Gå til innhold

Fornyelse av billappen - ny oppkjøring?

Hewitt

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til dere med mer peiling enn meg. Tok et Google-søk, men fant litt motsigende informasjon, så det er enklere å bare spør dere som vet det fra før.

En onkel i familien har hatt førerkort lenge tidligere, men har ikke fornyet det siden det gikk ut i '88, altså 19 år siden, fordi han ikke har hatt bruk for det. Men nå ønsker han å fornye førerkortet. Siden det er såpass lenge siden, må han kjøre opp på nytt, eller kan han bare gå til Biltilsynet og få førerkortet fornyet? Har lest litt motsigende informasjon om dette. Jeg trodde jo i utgangspunktet at førerkort varte til du er 100 år, men så fant jeg også noe informasjon om at man må fornye det senest ett år etter at det har utløpt for ikke å måtte kjøre opp på ny osv. Hva stemmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest litt motsigende informasjon om dette. Jeg trodde jo i utgangspunktet at førerkort varte til du er 100 år, men så fant jeg også noe informasjon om at man må fornye det senest ett år etter at det har utløpt for ikke å måtte kjøre opp på ny osv. Hva stemmer?

8670870[/snapback]

Det siste stemmer på last og busslappen, det varer i 10 år.

Har han ikke fornyet den midlertidige førerkortet som han fikk da han kjørte opp?

For i 1988 så varte førerkortet i 100 år.

Lenke til kommentar

Nprmale førerkort varer i 100år, men det gjelder ikke for alle. Har man spesielle sykdommer, lidelser m.m så er det tidsbegrensninger. Dessuten er det også krav om legeattester hvis den fortsatt ska lvære gyldig.

Alper: Du skal i teorien fornye førerkortet før det går ut, etter det er det verdiløst.

Lenke til kommentar
Det siste stemmer på last og busslappen, det varer i 10 år.

Har han ikke fornyet den midlertidige førerkortet som han fikk da han kjørte opp?

For i 1988 så varte førerkortet i 100 år.

8678526[/snapback]

Hvis du tok førerkort i 1988, varer det riktignok til du er 100 år (med krav om legeattest etter 70), men det har ikke trådstarter skrevet noe om, bare at det gikk ut i 1988.. :innocent:

Lenke til kommentar

Stemmer det, Inge, det gikk ut i '88, han tok lappen i 1978. :) For øvrig er det ordnet nå og var intet problem. Det var bare til å gå på Statens Vegvesen og betale 262,- til sammen (for bilde, kortet og arbeidet) og dermed var førerkortet i boks igjen. Han fikk en midlertidig kjøretillatelse samme dag, og selve førerkortet kom i posten to dager etter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...