Tigeren Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Foreldrene mine har en 2-3 år gammel compac pressario (P3 500) her hjemme som bråker noe forferdelig. Jeg foreslo at jeg kunne skifte kabinettvifte i den til noe mer stillegående, for den som sto i bråkte noe sykt... Men compaq lager jo ikke pcer som det går an å fikse på akkurat... Har hørt om litt eldre compaq pcer hvor til og med hovedkortet var boltet og sveist fast! Problemet med denne her er i alle fall at kabinettvifta er boltet fast med plastbolter i steden for å være skrudd fast på normalt vis. Det hjalp ikke å prøve å trykke dem ut fra baksiden (gjennom skruehullene på vifta). Det gikk ikke an å rive dem ut med tang.. Var nesten umulig å få tak til og med! Nå har jeg fått til å sage av den ene bolten med baufil (tror jeg), men det er 3 igjen, og det var stress!!! Er det noen som har forslag til en enklere måte å få ut vifta på?? Compaq er noe dritt!!! Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 ta et bilde. det kan jo være en fordel å SE hva som faktisk er problemet Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 du kan jo ta frem drillen å borre de ut. Når du har fått de ut så bruker du vanlige "vifte skruer" til å feste den nye vifta med. mener at det er 0,5cmØ på borret du skal bruke. Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2002 ta et bilde. det kan jo være en fordel å SE hva som faktisk er problemet Har ikke digitalkamera.... Skulle gjerne gjort det, men det er ikke mulig.. Tror jeg kanskje får prøve med drillen da.. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Min mor har en slik PC gjennom jobben, den var noe dritt. En Compaq Pres. 5726 P3 med 128MB RAM. Et halvt år ettter hun fikk den måtte hun levere den i for at de skulle sette på CPU-vifte ettersom Compaq bare hadde montert en kjøleribbe. Har du gjort dette? Uansett, det positive var at de samtidig, plugga utav den kabinettvifta bak. Jeg hadde vurdert å gjøre det, men viste ikke om det var lurt. Ville ikke risikere å herpe en PC som ikke er min. Uansett, PC'en hennes fungerer fint ennå den uten den kabinettvifta, bare med vifta på PSU og den nye CPU-vifta som du kanskje ikke har. Senere da min lillebror hadde fylt opp hardisken med mp3'er satt han i en 20GB WD, han vurderte da å sette i ei stillegående vifte ettersom han trodde varmeutviklingen inne i kabinettet ville bli for stor uten. Men etter å ha studert viftefestene (viften er boltet fast med noe hardplast/metall greier)ga han vistnok faen og lot det stå til. Hadde jeg vært hjemme da, hadde eg tatt det med drillen men men. Den fungerte bra uten, viste det seg. Den har vistnok blitt brukt ganske mye, men holder ennå. Min lillebror brukte den 24/7 helt til han fikk seg egen PC. Det anbefales å sette i mer RAM, og skifte ut det drittet av et skjermkort (Savage 4 Pro eller noe sånt?) Vær obs på at dersom skjermen MV720 har vært mye brukt kan den ta kvelden. Min mor sin ga seg etter 2 år og 3 mnd så hun fikk ny på 3 års garantien. Har din mor den der PC'en gjennom jobben så har hun sannsynligvis en slik 3 års garanti gjennom leverandøren, tror det var Merkantildata (Eterra). Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 I chieftec kabinettet var pluggene en variasjon av de som fester vifte til gpu som oftest. Det ele så ut som en plugg, men det var egentlig to deler. 1 yterste feste rør, 2 en stift som gjorda at pluggen så ut som en og presset bunnen av rør en utover så det ble en stjerneform som holdt vifta. Slet litt med dette, kan det være noe slikt? Compaq, maskiner er blant de beste maskinene jeg har åpnet så det burde være en grei måte å få de ut på Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Det er bare kjøleribbe på maskinen her ja, så jeg tror ikke jeg tør å plugge ut kabinettvifta og la den stå uten lufting. Det er nok ikke så enkelt som i et chieftec heller nei. Dette er compaq! Skjermen funker fortsatt her.. Det er en sånn "hjemme pc" så det kan jo være at de har mulighet for å ta den inn en eller annen plass, men siden den ikke er ødelagt, kommer det vel til å koste noe.. Tror snart de 3 årene med garanti er gått, men det er mulig det er litt tid igjen. Har ekstra HD i denne også forresten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå