jeg har lest på lenge. Skal skrive en værvarsom-plakat på døra til hønsehuset: VEND ALDRI RYGGEN TIL EN KYLLING! Kan jeg forresten bruke sitatet i signaturen min? Endret 24. mai 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 De er enda galere etter egg. Det var ett egg som knuste i hønsegården til tanta mi og da kastet hele flokken seg over det knuste egget. 8688694[/snapback] Så høner er egentlig både kjøttetere og kannibaler? Scary! 8689988[/snapback] Beklager til trådstarter Dette blir vel fullstendig OT, men likevel. Hvis en høne får et lite sår, så kan hun bli hakket ihjel av de andre som kjenner lukten av blod. Høner er slettes ikke de godlynte klukkklukkene som vi tror. De er noen blodtørstige jævler. 8690112[/snapback] Glad at jeg ikke matet noen høner når jeg var på besøk hos en gård på barnehagen, kunne ha mistet hånda Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Og så tilbake til topic? . 8711656[/snapback] Vel, litt on- and off-topic: Hvorfor skulle det ikke være lov å gi bort varer til dyrefor. (derav diskusjonen om kjøttetende kyllinger ) Dessuten. Det har jo fremkommet informasjon om at utgåtte varer har en "buffertsone" på holdbarhetsgarantien slik at de er etendes en god stund etter utgått dato. Gi dem til gamlehjem og institusjoner. I mange kommuner blir fallvilt (spiselig altså, ikke rev og grevling) gitt bort til slike institusjoner (jada, jada, jeg vet at dette er offtopic men det er da tross alt en viss sammenheng) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå