nabbskall Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Hei, har et msi k9n sli hovedkort, men lurer på åssen jeg setter opp raid? MÅ jeg ha diskett og diskettstasjon da? fulgte ingen diskett med hovedkortet ivertfall. Takker på forhånd for svar EDIT: ser ut som om jeg MÅ ha floppy? .... må jeg formattere for å kjøre raid? Endret 22. mai 2007 av Storleer Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Ingen som har peiling på RAID her? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jeg vet ikke stort om RAID, annet enn det jeg har hørt. Mange sier at RAID-0 er galskap og bortkasta penger. For det første fordobler du sannsynligheten for diskfeil. For det andre vil en integrert RAID kontroller visstnok ofte overlate mye til arbeid til CPU, som da vil bli en ny flaskehals. I noen tilfeller kan RAID-0 yte dårligere enn to separate disker. Her ser du en bl.a. en test som er gjort på RAID-0. Du finner også en guide om å sette opp RAID på xp her. edit: Angående det med floppy, så går jeg ut fra at du kan boote fra både usb penn og cd-rom, så lenge det som ligger der er bootbart. Du kan kanskje lage en boot cd med RAID driveren som ligger her. Endret 23. mai 2007 av odd2k Lenke til kommentar
snurr Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) RAID 0 er den eneste fornuftige måten å få OK diskytelse ut av billige disker. Gjerne over flere disker enn to, men ikke alle kontrollere støtter dette. Har brukt RAID 0 på alle mine bokser så lenge jeg kan huske, ja hvis sjansen er x for at en disk ryker, så er sjansen 2x for at to gjør det, men jeg har alltid byttet ut diskene lenge før det har blitt noe særlig problem. Backup har man jo samme hva... Og prisene synker jo dag for dag, om et år eller to er alt som heter disker byttet ut. Bruk de gamle diskene til backup! Kjenner ikke ditt hovedkort, men det er vanlig med en egen bios for RAID og at man trenger en diskett med drivere hvis ikke disse allerede ligger i OS'et. Du finner garantert ut dette enten ved å søke litt eller bla i manualen. For veldig lenge siden var software løsningene for RAID 0 trege, men du kan trykt vente en diskytelse som nærmer seg det dobble av hva en disk yter med nye hovedkort og kontrollere. OS disken min har vært to Raptor'er i RAID 0 få de to-tre siste PC'ene mine, vil nok aldri vurdere enkle disker igjen, kjøper alltid disk i par og bruker RAID 0. Endret 24. mai 2007 av snurr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå