Gå til innhold

Nytt anlegg, mest "bang for buck" ?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vert en fan av god og høy lyd. Alt startet da med det lille fascinerende logitech systemet som fulgte med OEM pcen fra PSdata, lite 48 wats anlegg med egen subb :love:

Deretter så gikk jeg da til inskaffelse av noe med mere futt i, Z-5500. Dette er et "high end" suround anlegg for PC brukere som ikke liker alt tullet med forsterker og slikt, alt er klistra sammen bak subben.

Så solgte jeg det anlegget på TG07 for en god pris, så gikk det ikke lang tid før jeg kjøpte meg et tilsvarende anlegg igjenn, Z-680. Er det jeg sitter med nå faktisk (brukt da, men funker greit).

Som sagt så er jeg glad i god lyd, så har kjørt optisk overføring av signalet på de 2 sisste anleggene.

Ny æra

Det som nå er det lille dilemmaet mitt er at jeg har lyst på mer! ; mer god og høy lyd! Og det er der dere fra diskusjon.no kommer inn. Jeg skal nemlig kjøpe meg et anlegg nu, noe skikkelige saker som spiller som en gud.

Krav:

Skal helst ha Optisk inngang (god erfaring med lydkvaliteten med den type kabel).

Satser på godt over 500W RMS effekt (selvfølgelig med god SPL.)

Helst surround, men stereo funker også.

Max pris på 5000, men vil ha mest "bang for buck" så kom med forslag som dere mener jeg får mest lyd for pengene.

-

Jeg har hørt rykter om at Logitech skal komme ut med et nytt 7.1 anlegg, noen som kan bekrefte / avkrefte det ? (link hadde vert kos :))

Takker for gode og utfyllende svar :)

Mvh

nts

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, hvorfor må det være over 500 watt, fordi z-5500 hadde "500 watt" eller?

Skal du ha surround med 500 ekte watt, så tviler jeg på du klarer deg med 5000, selv om du kjøper brukt.

Kan uansett anbefale NAD og Cambridge på forsterkerdelen, da jeg har gode erfaringer med disse merkene.

Når det kommer til høyttalere, så har du jo "berømte" Dynavoice F6 da, som skal gi mye for pengene.

Og en ting til, ta forsterker-spsifikasjoner med et par spader salt, er mye rart på markedet.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Tja, jeg er ikke ute etter watt. Jeg er ute etter decibel :)

Hva kan man få mest trøkk ut av? Jeg har hørt Cervin Vega er gode der, noen erfaringer ?

8673579[/snapback]

Er det bass og trøkk du vill ha i stedet for fin lyd så er cervin vega veien å gå.

Denne høytaleren får vegger og dører til å klirre godt for å si det mildt

Eller vist du vill slå på stor tromma kan du jo kjøpe denne

Dersom du vill ha ein litt finere lyd uten den kraftige bassen kan du jo gå for denne høytaleren

Du bør også bruke noen lapper på ein litt kraftig forsterker for å få max trøkk

Endret av albions
Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429

Der fant jeg de F6'ene. Noen som evt. har en god forsterker å anbefale? Tror jeg har bestemt meg for det høytalerparet :)

Tror dere at de kommer til å spille bedre enn mitt gamle Z-5500 anlegg?

8673624[/snapback]

Det vil komme til å spille MYE bedre!

F6 er ett veldig godt valg!

Til forsterker kan du se på CAMBRIDGE 640A da har du fått en solid pakke! Som du kan kose deg med lenge. Lyd og Bildet skrøt det oppsettet til himmels. Forsterkeren har ikke digital inn, men bruker det ett par 100lapper på en Minijack til RCA gjør den nok jobben like bra.

Dere må lese topic folkens, han snakker om max 5000,- da er det lite vits å anbefale høyttalere til det dobbelte når han skal ha forsterker i tillegg

Mange liker CV, men de fleste vokser det av seg. De spiller høyt med "god bass". De trenger mye forsterker og stort rom for at det skal låte "bra".

Kjøp heller F6!

Til de som lurer på watt osv sjekk "Billigwatt som ikke finnes" i siggen min.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke så "snaxy" design gnomis, skal ha lyd ;)

Skal høre hva den gamle forsterkeren til pappa heter og hvor mange watt den kan levere, og Signal/støyforhold - mulig jeg kan gjøre en billig deal der.

Ingen tvil om hvilke høytalere jeg skal kjøpe vertfall !

Lenke til kommentar

Har rotet litt rundt og fant denne (fine?) pakka hos komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334802

Det jeg leser av anmeldelser ser bra ut, og forsterkeren har optisk ingang (jeg ønsker optisk fordi jeg ikke gidder å invistere i et lydkort til godt over tusenlappen når jeg får like god lyd med Onboard HK Lydkort som kjører optisk), så det ser veldig bra ut.

Jeg bare lurer, men må jeg koble til mer enn 2 kabler på hver høyttaler med dette parert? Virket litt merkelig at det var suround forsterker til 2 stk høytalere.

Endret av Nets
Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429

Der fant jeg de F6'ene. Noen som evt. har en god forsterker å anbefale? Tror jeg har bestemt meg for det høytalerparet :)

Tror dere at de kommer til å spille bedre enn mitt gamle Z-5500 anlegg?

8673624[/snapback]

Det vil komme til å spille MYE bedre!

F6 er ett veldig godt valg!

Til forsterker kan du se på CAMBRIDGE 640A da har du fått en solid pakke! Som du kan kose deg med lenge. Lyd og Bildet skrøt det oppsettet til himmels. Forsterkeren har ikke digital inn, men bruker det ett par 100lapper på en Minijack til RCA gjør den nok jobben like bra.

Dere må lese topic folkens, han snakker om max 5000,- da er det lite vits å anbefale høyttalere til det dobbelte når han skal ha forsterker i tillegg

Mange liker CV, men de fleste vokser det av seg. De spiller høyt med "god bass". De trenger mye forsterker og stort rom for at det skal låte "bra".

Kjøp heller F6!

Til de som lurer på watt osv sjekk "Billigwatt som ikke finnes" i siggen min.

8676354[/snapback]

Den pakka der skulle nok spille Z-5500 i senk, hehe.

Lenke til kommentar
Har rotet litt rundt og fant denne (fine?) pakka hos komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334802

Det jeg leser av anmeldelser ser bra ut, og forsterkeren har optisk ingang (jeg ønsker optisk fordi jeg ikke gidder å invistere i et lydkort til godt over tusenlappen når jeg får like god lyd med Onboard HK Lydkort som kjører optisk), så det ser veldig bra ut.

Jeg bare lurer, men må jeg koble til mer enn 2 kabler på hver høyttaler med dette parert? Virket litt merkelig at det var suround forsterker til 2 stk høytalere.

8679538[/snapback]

Sier som GnoMiz at dette ikke er mye å satse på. Store,billige fronter har alltid sine store bakdeler. Forskjellen mellom optisk og en normal minijack er ikke stor nok til at det er noe du burde henge deg opp i uansettt når signalet kommer fra en pc.

Du trenger ikke mer enn 1 kabel pr høyttaler så lenge du ikke kjører bi-wire som jeg tviler på at de frontene har mulighet for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...