SulkyIce Dude Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg har alltid vaert glad i aa ta bilder og jeg har brukt mitt digitale lommekamera til denne hobbyen. Problemet mitt naa er at jeg ser at det ikke strekker til. Jeg snakker da foerst og fremst om hurtighet, zoom og generelt skarphet.. Kamera skal brukes til hobby og studier (animasjon, journalistikk og generell bruk) og saa det maa vaere av ypperste klasse og ikke vare av typen som blir utklassert med en gang. Jeg er ikke veldig flink med kameraer, men jeg hat skjoent at det mange flinke her inne. Jeg skal vaere i Japan et aars tid saa jeg er vil gjerne kjope et kamera saa fort som mulig som jeg kan bruke her borte. Prisene er vel en god del lavere her borte, saa ikke noel med aa komme med dyre kameraer, gjerne opp mot 15.000. Jeg har proevd hardt med aa finne ut hva som er best, men det er saa utrolig mange modeller som fokuserer kun paa et omraadet. Boer jeg vente litt? Slik jeg har forstaatt det saa lansereres kameraer i loepet av hoesten her i Japan grunnet sportsarrangementer. Et siste spoersmaal. Hvilket kamera gir mest for pengene? Haaper ikke dette ble for mye, men har bare saa utrolig lyst til aa gaa mer alvorlig ut i hobbyen. Jeg takker for all hjelpen jeg kan faa. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 du har jo fleire ulike valg, og bildekvaliteten er veldig god uansett når du kjøper kamera-utstyr til 15 000kr. gå til nærmeste fotobutikk og finn ut kva kamera dine hender liker best, og kjøp deretter. legg halvparten av pengane i god optikk og resten på kamera, da det er optikken som har mest å seie for bildekvaliteten. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Skal du bruke 15 000 på selve kameraet eller på totalt med optikk og alt tilbehør? Til den prisen kan du uansett velge og vrake i godbiter; Nikon D80, Pentax K10d eller Canon 30D skulle alle være gode alternativer. Du bør nesten ta og føle litt på dem, for å finne det som passer deg best. Litt vanskelig å vite hva man skal anbefale deg... Hvis jeg forstår deg rett, er dette ditt første speilreflekskamera, men samtidig skriver du at det skal brukes til bl.a journalistikk. Kameraene jeg nevnte over er entusiast-kameraer, ikke proff-kameraer. Bortsett fra journalist delen av bruksbeskrivelsen din, skulle du også klare deg fint med å gå ned en prisklasse til f.eks Nikon 40D eller Pentax K100d. Da har du mer penger til optikk og annet evt. annet tilbehør. Om dette er ditt første speilreflekskamera, vil jeg anbefale deg å begynne med bare 1 god alround linse, frem til du har lært deg å bruke kameraet og bedre ser hvilke egenskaper du savner i den første linsen din. God optikk er dyrt, og det er dumt å legge ut mange tusen for en linse som nesten ikke blir brukt. Lenke til kommentar
SulkyIce Dude Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Vel, takker for fine svar. Nei, har ikke tenk til aa bruke 15000,- kamera. Jeg sa bare at dere godt kan andbefale et saapass dyrt kamera siden jeg har tenkt aa kjoepe det her i Japan hvor kameraene koster et par tusen mindre. Det med journalistikken er ikke saa veldig vitkig enda. Det er snakk til studier osv. og trenger ikke vaere superproft. Det er Alpha 100 og Nikon D80 jeg har sett paa, hvis noen lurer. Hvis jeg skulle kjoepe en av disse modellene, hva slags utstyr loenner det seg aa kjoepe? Lenke til kommentar
kimare Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Vel, takker for fine svar. Nei, har ikke tenk til aa bruke 15000,- kamera. Jeg sa bare at dere godt kan andbefale et saapass dyrt kamera siden jeg har tenkt aa kjoepe det her i Japan hvor kameraene koster et par tusen mindre. Det med journalistikken er ikke saa veldig vitkig enda. Det er snakk til studier osv. og trenger ikke vaere superproft. Det er Alpha 100 og Nikon D80 jeg har sett paa, hvis noen lurer. Hvis jeg skulle kjoepe en av disse modellene, hva slags utstyr loenner det seg aa kjoepe? 8679921[/snapback] D80 er en sikker vinner gjerne med 18-70 objektivet. Dog viller jeg seriøst vurdert K10D fra Pentax, dersom du ikke har sjekket det ut bør du gå i butikken og teste før du gjør ditt valg. Sony kommer med nytt kamera i løpet av høsten, men det blir muligens litt lenge å vente. Edit: Kjekt utstyr: En lyssterk normalzoom evt fast objektiv 24 til 35mm. Macro En grei telezoom Ekstern blitz Et bra stativ En fotosekk til å samle alt utstyret og lengre turer En mindre veske til korte turer Minnekort heller to på 2gb enn ett på 4gb Ekstra batterier Pola filter Endret 23. mai 2007 av kimare Lenke til kommentar
SulkyIce Dude Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Oj sann! Takker. Det kommer alltids noe bedre, saa det beste er vel egentlig bare aa kjoepe noe. Nikon D80 ligger paa rundt 5000 her borte. Er det en god pris? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) 5000 for d80 er en veldig god pris, trur ikkje du får den så billig brukt en gang her i Noreg. sørg for å få med deg 18-70mm edit_: berre for nyskjerrig-heita si skuld, kva koster Canon sitt 30d og nikons d200 ? Endret 23. mai 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
SulkyIce Dude Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) 5000 for d80 er en veldig god pris, trur ikkje du får den så billig brukt en gang her i Noreg. sørg for å få med deg 18-70mm edit_: berre for nyskjerrig-heita si skuld, kva koster Canon sitt 30d og nikons d200 ? 8680697[/snapback] Det har jeg ikke sjekket, men jeg skal gjoere det neste gang jeg er i butikken. Ellers sa kan du jo sjekke amazon.ne.jp. Siden er paa japanske, men bare sett kameranavnet i soekefeltet saa kommer det nok opp. Amazon er av en eller annen grunn en god del dyrere enn butikkene. Det kan kanskje ha noe med import og gjoere osv. 100.000 yen er ca. 5000,- hvis du vil vite det. Endret 24. mai 2007 av SulkyIce Dude Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Med tanke på at jeg nettopp betalte like over 8000 for en D200 i USA, ville jeg definitivt sjekket mulighetene... Med budsjett på 15k kan du få med litt ok optikk også, noe som selvsagt er viktigere enn huset. Jeg er imidlertid ikke sikker på om jeg ville anbefalt en D200 til en som skal ha sin første speilrefleks. Vær i tilfelle forberedt på litt frustrasjon i starten (noen som husker tråden "Nå går D200 snart ut av vinduet!"? ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå