Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøve i Automatiserte Anlegg


Anbefalte innlegg

det er en valing transportbånd....som frakter en vare fra A til B...

hvis du leser nedover så forstår du oppgaven

 

 

Anlegge du skal forbrede deg til, er blant annet er motorstyringsanlegg for en stor bedrift. Det skal drives med 3- fase asynkronmotorer med driftsspening 230v.

 

 

Dokumentasjonen du skal utarbeide skal inneholde de nødvendige skjemaer for tradisjonell releedrift, og forslag til bruk av nyere teknikk.

 

:thumbup:

 

hvis jeg får en 2er da blir jeg glad... :D

Endret av Behrouz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nemlig det det ikke står noe om da :( 

Står bare at man skal sjekke et Pls-styrt transportbånd.

Ingenting om hva det brukes til eller noe :(

8676373[/snapback]

 

 

i forbredelsen min står et bilde av den transportbånd greia...

Lenke til kommentar
det er en valing transportbånd....som frakter en vare fra A til B...

hvis du leser nedover så forstår du oppgaven

 

 

Anlegge du skal forbrede deg til, er blant annet er motorstyringsanlegg for en stor bedrift. Det skal drives med 3- fase asynkronmotorer med driftsspening 230v.

 

 

Dokumentasjonen du skal utarbeide skal inneholde de nødvendige skjemaer for tradisjonell releedrift, og forslag til bruk av nyere teknikk.

 

:thumbup:

 

hvis jeg får en 2er da blir jeg glad... :D

8676368[/snapback]

 

 

Neida, går nok bedre enn 2er dette her!

 

Ok, det man vet er at man her er at man har et tradisjonelt transport bånd med en 3 fas asynk motor 230v. Ettersom dere går på elektro tror jeg ikke automatiseringsdelen er så vanvittig intens, så jeg tror det de kjører på her en en vanelig Y-D vender med kontaktorstyring. Dette gjør de jo for en myk-start. For å utbedre annlegget så kan man jo eventuelt hive på en PLS og droppe kontaktor styringen. Jeg har vel egentlig skrevet ned alt jeg tror kan komme med denne oppgaven, men har dere noen emner dere lurer på innen automatikk så kan jeg prøve å hjelpe dere mer

Lenke til kommentar
Takk for svar Vbrattla

 

Men siden det står i forberedelsen min at motoren skal byttes, er det da noen faste rutiner som skal følges ved skifting av motor?

Noe om sikkerhet?

8675507[/snapback]

 

 

Heisann!

 

Når man skal skifte motor så ville jeg i første omgang sett på dimensjonen av kabel på anlegget, samt sikring og motorvern. Husk også at start strømmen på motoren er 6-8 gangere høyere enn kjørestrømmen (vist jeg ikke tar feil), så pass på at ikminimum (laveste kortsluttningsstrøm) ikke er lavere enn dette. I det man monterer den nye motoren kan man også bruke "meggeren" å sjekke fasene for jordfeil, samt måle motstanden i motorviklingene. Husk også HMS delen, det er lurt å nevne at du låser hovedsikringer (vist det er mulig) samt henger opp skilt om at kobling pågår (dato, navn, oppgave som utføres) og at du har på deg riktig utstyr samt bruker riktig verktøy =)

 

Du kan sikkert fylle ut litt mer grundig på oppgavene også vist du vil score mer!

Ps; fått deg læreplass enda? =)

8675710[/snapback]

Må si meg litt uenig i at startstrømmen er mye høyere.

I dagens anlegg bruker vi stjerne/trekantvender.

Startstrømmen blir redusert ved hjelp av stjerneforiglingen.

Lenke til kommentar

Sjekke et PLS styrt transport bånd? Det må vel være noe feil med det vist det er vits å sjekke det? ^^ Men vist jeg hadde måtte sjekke et pls styrt transport bånd så ville jeg sjekket PLS programmet, jeg ville sjekket eventuelle endebrytere samt om det f.eks stoppet vist noe satt seg fast og båndet bare stod og "hoppet". Jeg ville sjekket alt av stop funksjoner, og nødstoppen. Man kan sjekke slitasje på båndet, er det f.eks rifter? er det tydelige skader på f.eks hele modellen?

Lenke til kommentar
der som står.....du skal utarbeide skal inneholde de nødvendige skjemaer for tradisjonell releedrift

 

 

har u noe forslag til det..?

8676602[/snapback]

 

Tradisjonell releedrift vil si det samme som tradisjonell kontaktorstyring (ett relè). Dette vil vel egentlig bare være styre og hovedstrøm, noe som er relativt enkelt å tegne? Hoved; Sikring, Kontaktor, Motorvern samt Motor.

Styre; Sikring, nødstopp, stop, start i parallell med holde på kontaktor, så ned til kontaktor, så sikring igjen?

 

Eller er jeg på villspor?

Lenke til kommentar
Må si meg litt uenig i at startstrømmen er mye høyere.

I dagens anlegg bruker vi stjerne/trekantvender.

Startstrømmen blir redusert ved hjelp av stjerneforiglingen.

8676579[/snapback]

 

Se videre i innleggene så ser du at jeg nevner at kanskje en Y-D vender er noe som er lurt å lære seg til eksamenen ;)

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
der som står.....du skal utarbeide skal inneholde de nødvendige skjemaer for tradisjonell releedrift

 

 

har u noe forslag til det..?

8676602[/snapback]

 

Tradisjonell releedrift vil si det samme som tradisjonell kontaktorstyring (ett relè). Dette vil vel egentlig bare være styre og hovedstrøm, noe som er relativt enkelt å tegne? Hoved; Sikring, Kontaktor, Motorvern samt Motor.

Styre; Sikring, nødstopp, stop, start i parallell med holde på kontaktor, så ned til kontaktor, så sikring igjen?

 

Eller er jeg på villspor?

8676637[/snapback]

Det er korrekt =) Det er jo bare et enkelt start/stoppoppsett. Om det kommer på eksamen er det rart. Det må i det minste komme oppgaver om dahlandermotor, der det kobles inn mykstart.

Lenke til kommentar
Må si meg litt uenig i at startstrømmen er mye høyere.

I dagens anlegg bruker vi stjerne/trekantvender.

Startstrømmen blir redusert ved hjelp av stjerneforiglingen.

8676579[/snapback]

 

Se videre i innleggene så ser du at jeg nevner at kanskje en Y-D vender er noe som er lurt å lære seg til eksamenen ;)

8676660[/snapback]

Har ikke sett det =)

 

Men du sier at startstrømmen er 5-6 ganger høyere, og det finner du ikke i dagens anlegg.

Lenke til kommentar

Nei, men man skal alltid legge minste IKmin 5-6 ganger høyere enn forbruket? Det er riktig det du sier om at så og si alle industrielle bedrifter bruker YD vender, ettersom dette er bra for vedlikeholdet. Sannsyneligvis så er ikke denne automatiserings oppgaven så vanvittig innviklet, jeg er ikke sikker på hva slags nivå de underviser på på elektro linja. 2 hastighetsmotor er sikkert fullt mulig å få oppgave om, selv om jeg aldri har kommet over en på mine 3 år på skole nå ;) Går egentlig mest på Asynkron-motorer og heller bruke frekvensomformer om vi skal forandre hastighet, ettersom vi har mye flere muligheter da =) YD vender, eller mykstarter er vel noe som man kan på elektro linja, så regner med at det heller ikke er noe problem?

 

edit; leif

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
der som står i oppgaven...forslag til bruk av nyere teknikk..

 

skal vi bruke PLS?.. :ermm:

 

kan dere forklare litt mer om PLS en i den oppgaven?

 

Takk... :thumbup:

8676874[/snapback]

 

Hei, kan prøve å fortelle litt om passende PLS

 

Sannsyneligvis så skal ikke dette båndet gå hele døgnet, men gå de gangene det kommer noe som skal fraktes. Man monterer derfor opp en kapasativ giver til å følge med om det ligger noe objekter på båndet (en kapasativ giver er en bryter som slår seg på når det ligger ett objekt i hvilke som helst form foran, husk at denne må ha STOR sensivitet ettersom den skal passe på et stort bånd). Når denne giveren da slipper igjennom ett signal som går inn på X1 på PLS`en, så sender da PLSen ut et signal via Y1 at rullebåndet sin motor starter å gå. Vi kan ta si at rullebåndet skal gå i 30 sekunder til det da stopper (avhenger selvfølgelig av lengden på båndet samt hastigheten), vist det ikke ligger noe foran sensoren etter 30 sekunder vil båndet stoppe, ligger det noe der så aktiverer det igjen for 30 sekunder.

 

Man vil selvfølgeligt også ha en stoppe funksjon, denne må være dominant (overgår alle andre funksjoner) og stopper båndet ved feil eller ved nødvending avstengning (Personskade etc) Jeg tror ikke dette båndet trenger å ha noe spesielt mer av funksjoner. Bare kom med forslag, så kan jeg hjelpe med utbedringen om det trengs =)

Lenke til kommentar

Prøven gikk strøkent :cool:

Fikk akkurat det jeg håpet på.

Den Pls oppgaven gikk ut på at vi fikk utlevert styrestrømsskjema til det transportbåndet og i den forbindelse fikk vi spørsmål om hva de forskjellige bryterene og kontaktorene gjorde.

En annen oppgave gikk ut på å bytte kortslutningsmotor og beregne reaktiv og aktiv effekt og i tillegg dimesjonere kabel, kontaktor, og vern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...