Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hisser opp til rasekrig


Nordmakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lovforbud mot hva?

Spredning av feilaktig informasjon? I så fall har vel misjonærene for kirken et problem.

Jeg kan se om jeg finner noe, men jeg tviler på at det er noe generelt å finne. Kanskje noe som kan ramme spesielle tilfeller.

Det kan kanskje tolkes til å være til trussel for den almenne orden og fred, uten at jeg har noen spesiell innsikt i straffeloven.

Lenke til kommentar
Lovforbud mot hva?

Spredning av feilaktig informasjon? I så fall har vel misjonærene for kirken et problem.

Jeg kan se om jeg finner noe, men jeg tviler på at det er noe generelt å finne. Kanskje noe som kan ramme spesielle tilfeller.

Det kan kanskje tolkes til å være til trussel for den almenne orden og fred, uten at jeg har noen spesiell innsikt i straffeloven.

8673759[/snapback]

 

Kanskje den sammen loven som man brukte mot Marcus Thrane på 1800-tallet.

 

Imot å "hisse opp grupper av befolkningen mot myndighetene" eller noe. Jeg regner med at den loven finnes enda.

Lenke til kommentar
Det blir for tiden hengt opp propagandaplakater som hevder at en neger ble slått i hjel av politiet.

8673493[/snapback]

Det er ingen som hevder at han ble slått ihjel.

Dette er bevisst spredning av feilaktig informasjon.

8673493[/snapback]

Så hva er dette da?

I virkeligheten ble han kvalt ved et uhell.

8673493[/snapback]

Tror selv også at det var et uhell, men likefullt slett politiarbeid er det. Om fire politimenn ikke klarer å holde en person ned uten å drepe han så burde de kanskje ikke vært politimenn.

Denne propagandavirksomheten stempler politiet som rasistisk og kan føre til voldelige opptøyer i nær fremtid. Har vi ikke lovforbud mot sånt?

8673493[/snapback]

Nei det har vi ikke, heldigvis så har vi heller ikke lovforbud mot propagandaen din.

Flaks for oss alle at det som kalles ytringsfrihet er standarden.

Lenke til kommentar
og du _vet_ at det ikke er var et uhell?

8674023[/snapback]

Det er vel ingen andre enn de som var involvert som vet helt sikkert om det var et uhell eller ikke, men nå har domsstolene avsagt sin dom, dersom vi ikke kan stole på dem, hvem kan vi da stole på?

Nå er det riktig nok litt uggent når politiet skal etterforske andre politibetjenter. Saker har fort en tendens til å bli henlagt eller ikke bli etterforsket grundig nok.

Lenke til kommentar
men nå har domsstolene avsagt sin dom, dersom vi ikke kan stole på dem, hvem kan vi da stole på?

8674598[/snapback]

Nok av justismord opp igjennom årene, men som gjerne kommer av slett forarbeid.

Saker har fort en tendens til å bli henlagt eller ikke bli etterforsket grundig nok.

8674598[/snapback]

På hvilke grunnlag kan du si det? De fleste sakene hos Sefo ender opp i ingenting, og at "de blir jo aldri dømt for det" blir en utbredt holdning, men de aller færreste har kompetanse til å gå etterforskerne i sømmene på en kvalitativ måte, for å si at Sefo ikke kan jobben sin.

Lenke til kommentar

Svar til Montgomery:

 

Jo. Det er faktisk sant at mange slike plakater er blitt hengt opp. Og det ser definitivt ut til at mange tror på dem. Det er ikke alle som leser aviser og følger med så nøye vet du.

 

Så det ser ut til at det er lovelig i henhold til ytringsfriheten. Men bra er det ikke.

Lenke til kommentar
og du _vet_ at det ikke er var et uhell?

8674023[/snapback]

Nå er det riktig nok litt uggent når politiet skal etterforske andre politibetjenter. Saker har fort en tendens til å bli henlagt eller ikke bli etterforsket grundig nok.

8674598[/snapback]

 

Kanskje kjekt å få fakta med seg.

Saken er ikke etterforsket av Sefo, men av Spesialenheten for politisaker som ikke er bemannet av politifolk.

 

 

Har sett på diverse muslimske forum at man organiserer opprop og henger opp

oppslag der man konkluderer med at rasistisk drap er begått.

Dette er helt klart i strid med loven når det faktisk foreligger rettskraftig dom som sier det motsatte.

Lenke til kommentar
og du _vet_ at det ikke er var et uhell?

8674023[/snapback]

Nå er det riktig nok litt uggent når politiet skal etterforske andre politibetjenter. Saker har fort en tendens til å bli henlagt eller ikke bli etterforsket grundig nok.

8674598[/snapback]

 

Kanskje kjekt å få fakta med seg.

Saken er ikke etterforsket av Sefo, men av Spesialenheten for politisaker som ikke er bemannet av politifolk.

 

 

Har sett på diverse muslimske forum at man organiserer opprop og henger opp

oppslag der man konkluderer med at rasistisk drap er begått.

Dette er helt klart i strid med loven når det faktisk foreligger rettskraftig dom som sier det motsatte.

8678000[/snapback]

Spesialenheten er forsåvidt bemannet av tidligere politi. Flere av de som arbeidet med denne saken hadde for bare få måneder siden jobbet i Trondheim politidistrikt sammen med de involverte politimennene.

 

Det foreligger ikke rettskraftig dom. Spesialenheten er ikke en domstol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...