Gå til innhold

Abit SD7-533 og W2000 installasjon

cordyk

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en tid tilbake et Abit SD7-533 hovedkort.

Har kjørt windows 98 i en periode, med vekslende hell. Pc'en har låst seg av og til, og vært noe ustabil. For eksempel har noe så simpelt som å kopiere en cd vært så og si umulig. Derfor vil jeg nå forsøke Windows 2000 istedet.

Dette lar seg imidlertid ikke gjøre, da jeg får følgende feilmelding(er) i setup av 2000. Noen ganger kommer "There is a syntax error in the .SIF file that Setup uses at line: xxxx". Nummeret som det refereres til er forskjellig fra hver gang jeg forsøker. Andre ganger kommer "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Siste feilmelding jeg fikk var "Setup cannot initialize the device name database, possibly because of an internal setup error or a system problem."

Installasjons-cd'en har jeg tidligere benyttet på min gamle maskin, med suksess.

Har følgende spesifikasjoner på mitt system:

-Abit SD7-533 med 256 DDR RAM og P4 1,6 Ghz 512kB "Northwood"

-Hercules Prophet 4500 skjermkort

-Plextor 24/10/40a CD-RW

-WD Caviar 40 Gb HDD

Følgende har blitt gjort for å forsøke å løse problemet:

-Oppgradert til nyeste bios fra Abit (pr. 15.11.2002)

-Testet med annet skjermkort for å verifisere at feilen ikke ligger i skjermkortet.

-Alle andre komponenter, slik som skjermkort, ISDN-kort o.l. er fjernet

-Forsøkt installasjon fra nylig formatert harddisk, og også oppå eksisterende W98 installasjon

-Testet en annen W2k-installasjonscd for å verifisere at det ikke er noe feil med min cd.

-Disablet "Video shadowing" i BIOS

-Lastet default-verdier i BIOS, både for "Fail/safe" og "Optimized".

Er derfor interessert i noen tips om hva som kan gjøres, om dette evt. kan skyldes feil på hovedkortet, eller om det er inkompabilitet på hovedkortet, eller andre ting.

Trenger jeg rett og slett et nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også testet med en annen cd-rom spiller ja.

F.eks når jeg forsøker å re-installere fra Win98, blir filene kopiert uten problem, uansett hvilken cd-rom jeg benytter.

Plextor cd-rom'en er ca 6 måneder gammel, så den skulle forhåpentligvis ikke ha noen problem med at den har blitt "skeiv i skøytene".

Lenke til kommentar
Jeg har også testet med en annen cd-rom spiller ja.

F.eks når jeg forsøker å re-installere fra Win98, blir filene kopiert uten problem, uansett hvilken cd-rom jeg benytter.

Plextor cd-rom'en er ca 6 måneder gammel, så den skulle forhåpentligvis ikke ha noen problem med at den har blitt "skeiv i skøytene".

Finner du ikke den stopp meldingen din her finner du den ikke noen andre plasser heller? http://www.labmice.net/troubleshooting/errorcodes.htm Denne siden inneholder mye som kan hjelpe deg om du har problemer med setupen. I de fleste tilfellene er det ramen og dårlige drivere som er årsaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...