Gå til innhold

Flytting av informasjon mellom telefoner

Anbefalte innlegg

I vår bedrift, skal vi nå over fra forskjellige typer mobiler (Nokia, SE og LG, med noen varianter), over til Nokia E50 og E65. Det er totalt ca 110 mobiler, og vi har en utfordring i forhold til å kopiere over kontakter, meldinger, bilder mm. De gamle telefonen er i stor grad bundet opp/låst til en nettleverandør, mens vi skal over til konkurrenten.

Vi har gjort noen scenarioer, men opplever at vi stanger hodet i veggen;

- kopiere fra gammelt SIM-kort til mobilminne, sette inn nytt SIM-kort og kopiere fra mobilminne til nytt SIM-kort. Stoppes av at telefonen er bundet/låst til tidligere nettleverandør.

- kopiere direkte (bluetooth/IR) mellom gammel og ny telefon. Nummerne blir porterte, og vil derfor ikke fungere samtidig på begge telefonene

- kopiere/backup fra mobil til pc med kabel/bluetooth, for så å restore til ny mobil. Brukerne har svært liten teknisk forståelse, og påfører oss antakeligvis større belastning enn ønsket. Vil i tillegg kreve installasjon av drivere til begge typer telefoner, og bruk av kabler vi sannsynligvis ikke har tilstrekkelig antall av...

- bruke Outlooks kontakter for å synkronisere. Krever installasjon av drivere til gammel og ny telefon...

Noen som kan hjelpe oss med noen tips? Både gratis-varianter og kommersielt tilgjengelige forslag er velkomne, vi har en oppgave som må løses ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke feks denne fra clas ohlson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=2159590

Dette gjelder da bare kontakter. Regner også med at de skal gjøre mye av dette selv, da er det kanskje litt dumt å kjøpe inn 110 sånne.

Men en liten kjekk dings som kanskje kan hjelpe dere litt.

Er det BT eller ir på de gamle telefonene så kan dere sende over bildene med den, muligens også kontaktene om telefonene er kompatible mot hverandre. Bruk det gamle simkortet i den gamle telefonen og det nye kortet i den nye telefonen. Har ingen betydning om det gamle eller nye er inaktivt, du får gjort alt dette uansett.

Endret av gs-sogge
Lenke til kommentar

Som såvidt nevnt. Et sim kort fungerer glimrende selv om man har portert bort fra operatøren. Telefonen starter normalt, og alt fungerer bortsett fra at man ikke har dekning på telenettet. Det blir akkurat det samme som om man befinner seg et sted uten mobildekning. Jeg har selv testet et over 5 år gammelt sim kort som jeg hadde liggende i en skuff her.

Det enkelste er nok å gjøre dette via bluetooth vil jeg tro. I hvertfall på de telefonen man kan gjøre det på.

En ting dere kan gjøre for å forhindre dette problemet er å sette opp en funambol syncml server slik at brukerne kan synkronisere kontakter og kalendre "over the air". Så slipper dere lignende problemer i fremtiden. Funambol er open source og kan kjøres både på linux og windows. Jeg har skrevet en guide hvordan sette opp funambol (på linux) her

Dette vil gjøre deres jobb lettere i fremtiden, samt være et plus for de ansatte som ønsker det. (Muligheten å synkronisere telefonen med f. eks. outlook, eller pda'en ota). Og siden telefonen dere går over på har wlan slipper man å tenke på datakostnadene også. Send meg gjerne pm om du trenger flere tips angående funambol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...