Gå til innhold

Arch Linux Spørsmål.

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt Ubuntu i en måneds tid. Jeg føler jeg har lært mye om linux og hvordan det er bygget opp og har lyst til å prøve en mer "avansert" linux.

Har lest mye positivt om Arch og tenkte jeg skulle prøve den.

Men hvor mye "Out of the box" er den i forhold til Ubuntu? Tenker vel egentlig mest på få internett til å funke med en gang så jeg får kommet meg på en guide:P

Og er det "live CD" muligheter på Arch linux? så jeg har muligheten til å teste den litt før jeg bytter OS.

Og hvilken distro er den basert på? Eller er det en egen?

Endret av dim3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Er det noen andre mindre "avanserte" enn arch men litt mer proff Ubuntu? Synes ubuntu har blitt litt kjedelig så har lyst til å prøve no nytt:P Men liker debian så kunne tenkt meg en distro basert på det.

Lenke til kommentar
Arch Linux har en LiveCD, men den er ikke med Xorg (grafisk). Du blir satt rett inn i en terminal. Du må ha kablet nettverk i starten for å få Arch Linux til å virke :)

8670685[/snapback]

Kablet er ikke no prob. Hater trådløst:P

Lenke til kommentar
Arch linux er ikke så veldig enkelt å installere nei. Men her er en guide på norsk : http://archlinux.no/wiki/?page=archlinux

Ta en tur innom http://distrowatch.com/ og les deg fram til noe kanskje?  :)

8670805[/snapback]

Instalasjonen til arch er ikkje vanskelig. Den kan samenlignes med ncurses innstalasjonen til dbian, berre at den er raskare og inneheld ferre valg.

Har man kabla netverk, så er det ikkje verre enn å sette det opp i rc.conf under innstalasjonen, og så har du det aktivert fed første boot inn i dit nye system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...