Gå til innhold

Nedsatt ordens karakter


Anbefalte innlegg

Er det sånn at hvis man har for mange skoletimer fravær, får man nedsatt ordenskarakter?

 

Jeg har 14 dager og 15 timer. Er det mye ? Har vært mye forkjølet, men har ikke legeerklæring for det.

 

Jeg går allmennfag, så gjør det egentlig noe om man har nedsatt orden da, når jeg ikke skal rett i jobb etter videregående, men inn på høgskole eller universitet.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viss jeg ikke husker feil, så går det vell ikke på noe karakterer, men arbeidsgiver ser ofte på fravær når de ansetter folk, for å se om de har en tendens til å sluntre unna.

8671122[/snapback]

Jaja, men jeg skal jo gå høgskole etterpå... jeg går førsteåret nå, så arbeidsgiveren ser vel ikke på fraværet fra 6 år tilbake ??

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle. Mest sannsynlig får du ikke nedsatt ordenskarakter heller. Hadde 40+ anmerkninger på videregående, men ble aldri nedsatt. Det kan være at noen arbeidsgivere krever å se karakterutskrift, når du skal skaffe deg deltidsjobb ved siden av skolen på videregående. Det er derimot ikke vanlig å ønske og se utskrift fra skolen.

 

Ordenskarakter har ingenting å si for høyskoler og universiteter. Når du søker jobb relatert til studiet vil de heller ikke kreve å se papirer for videregående, så bare fortsett å skulk du;).

 

Intervjuer som holdt intervjuet på første jobben jeg søkte på, som hadde krav om høyskoleutdanning, ville ikke engang ha papirer på at jeg faktisk hadde gått på høyskole.

Endret av skromt
Lenke til kommentar
Det spiller ingen rolle. Mest sannsynlig får du ikke nedsatt ordenskarakter heller. Hadde 40+ anmerkninger på videregående. Men ble aldri nedsatt. Det kan være at noen arbeidsgivere krever å se karakterutskrift når du skal skaffe deg deltidsjobb når du går på videregående.

 

Ordenskarakter har ingenting å si for høyskoler og universiteter. Når du søker jobb relatert til studiet vil de heller ikke kreve å se papirer for videregående, så bare fortsett å skulk du;).

8671165[/snapback]

Hmm.. Du har nok litt rett. Men jeg tror jeg skal holde meg på skolebenken nå frem til sommeren. Blanke ark i høst ;D

Dessuten har jeg deltidsjobb, så trenger ingen ny jobb på en stund.

 

;D Takk for svaret !

Lenke til kommentar

Generell studiekompetanse er jo veldig viktig da;) Leit å ha "kjipe" lærere som stryker deg i fag pga at man har vært vekke for lenge. Men så vidt jeg vet, skal ikke dette forekomme så lenge man har vært på nok prøver og tentamener.

Endret av skromt
Lenke til kommentar
Generell studiekompetanse er jo veldig viktig da;) Leit å ha "kjipe" lærere som stryker deg i fag pga at man har vært vekke for lenge. Men så vidt jeg vet, skal ikke dette forekomme så lenge man har vært på nok prøver og tentamener.

8671212[/snapback]

Okei. Har vært på alle prøvene, og har fraværene jevnt fordelt.. Får håpe jeg ikke får nedsatt.. ;D Blir godt med blanke ark til høsten igjen ;D

Lenke til kommentar
Generell studiekompetanse er jo veldig viktig da;) Leit å ha "kjipe" lærere som stryker deg i fag pga at man har vært vekke for lenge. Men så vidt jeg vet, skal ikke dette forekomme så lenge man har vært på nok prøver og tentamener.

Har du vært borte i for mange timer i ett fag er det bye-bye til karakter i det faget.

Men så skal det en del til da og ikke få karakter hvis du har vært der på prøver o.l

 

Det med fravær og orden.. ja, jeg fikk det i år.

Lenke til kommentar

40+ ammerkning er ingenting!

Eg hadde 100+ det første halvåre, men skjerpe meg fikk 10 neste igjen.

 

OT:

Vist du virkelig satse på skole osv, så sitte ikkje du heime på grunn av en liten forkjølese.

14 dager er veldig mye, hele skole dagen vare jo bare 8 time og du kan regne ut hvor mange time.

Lenke til kommentar
Generell studiekompetanse er jo veldig viktig da;) Leit å ha "kjipe" lærere som stryker deg i fag pga at man har vært vekke for lenge. Men så vidt jeg vet, skal ikke dette forekomme så lenge man har vært på nok prøver og tentamener.

Har du vært borte i for mange timer i ett fag er det bye-bye til karakter i det faget.

Men så skal det en del til da og ikke få karakter hvis du har vært der på prøver o.l

 

Det med fravær og orden.. ja, jeg fikk det i år.

8671254[/snapback]

Men hvis det er snakk om mangel på grunnlag for å sette karakter, hadde vel læreren sagt ifra ?

Lenke til kommentar

Det er vanligvis ikke så firkantet at man blir strøket i enkeltfag pga at man har vært for lenge vekke i det faget, så sant at prøver og tentamener er i orden. Det er jo selvfølgelig lov å kontakte lærer og forklare hvorfor man har vært så mye vekke i faget og skaffe en ordning, samt sette hardt mot hardt om noe slikt skulle skje, og sende en rekke klagebrev.

Lenke til kommentar
Men hvis det er snakk om mangel på grunnlag for å sette karakter, hadde vel læreren sagt ifra ?

Man skal få 2 varselbrev (1 eller 2, jeg fikk maaange) før man kan bli satt ned, hvis man ikke får disse brevene så kan ikke læreren stryke deg før ett møte med rådgiver.

 

Men uansett, hvis du ikke har fått ett slikt brev er det ingenting og bry seg om, har du fått ett er det litt værre, men du får 1-2 til før det virkelig teller.

Lenke til kommentar
Men hvis det er snakk om mangel på grunnlag for å sette karakter, hadde vel læreren sagt ifra ?

Man skal få 2 varselbrev (1 eller 2, jeg fikk maaange) før man kan bli satt ned, hvis man ikke får disse brevene så kan ikke læreren stryke deg før ett møte med rådgiver.

 

Men uansett, hvis du ikke har fått ett slikt brev er det ingenting og bry seg om, har du fått ett er det litt værre, men du får 1-2 til før det virkelig teller.

8671287[/snapback]

Hmm. Men læreren min sa at jeg ikke får beskjed hvis jeg går ned i karakter.. Men det er vel fra lærer til lærer kanskje ?

Det er jo ingen fare om jeg får nedsatt, jeg går jo bare førsteåret allmen, har 5 år igjen av utdannelsen ....

Lenke til kommentar
40+ ammerkning er ingenting!

Eg hadde 100+ det første halvåre, men skjerpe meg fikk 10 neste igjen.

 

OT:

Vist du virkelig satse på skole osv, så sitte ikkje du heime på grunn av en liten  forkjølese.

14 dager er veldig mye, hele skole dagen vare jo bare 8 time og du kan regne ut hvor mange time.

8671257[/snapback]

 

njah satse på skole var litt drøyt. Videregående er selvfølgelig viktig å få med seg, men det eneste man faktisk trenger fra denne perioden er læring knyttet til egenutvikling(sosiale, studieteknikker, læreteknikker, kommunikasjonsevner). Selvfølgelig er det lurt å ha et grunnlag i det man ønsker å studere på høyskolen eller universitet, men det er ikke noe krav, bortsett fra når det gjelder fysikk/kjemi og matte da;). Der er det ganske store hopp. Alt annet kan man lese seg til. Men å være vekke 14 dager fra videregående har ingen negativ effekt på ditt videre studie. Når man kommer opp i 100 dager fravær derimot, begynner man å se effekten, men da er vel det som oftest andre ting som er gale også.

Lenke til kommentar
Men hvis det er snakk om mangel på grunnlag for å sette karakter, hadde vel læreren sagt ifra ?

Man skal få 2 varselbrev (1 eller 2, jeg fikk maaange) før man kan bli satt ned, hvis man ikke får disse brevene så kan ikke læreren stryke deg før ett møte med rådgiver.

 

Men uansett, hvis du ikke har fått ett slikt brev er det ingenting og bry seg om, har du fått ett er det litt værre, men du får 1-2 til før det virkelig teller.

8671287[/snapback]

Hmm. Men læreren min sa at jeg ikke får beskjed hvis jeg går ned i karakter.. Men det er vel fra lærer til lærer kanskje ?

Det er jo ingen fare om jeg får nedsatt, jeg går jo bare førsteåret allmen, har 5 år igjen av utdannelsen ....

8671304[/snapback]

 

Man får ikke beskjed om man går ned i karakter. Men man får beskjed om at man stryker.

Lenke til kommentar

En i tyskklassen min fikk stryk på standpunktskarakteren i tysk, men fikk aldri skriftlig advarsel. Dette ble sjekke med utgående postboks hos faglæreren, som viste seg å stemme.

Dermed klagde han og fikk medhold, fordi eleven skal ha mulighet til å rette på karakteren dersom vedkommende står i fare for å stryke.

 

Så dersom du ikke har fått varselbrev, men blir strøket likevel er det bare å klage, så vil du få medhold siden dette ikke er etter reglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...