Gå til innhold

Nytt anlegg, mest "bang for buck" ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har nå funnet noen gode høytalere jeg skal kjøpe. Jeg kan nå kjøpe en fullrange høyttaler pga. jeg flytter ned i kjelleren og det da er rom nok til at de kan spille bra.

De det står mellom er:

B&W 603 S3 i sort finnish - nypris 8000 - brukt 3800 + frakt

PSB T55 i sort - nypris 6000 - brukt 3000 og han leverer dem (!)

Høytalerne skal brukes 90% til musikk.

Jeg har også en XTZ sub disse skal sammarbeide med.

Gjentar at jeg har en musikksmak som for det meste går i metall/rap/dance-trance-house om det har noen invirkning på høytalervalget.

Jeg skal også i tilleg ha en XTZ forsterker til å drive det hele, så må selge NAD 320BEE jeg kjøpte for noen måneder siden :p

XTZ Forsterker: http://www.surround.no/product/6972/8430/4...%F8lv_sort.html

(kjøper den pga. mye skryt og digitale innganger)

Lenke til kommentar

JEG ville kjøpt 603, men det er fordi jeg er veldig glad i lyden fra B&W, og designet treffer meg veldig.

PSB er det andre som vil anbefale, det er jeg rimelig sikker på.

Det jeg mener kan være lurt, er å høre en eller begge høyttalerene før du bestemmer deg.

Dersom du har tilgang til HiFi Klubben, så kan du dra dit og se om de har et par 603 stående, eller om de har en 684 som du kan få høre på i stedenfor.

Og dersom du liker den lyden, så kjøper du B&W DM603.

Hvis du ikke er helt fornøyd med lyden kan du "ta sjansen" på PSB T55 ;)

Lenke til kommentar

Hm... er veldig usikker.

Men B&W er jo et kjent merke som kansje er lett å selge brukt senere også. Så heller egentlig litt over på den. Syns også den har mye bedre design, og fra mitt ståsted ser det ut som den rett og slett er en bedre høyttaler.

Det eneste jeg er litt bekymra for er hvordan den vil spille med en XTZ forsterker.

Lenke til kommentar

Jeg blir nok garantert fornøyd ettersom det beste jeg noen gang har hørt er et Z-5500 anlegg :blush:

Spørsmålet er hvor fornøyd jeg blir :p

Har jo helt enorme forventninger til B&W høytalerne ^^

Skal oppdatere litt videre så jeg kan få litt råd og tips når komponentene er i hus :)

Lenke til kommentar

Hm... det er en forsterker til jeg vurderer. Den har innebygd DAC og den har veldig stilig design og grei effekt.

Noen som vet om Advance Acoustic MAP 305 DA er noen bra forsterker?

Jeg har et tilbud på 5000 på den

Link: http://www.hordalandhifi.no/index.php?page...rt&Itemid=1

Specs:

Specifications

Output power 8Ω : Classe AB - 2 x 100 W

Output power 4 Ω : Classe AB : 2 x 200 W

Frequency response : 10Hz - 60kHz (+1/-3dB)

Distorsion : < 0,05%

S/N Ratio : > 100dB

Channel separation : > 70dB

Input impedance : 20K

Phono input impedance : 47k-100

Input level (CD-Aux): < 300mV

Phono input level MM/ MC: 2,5mV & 0,2mV

4 Input : CD, Tuner, AUX, et Phono MM ou Phono MC

Pre-Out

Amp IN

IR Remote control

Dimension (L x H x D): 44 cm x 15,5 cm x 45 cm

Weight : 19 kg

Lenke til kommentar

Det virker som en god forsterker det der.

Tung og ikke for billig, det gjør i alle fall at jeg føler meg trygg på at det er kvalitet inne i bildet.

Merket klinger heller ikke jalla ut i mine ører, og selges blandt Marantz og Usher, så butikken har åpenbart sansen for kvalitet ellers i utvalget.

Hvorvidt DACen er bedre enn den i signalkilden din er ikke godt å si, men sansynligvis er den det.

Lenke til kommentar

Jeg skal invistere i et godt lydkort når jeg har pengene til det. For det er nok for mye støy på mini jackene på hovedkortet. Men SPDIF gir nok en grei lyd til å starte med.

Har også diskutert litt med mamma om gips plater, men det blir nok en liten stund til.

Lenke til kommentar

SPDIF gir "perfekt" lydkvalitet. Det finnes ikke noe bedre enn å overføre digitalt til sisste liten.

En forsterker med god DAC, og digitalt signal helt frem dit er den beste løsningen etter min mening.

Gips er overvurdert mener jeg, selv om det er et godt utgangspunkt.

To til tre lag med forskjellig materiale er best, og aller helst med en form for "guffe" mellom lagene.

Teppe på gulvet og akustisk demping eller diffusjon av første reflekspunkt vil gjøre underverker, og er mye billigere og mye enklere enn å gipse hele rommet ;)

Et tykt teppe på gulvet akkurat mellom deg og høyttalerene, samt en akkustikkplate på veggen ved det første reflekspunktet der, og det samme i taket hvis du sitter et stykke unna høyttalerene (2,5 meter eller mer ca).

Hva du kan gjøre av akkustisk tilpassing av rommet avhenger av hvordan du sitter og hvordan rommet ser ut.

Lenke til kommentar

diffusjon av første reflekspunkt vil gjøre underverker, og er mye billigere og mye enklere enn å gipse hele rommet

-----

Jeg skjønte ikke halvparten av det der. Kan du bryte ned setningene dine og forklare begreper og slikt? Kan ikke alle disse fagbegrepene ;)

Lenke til kommentar

Med diffusjon mener jeg spredning av lyden, eller oppbrytning av den.

Det får du ved å sette en bokhylle eller noe annet solid som ikke består av en eller noen få rette flater, men mange flater i forskjellige vinkler.

Det første reflekspunktet er det første stedet lyden som når deg traff veggen.

*Forklarende bilde*

Som du ser er det mange reflekspunkter mellom deg og høyttaleren, og det er ikke bare veggene som reflekterer lyden, men også gulv og tak.

Hvis du leser gjennom siden jeg hentet bilde fra, nemlig DENNE, så bør du bli ganske mye klokere ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Virker som du har gjort noen gode kjøp ;) Er smart å legge ut bilder fort, gir profilen et langt mer proft preg. Pluss at det pleier å hjelpe en god del på ratingen der inne.

Og ja,pengene går veldig fort etterhvert som interessen vokser. Men fy som det er verdt det når man setter i gang en av sine favorittplater eller en film ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...