Gå til innhold

Ødelegger microbølgeovn næringen i maten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet gjør mikrobølgene at vann og fett i maten vibrerer, dette skaper friksjon og varmer dermed opp maten. Selv om maten blir litt vassen og ekkel etter å ha vært i mikroen tror jeg ikke den blir noe mer ødelagt enn hvis du satte den i stekovn. Siden mikrobølgene beveger på fett og vann for å varme maten skal det i teorien ta ekstremt lang tid å varme opp et knekkebrød eller flatbrød ;) Har ikke prøvd det da...

Lenke til kommentar

Vår kjære kjemilærer snakket litt om temaet, og han sa at når store mengder energi blir påført mat så kan noe med atomene eller molekylene forandre seg slik at de i et worst case scenario gi deg kreft. Dette gjelder også ved veldig hard steking osv. Men nå til dags får man kreft fra alt, så no worries. Utover det tror jeg ikke microbølgeovn ødelegger maten. Teorien om hvordan den fungerer tilsier at ingenting annet skjer enn hva kramstogen skrev.

Lenke til kommentar

Yeah. Det er molekylær bevegelse som skaper varme. (mener det i alle fall). Så lenge temperaturen er over det absolutte nullpunkt ca -273 grader celsius eller 0 kelvin, så har molekyler og atomer bevegelse. Jo høyere temperatur, jo større/raskere bevegelse.

Lenke til kommentar

"Microen" ødelegger ikke maten min da jeg stort sett bare bruker den til å varme opp gammel middagsrester, og som regel er det gjort på 15-20 sekunder. Men tining av brød er noe forbaska svineri med micro da brødet blir varmt, fuktig/bløtt, jeg liker brødene ferske, sprø og velluktende, så sånn sett er microen en ulv i fåreklær.

Lenke til kommentar

Jeg trodde mikrobølgeovn var en relativt sunn måte å tilberede mat, kontra steking - da man ikke bruker så mye stekefett (tenker da på microer med "crisp"-funksjon, slik at man kan steke med den).

Sorry for at jeg hijacker tråden, men jeg har et annet spørsmål relatert til mikrobølgeovners oppvarmingsevne:

Hvis man setter inn noe som ikke er organisk (tallerken, glass etc.), vil det da bli varmt, eller er det maten på tallerkenen som gjør tallerkenen varm?

Lenke til kommentar
Sorry for at jeg hijacker tråden, men jeg har et annet spørsmål relatert til mikrobølgeovners oppvarmingsevne:

Hvis man setter inn noe som ikke er organisk (tallerken, glass etc.), vil det da bli varmt, eller er det maten på tallerkenen som gjør tallerkenen varm?

8694832[/snapback]

Ehm, kansje min micro som er spesiell men tallerknen min blir mye varmere enn maten jeg varmer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...