Abigor Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Jeg har en pc som er noen måneder gammel, som jeg ikke har overklokka. Det tenke jeg å gjøre noe med. Problemet mitt er at jeg kan så og si 0 om dette, jeg har ingen erfaringer. Derfor vil jeg gjerne høre med noen som har samme prosessor og hovedkort som meg om den guiden jeg fant høres rimelig ut. Grunnen til at jeg spør om denne guiden jeg fant er fordi jeg må vite akkurat hvilke verdier jeg skal ha og hva jeg skal stille på. Fordi bioser er så individuelle. Min pc: - Intel C2D E6600 2.4Ghz (Zalman CNPS9500AT CPU kjøler) - 2gb ram Geil DDR2 PC6400 Ultra 2 GB (4-4-4-12 800Mhz) - Gigabyte GA-965P-DS3 Nvidia 7950GT 512mb Asus Windows XP SP2 NorthQ 400W strømforsyner Dette fant jeg for mitt hovedkort og prosessor: Here is an example using a e6600 CPU. With DDR2 800 memory at 5,5,5,15 Make sure these 6 things are DISABLED in Bios: 1) CPU Enhanced Halt (C1E) 2) CPU Thermal Monitor 2(TM2) 3) CPU EIST Function 4) No-execute memory protect 5) Limit CPUID Max to 3 6) Virtualization Technology - Set Voltage Control set to manual - bump Vcore to 1.4 < if needed - Set Clock Multipler to 8 down from 9 (det skal gå bra å beholde 9?) - Set CPU Host Clock Control to Enabled - Set CPU Host Frequency (MHz) to 400 - Set PCI Express Frequency(MHz) to 100 - Set System Memory Multiplier to 2.00 - Set DRAM Timing Selectable to Manual - Set CAS Latency Time to 5 (det skal gå bra med 4-4-4-12 som standard?) - Set DRAM RAS# to CAS# Delay to 5 - Set DRAM RAS# Precharge to 5 - Set Precharge dealy (tRAS) to 15 The CPU then boots at a very nice 3.2 GHz Når jeg kommer hjem har jeg tenkt å gjøre akkurat det som står her og se hvordan det fungerer. Det jeg lurer på er om det er helt risikofritt og stille om ram fra 4-4-4-12 til 5-5-5-15. Er det slik at jeg får tregere ram når jeg overklokker prosessoren? Foruten dette så håper jeg alt vil gå smertefritt med tanke på at jeg har en grei kjøler og generelt svært stabil pc som den er nå, uklokka. Endret 27. mai 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Husk at du må trykke CTRL+F1 i Bios for å få fram felter som minnetimings i MIB meny. Rådet som gis om å sette "slakkere" timings er for å sikre at ikke minnet stopper klokking. Det har liten hensikt her, da minnet ditt fint skal klare 4-4-4-12 ved 800Mhz. Bortsett fra det er tipset som gis helt greit. Du bør fint klare 400x8=3.2Ghz, muligens må du sette VCore manuelt til noe høyere enn "stock". Med MP (minne) til 2.00 vil da minnet ditt kjøre på "specs" dersom du setter de til 4-4-4-12 istedetfor 5-5-5-15. Jeg har DS4 selv som har flere valg i Bios, så jeg vet ikke om ditt hk også har mulighet til å justere VDimm. FOr det må/bør du nok gjøre da jeg mener brikkene dine bør ha 2.1VDimm for å fungere iht. specs. SPD på brikkene er trolig ganske mye "slakkere" enn 4-4-4-12, for at de skal fungere greit på 1.8VDimm. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Det med ctrl+F1 vet jeg. Jeg kan også stille volt på ram, det skal gå. Standard volt skal være 2 til 2.1 tror jeg, så om jeg stiller det til 2.1 burde ikke det være noe problem. -VCore på 1.4 er allerede over stock (tror 1.35 er standard). Skal ikke minnebrikkene være stilt inn på 4-4-4-12 fra starten av da? Det er nemlig den verdien de har når jeg leser om de på nett. Så du mener at jeg kan beholde de originale verdiene på ram som er 800mhz og 4-4-4-12 og klokke prosessoren som nevnt over? Takk så mye for svar! Får ikke testet dette før om en uke desverre Hva vil egentlig Memory Multiplier 2.00 si? Hva står den på som default? Endret 22. mai 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) OK. Med de brikkene der ville jeg kjørt på 4-4-4-12 @ 2.1VDimm. Det er jo "specs". Memory multiplier = 2.00, 2.5, 2.66, 3.00 osv. er Gigabytes måte å vise forholdet mellom FSB:RAM. Jeg synes det er svært uheldig at "Bios-kodere/designere" gjør dette ulikt fra produsent til produsent. Nå står det ofte "resulting speed" i "klokke-meny" når man endrer FSB samt "Memory multiplier" eller tilvarende setting. Og det hjelper jo gjerne på forståelsen. Klokker man mange ulike systemer vil man etterhvert venne seg til slikt.. Endret 22. mai 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Hmm, det vil si at når jeg kjører prosessoren på 8x400Mhz og Memory Multiplier på 2.0 så blir minnefrekvensen 2xCPU 400Mhz = 800Mhz minne? Hvis dette er stemmer så høres det veldig bra ut! Det vil også si at jeg enten ikke behøver å sette DRAM Timing Selectable to Manual, eller at om jeg setter det til manual så kan jeg skrive inn 4-4-4-12 som er 'specs' og derfor likt med ikke manual? Skal få gitt beskjed om en uke hvordan dette gikk. Jeg strekker vel ikke systemet "for langt"? Dette bør gå like stabilt som det har gjort uklokka En liten ting: "Set PCI Express Frequency(MHz) to 100" Hva skal dette bety? PCI Express, det er der skjermkortet er! Hvorfor må det forandres? Vil det påvirke skjermkortet? Og takk igjen for svar! Endret 22. mai 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 La PCI-E frekvens stå på 100. Det er spesielt interesserte som vil "makse" klokk/ytelse på system/skjermkort som "tukler" med denne. På noen i945-chipset (avhengig av PLL) *må* man øke denne for å komme høyest mulig med FSB. Dette gjelder ikke DS4 / P965. Du bør alltid sette klokking til "Manual" for å ha full kontroll.. såframt det fungerer. (Det gjør det på DS3/DS4). "Auto" vil som regel gi "konservative" timings for RAM, typisk 5-6-6-20 ved f.eks. DDR(2)800. Men, på noen hk, f.eks. P5W-DH fungerer kun "Auto" for å kunne boote over en gitt FSB. Unntak er da litt mer "eksklusive" brikker som støtter svært lave timings. Man kan eventuelt bruke MemSet (i Windows) for å tyne det siste ut av brikker/system dersom man er spesielt interessert. 8x400 er "safe". Jeg ville ikke bli overrasket om du kan kjøre 9x400 med VCore opp mot 1.45 - 1.5. Kommer an på hvor heldig du har vært med CPU'en din. Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 er økningen i ytelse fra CL5 til CL4 overhodet merkbar..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 er økningen i ytelse fra CL5 til CL4 overhodet merkbar..? 8672865[/snapback] Nei, ikke i bruk. Men, du får bedre tall i SuperPi, memory-benches, GT1+3 i 3DMark01S, for å nevne noe. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Hva vil det si med Clock Multipler og forskjellen på 8 og 9? Du mener jeg kan kjøre 9x400 helt greit med litt ekstra spenningt? Jeg må få kommet meg hjem og testet dette... Det var da grusomt at auto instillingene i bios setter RAM timings til 5-6-6-20, jeg kan ha hatt det slik hele tiden! Endret 27. mai 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hva vil det si med Clock Multipler og forskjellen på 8 og 9? Du mener jeg kan kjøre 9x400 helt greit med litt ekstra volt? Ja. Det er ikke usannsynlig at en E6600 klarer 9x400 med litt ekstra VCore. Det var da grusomt at auto instillingene i bios setter RAM timings til 5-6-6-20, jeg kan ha hatt det slik hele tiden! 8686911[/snapback] Det var å overdrive litt. Forskjellen på 5-6-6-20 til 4-4-4-12 er ikke så dramatiske. Ikke slik at du vil merke det i bruk. Litt avhengig av Bios/strap kan det faktisk være slik at du ikke kan kjøre "på specs". Noen hk er "vrange" sånn (men det skal såvidt jeg vet ikke gjelde DS3). Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Ja. Det er ikke usannsynlig at en E6600 klarer 9x400 med litt ekstra VCore.Det var da grusomt at auto instillingene i bios setter RAM timings til 5-6-6-20, jeg kan ha hatt det slik hele tiden! 8686911[/snapback] Det var å overdrive litt. Forskjellen på 5-6-6-20 til 4-4-4-12 er ikke så dramatiske. Ikke slik at du vil merke det i bruk. Litt avhengig av Bios/strap kan det faktisk være slik at du ikke kan kjøre "på specs". Noen hk er "vrange" sånn (men det skal såvidt jeg vet ikke gjelde DS3). 8688087[/snapback] Okay, jeg har fått inntrykk av at Gigabyte DS3 er et særdeles flott hovedkort, så det bør oppføre seg pent og la meg velge DRAM settings manuelt. Det siste jeg vil være sikker på er at om jeg prøver på 9x400 med litt ekstra VCore så vil ingenting gå istykker. Temperaturen er den største fienden, ja? Så lenge jeg overvåker temperatur på systemet og alt ser bra ut skal ingenting bli ødelagt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå