Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Porsche World Roadshow 2007 - nå med bilder!

Anbefalte innlegg

I helgen som gikk fikk jeg altså da benyttet meg av en spesialinvitasjon til Porsche World Roadshow 2007, og det - var en vanvittig brukbar opplevelse.

Roadshowet turer verden rundt med ca 20 biler, pluss at lokal forhandler stiller 10-15 biler til rådighet. Man får teste samtlige modeller i forskjellige øvelser.

Showet er selvfølgelig ren marketing, men for oss dødelige, er det sjansen til å kjøre fete biler på bane!

Alle bilene fra Porsche var kun fabrikksutstyrt, dvs ingen custom deler, men de var også veldig variert utstyrt, de fleste med fete skinninteriør, noen med keramiske bremser, noen uten, noen med sportsunderstell, noen uten, etc etc.

Øvelsene var:

Elgtest på glattføre

Slalom

Bremsetest/unnamanøver

Banekjøring/handling

Roadtrip

Terrengkjøring

Deltagerne ble delt in i 6 grupper a 8 pers som gikk igjennom øvelsene i rotasjon. Vår gruppe hadde 2 instruktører, En eller annen tysker som visstnok var relativt god i WTCC, og Lars Erik "Hjulspinn" Nielsen, en gammel legende i Danmark, som også kjører Le Mans for n'te gang i år.

Min gruppe startet med det dølleste - glattkjøring. Det føles litt trist å sitte i en Carrera S og såvidt kysse 40 km/t på glatta, men poenget var selvfølgelig å bevise at stabilitetskontrollen på bilene funker fint, og det gjorde den jo.

Biler på glatta: Cayman, Carrera S, Cayenne S

Så var det slalom, som var betydelig mer spenstig. Banen var relativt liten, men mer enn festlig nok, og det var rimelig vrient å beholde roen! Bilen var en dønn standard Boxster, men hu hei som den satt på asfalten. Når gruppa vår var ferdig måtte den ned i Michelin-trailene og få nye hjul - vi var helt nede på stålet på dekka foran. Tror de fleste på gruppa var imponert over boxsteren etter øvelsen.

Så var det tid for handling, og den timen var verdt inngangsprisen alene! Startet relativt forsiktig rundt på bane med instruktør i en Cayman S, så var det solokjøring - 3 runder i hver bil, Cayman S, Cayenne turbo, Carrera S (som hadde sports-altmulig) og en 911 turbo. Rått, rått, rått! Å legge gasspedalen i bunn på vei ut av svingen i i turboen var helt surrealistisk, men likevel var den Carrera S'en som var råest i svingene, ettersom turboen hadde kun standard understell.

Men igjen - jeg har aldri før, og det blir lenge til jeg kjenner en slik aks som i en 997 turbo..!

Så vare lunch, den var medium/kjip, men ok.

Neste var roadtrip med Cayenner en vei og en miks av Cayman, Boxster og Carrera'er tilbake, alle i S utgave. Jeg fikk en Cayman S, og nok en gang - nei det er ikke den dyreste, men milde måne for en morsom bil!

Terrengkjøring i Cayenne - hva skal man si? Det var bedre enn ventet, men etter å ha blåst rundt på asfaltbane i de andre beistene, ble det et lite antiklimaks. Men bevares - Cayenne er en god terrengbil, tro det eller ei.

Tilbake på banen var det tid for dagens siste øvelse, bremsing og unnmanøver, og med Carrera 4S Cab'er var jo det morsomt også, spesielt siden vi startet i 85 km/t og gikk derfra oppover (i motsetning til å starte på 40 slik man gjorde når man tok lappen...). Med keramiske bremser og veivalser til hjul stopper disse bilene så hardt at man får vondt i hue!

Så var det tid for demorunder, eller det de kalte "instruktørens hevn"!

Da var det 2 runder på bane i GT3, GT3 RS, Turbo, Cayman S og Cayenne Turbo.

Syke biler, og lyden i en GT3 slår det meste, men mest overraskende var nok turen i Cayenne'n. Jeg har _aldri_ trodd at det svinet av en bil kunne takle banekjøring på en så rå måte, og når instruktøren la inn ene powersliden etter den andre i helt opp på 160 km/t, lå haka godt planta nede på brystkassa.

Jeg gjentar kanskje meg selv nå, men... Alle bilene var RÅ!

Til slutt var det premiering av beste tid på slalombanen, samt en tirade av gode grunner til å kjøpe seg en porsche. Jo, jeg vil ha en, jeg mangler bare spenna!

Hele dagen forløp seg i strålende sol, og det var 42 lykkelige gutter som forlot banen med solbrent nese og rød nakke!

Hvis noen får muligheten til å være med på dette showet - grip den! Det er noe å huske i lang lang tid fremover!

.xstian

ps. hvis noen er interessert i bilder skal jeg se om jeg får lagt ut noe i løpet av uka...

Endret av xstian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor var det dette foregikk hen? Legg ut no bilder a' :ph34r:

8674815[/snapback]

Dette fant sted like utenfor Roskilde (jepp, i danmark, men jeg regner med roadshowet kommer til norge også)

Det var en kompis som tok alle bildene, så jeg venter i lengsel på bildene selv!

I mellomtiden en liten teaser jeg tok med mobilen da vi kom til stedet (Cayennene står på den andre siden av parkeringplassen)

post-5641-1179859954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Steike! Det du beskriver virker heilt rått! Er dette eit lukka arrengement? Siden du nevner spesialinvitasjon...

8676046[/snapback]

Det var ufattelig rått, faktisk, råere enn jeg trodde først.

Jepp, det dumpet en personlig invitasjon fra porsche i posten 2-3 uker før arrangementet, med mulighet til å ta med en kompis. Klarte å mase meg til å ta med 2! Jeg kjøpte bilen min hos MLA så derfor var jeg vel på lista over potensielle kjøpere... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Damn, dette her må jeg få med meg hvis det kommer til Norge, en invitasjon burde jeg klare og få fatt på ganske lett, kjekt med onkel som selger slike biler ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...