Gå til innhold

Feil under lasting av OS etter linux setup

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg innstalerte nå nettopp Ubuntu ved hjelp av den innstalasjonsprogrammet når du kjører CD'en live. Setupen gikk smertefritt og jeg har nå en egen partisjon med linux på.

Men det funker ikke.

Nå står det bare feil under lasting av operativsystem og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre!

Kan bruke Ubuntu da, siden det går ann å brukes rett fra CD'en.

Kan noen hjelpe meg? Vær så snill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg høres det ut som det er noe krøll med boot-loader'n.

Valgte du å installere den boot-loaderen (som heter GRUB) til MBR (=Master Boot Record, dvs den første sektoren på harddisken. BIOS prøver å boote opp herfra så der må du ha en bootloader hvis jobb er å videre sparke igang kjernen til operativsystemet du ønsker å boote f.eks. Linux, Windows e.l.) da du installerte Ubuntu (dersom du fikk spørsmål om det)?

Har du flere harddisker? I så fall, og dersom du valgte å installere GRUB kan du forsøke å endre hvilken harddisk du skal boote fra i BIOS. Hvis ikke, så er du kanskje nødt til å etterinstallere GRUB (kan gjøres fra LiveCD-en, tror du finner guider på det her ved å søke i forumet, alternativt får du spørre her).

Edit: Installerte du for å få til en dual-boot-konfigurasjon, dvs ha flere OS på maskinen? Eller er det kun Ubuntu?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg har to harddisker ja. En S-ATA og en ATA. Antar at Ubuntu er innstalert på sistenevnte som ikke er forvalgt som boot disk i biosen.

Pleier bare å trykke F9 sånn at jeg får opp valget mellom å boote harddisk, cd o.l så velger jeg bare denne harddisken.. Da skulle det jo funke, gjorde iallefall det med Windows.

Har du noen mulighet for å fortelle hvordan jeg innstalerer GRUB manuelt?

Lenke til kommentar

Nei jeg vet ikke hvordan jeg innstalerte.. Trykket bare på install på skrivebordet og valgte innstaler på fri plass.

Tror ikke jeg valgte stort mere, bare språk o.l..

Men okei, nå funker det ikke, men er det noen måte jeg kan få Windows til å funke igjen iallefall? Gå inn i en annen Windows å fjerne linux partisjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...