Gå til innhold

Anbefaling av strømforsyninger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er snodig å anbefale en vifteløs psu til en htpc. Legg sammen effekten avgitt fra et vifteløst skjermkort (ATI HD2600), en disk eller to, en dual core med lavtspinnende vifte samt effekten avgitt fra et vifteløst psu... så hadde det vel lønnet seg med en saktegående vifte i psu?

Er det Seasonic S12 som er tingen å satse på i et slikt oppsett?

DrE

Lenke til kommentar

Jeg har en Seasonic S12 jeg, og den er på ingen måte noen magisk lydløs greie. Har tidligere hatt to strømforsyninger som har vært på samme lydnivå, en OEM og en AOpen-brandet FS. Jeg har ikke hatt Mist, men neste gang står Mist lengre opp på ønskelista enn Seasonic.

Til en HTPC kan det kanskje være en idé med en vifteløs strømforsyning som nevnt her, samt en stor stillegående vifte. Da kan du eventuelt styre RPM og temperatur selv. Men strengt tatt skal da ikke avspilling av musikk og film generere like mye varme som kalkulering av triangler i Undoomstein episode XIV.5...

Lenke til kommentar

Høres ut som fornuftige ord det tommyb. Jeg har hatt en FSP 350Watter som var tilnærmet lydløs, og jeg har hatt MIST 500 som jeg *tror* var et bittelite hakk bedre enn FSP'en igjen, men trodde etter alt skrytet av S12 at den var enda roligere... Feil kan man ta!

Jeg er med på tanken om vifteløs psu og gjerne en stillegående 120mm vifte til å kontrollere lufting av kabinettet, men dette kan jo være et problem å få til i mange htpc kabinett pga størrelse.

Jeg har gjort det selv tidligere. Hadde vannkjøling på alle komponenter og èn 120mm vifte som sugde ut over radiator, moddet inn i siden på kabinettet. Det er uten sidestykke det mest effektive og stille kjølesystemet jeg har hatt på noen pc noen gang, men jeg har ikke tid/lyst å gjøre det så "avvass" flere ganger. For mye jobb! (Ja, blitt lat).

Mht prosessorbruk så er det temmelig heftig bruk av både CPU og dekoder på skjermkort når man har satt opp ffdshow og filtre til å oppskalere/tweake bildet på en htpc. Spiser fort 50-90% av til og med en dual core dersom man vil oppnå nirvana (vel, i den grad man kan få nirvana fra DVD i disse HD-tider).

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...