Gå til innhold

usb penn som bootdisk?

Anbefalte innlegg

Har lest om dette på nettet men problemet er at så og si alle løsningene krever at man kopierer filene fra en boot diskett over på usb pennen. Jeg har ingen diskett stasjon i min pc så dermed er ikke dette så enkelt. Vet ikke om det fungerer at noen lager en bootdiskett og sender meg filene eller om filene må kopieres over til usb penn mens disketten befinner seg i a: ? Noen som har lagd en bootbar usb penn uten bruk av diskett? Ellers støtter hovedkortet mitt boot fra usb enheter så alt det tekniske er på plass.

Evt noen som kan fortelle meg en rask og gratis måte å lage en boot cd som gir ms dos? Trenger nemlig å kjøre noen harddisk test programmer som må kjøres fra dos.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest det som står der og som sagt av alle løsningene jeg har lest om så kreves det at man kopierer systemfilene fra en dos boot diskett men da jeg ikke har en diskettstasjon får jeg ikke lagd den.

Lenke til kommentar

DarkSheer, den linken fører meg til en helt annen side og har vært bort i noen slike dos bootdisk image som har vist seg å være image for å lage en bootdiskett og ikke selve dos filene som jeg trenger.

Lenke til kommentar

Vel fant ingen måte å lage en bootable usb pen drive på uten å ha tilgang til en diskettstasjon. Derfor fant jeg en maskin som hadde det og lagde en bootable pen drive basert på dos 6.2 bootdiskett, men jeg hadde da ikke tilgang til noen av diskene mine.... bare usb pennen og a: var eneste gyldige stasjoner.........

Lenke til kommentar

Da stiller du i samme posisjon som jeg gjorde, hadde ikke floppy-drive i PCen min så da er det ikke fult så enkelt å laga en bootbar USB-drive (thumbdrive etc).

Har prøvd mange forskjellige varianter, men til slutt gav jeg opp med min Kingston 1GB (kjøpt fra Clas Ohlson), reddningen min ble det kommersielle software'et FlasshBoot http://www.prime-expert.com/flashboot/screenshot.php

Dette fungerer som en drøm, men det fungerer bare èn gang med mindre man betaler for det. Mine erfaringer er at det tar tid å boote systemet med en USB pinne, på mitt system så tok det ca 10-15min, jeg vet ikke om det er pga dårlig ytelse på mindre 5år gammle PC eller om det er noe med at jeg kanskje satt den i feil usb port eller noe slikt. Men jeg var veldig fornøyd med at jeg til slutt klarte å boote fra usb pinnen som jeg hadde.

Ellers så finnes det endel andre alternativer som kanskje kan hjelpe deg

http://gocoding.com/page.php?al=petousb

Ellers så kan denne guiden fra Tomshardware være verdt et forsøk :)

http://www.tomshardware.com/2005/09/09/win...in_your_pocket/

igjen en guide (men denne ser ut til å kreve floppy disk, en vei å gå rundt er kanskje å kjøre software som lager en virtuell floppy disk?)

http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

Igjen det finnes også verktøy'er fra f.eks HP og Dell, har prøvd HP sin som er nevnt på dette forumet http://www.msfn.org/board/Boot_PE_USB_Flas...6612.html&st=40 men fikk det ikke til å fungere som det skulle.

Ellers så kan dette søkeordet være greit:

http://www.google.com/search?hl=en&client=...usb&btnG=Search

Da er det bare å sette igang og se hvilken som fungerer for deg (men jeg kan love deg at det vil bli mange omstartninger du må gjøre på PCen ;)

Kom gjerne med en tilbakemelding på hvilket verktøy eller metode som fungerer for deg, jeg for min del vil gjerne komme litt videre selv med en grei løsning.

Frankie

Lenke til kommentar
Er det noe å hente ytelsesmessig på noe sånt som dette framfor konvensjonell harddisk? Eller er det bare for å ha muligheten til å ha et "portabel PC" på minnepenn med seg i jakken hvorenn du går?

-Stigma

8704977[/snapback]

som jeg nevnte tidligere (med mitt system) så er det ikke noe ytelse å hente ut fra et slikt system, men ved å kombinere OS på pinne, f.eks BartPE isammen med Windows XP så er det en fantastisk måte på å hente ut data hvis man skulle få et OS eller HD krasj. Så tenker man på recovery mulighetene så er dette veldig greit.

Det er godt mulig at andre datamaskiner kan loade et OS fra en minnepinne mye raskere enn min maskin, men det har jeg ikke prøvd enda.

Frankie

Lenke til kommentar
Jeg har lest det som står der og som sagt av alle løsningene jeg har lest om så kreves det at man kopierer systemfilene fra en dos boot diskett men da jeg ikke har en diskettstasjon får jeg ikke lagd den.

8671164[/snapback]

Da har du ikke lest godt nok her http://www.ultimatebootcd.com/download.html:

If you wish to try the experimental option of running UBCD from a USB memory stick, you will need to either burn the ISO file to a CD first, or extract the files within the ISO file to your hard disk using a suitable utility. Then, use tools\ubcd2usb\ubcd2usb.bat to write UBCD to your USB memory stick. Note that ubcd2usb.bat will format and erase your entire USB memory stick. Due to its experimental nature, some or all of the UBCD apps may not work even if your machine supports booting from a USB memory stick.

Har hatt god bruk for denne selv i og med jeg hverken har cd eller diskett stasjon.

Skal du lage en disk for å installere windows fra tror jeg imidlertid du må se andre steder. Har ikke funnet noen metode som funker for meg enda...

Lenke til kommentar

Eg har fått det til, å laga boot diskett på min cosair minnepinne.

Dette er desverre ei stund sida, og filene som eg brukte har desverre gått med i eit diskkrasj. Trur eg brukt eit program fra HP?? eller.no for å lage den.

Lenke til kommentar

De av dere som har fått til å lage boot USb, f.eks med BartedPE med Windows XP, hvor lang tid bruker dere på å få systemet opp?

På min maskin tok det veldig lang tid 10-15min, kunne være interessant å se om det gjelder bare mitt gamle system eller om det gjelder flere.

eller om det er skrive/lese hastigheten til en usb pinne som avgjør hvor lang tid det tar.

Frankie

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Hi, jeg plundrer med å lage DOS 6.22 bootdisk på flashdisken min, prøver rufus men får feilmelding, den iso-fila jeg har er ikke format som rufus støtter, jeg vet jeg gjorde dette før og fikk til å starte minnepennen med dos og windows 3.11, husker ikke hva jeg gjorde, brukte ikke rufus da, må vel finnes ett program, mener å huske det, som støtter dos boot fra minnepenn?

Lenke til kommentar

Gjenoppliving av eldgammel tråd ja :)

Det spiller ingen rolle hvilken iso fil eller hva format den er.

Bruk Rufus eller hvilket som helst program, litt kommandoer i ledetekst holder og.

Derett pakk ut iso og legg alle filene rett på rota til minnepennen din.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...