Gå til innhold

[LØST]Eksternt lydkort til innspilling

Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt å anskaffe et eksternt lydkort som kan kobles til en bærbar via FireWire. Har sett litt på dette lydkortet for stasjonær pc og det hadde passet perfekt. Spesielt med tanke på at det er såpass mange innganger. Men da må jeg jo ha en stasjonær.. Hadde jeg kunnet hatt en boks der jeg har bare puttet dette kortet i for å så koble boksen til den bærbare via FireWire hadde jo også det fungert bra.

Har også sett litt på de eksterne usb og firewire-kortene til Edirol, men de har jo så få innganger. Noen som har et par tips til en slik løsning som helst skal være billig, har en del innganger og et midi-interface i tillegg? Det jeg trenger er jo helst å ha mulighet til å spille inn to gitarer, bass, midi-keyboard, mikrofon og trommer samtidig (el-trommer med felles output). Dette har jeg jo fått til med M-audio kortet, men samtidig hadde det vært kjekt å kunnet brukt kortet på både stasjonær pc og bærbar dersom vi flytter på oss osv.

Edit: Jeg trenger strengt tatt ikke å spille inn alle disse instrumentene samtidig, men et par-tre hadde jo vært kjekt da. Aller viktigst er det å få Midi-keyboardet routet riktig uten særlig latency. Men det problemet får jeg vel bukt med uansett hvilket lydkort jeg velger regner jeg med.

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

hvorfor skal du spille inn alt samtidig? det blir aldri gjort i et studio,

selvfølgelig noen gjør det, men da bruker man et heftig lokalet så de fleste står i sin egen lydtette rom.

skal du bare ta opp vokal, gitar og bass fungerer et sånn lite eksternt kort med 2 stk mix pre-amper, skal du ta trommer burde man har ca 8 pre-amper, det blir fort mye dyrere..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Ja, netopp. Nei, altså jeg trenger jo ikke å spille inn alt samtidig selvfølgelig. Men med tanke på at trommer kanskje skal spilles inn senere kan det være kjekt med flere innganger. Men trommer og bass MÅ spilles inn samtidig for å få det riktige drivet. Men da går det kanskje med to enkle innganger da? Det er vel også mulig å koble f.eks bass og gitar på hver sin mono-kanal på èn inngang? Er det f.eks to stereo-innganger, kan jeg jo da få 4 instrumenter på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

alt du taropp er mono.... hvis du skal ta opp trommer må du ha like mange pre-amper du bruker mikker på trommene, bass kan gå rett i lydkortet med jack.

gitar mikker du opp og sender det til en pre-amp så inn i f.eks cubase..

Lenke til kommentar

Jo, men er det bare å koble f.eks én gitar til left channel og en annen gitar på right channel? Dermed få to forskjellige spor på samme inngang? Mener å ha hørt at det fungerer fint ettersom at på vanlige innspillinger kommer det jo såsi samme lyden i både left og right, når vi ikke trenger det i hele tatt.

Lenke til kommentar

Nei, men det blir to feeds på èn inngang?

Altså slik:

Jack 1 (stereo) ------Gitar Left Channel

------Bass Right Channel

Ikke sant, hvis jeg kjøper et eksternt lydkort med f.eks to jack-innganger, så betyr det at jeg kan koble til 2 instrumenter til hver jack? Og med det få 4 instrumenter samtidig?

For jeg vet at det går an å velge hvilken kanal man vil bruke for å ta opp med for hvert spor i Audition. Så på første sporet velger jeg left channel på den ene inngangen f.eks og på det andre sporet velger jeg right channel på den samme inngangen som det forrige. Og med det få to instrumenter på samme jack-inngang. Jeg har ikke misforstått helt utrolig nå vel?

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar

Du finner ikke mange proff-lydkort med stereo-jack - innganger, kjøper du deg et eksternt lydkort får du x antall MONOinnganger.

Hver inngnag kan brukes til EN kilde - en mic, en bass, en utgang på et keyboard osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...