Gå til innhold

OLED-tastatur forhåndsutsolgt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må vel være noen med vettet i behold som kommer til å produsere noe lignende, da de finner ut at interessen er såpass.

Disse folkene her later til å være nolduser. Tipper Logitech eller MS kunne mikset sammen et slikt et på noen måneder, og hatt større kvanta til en grei pris.

Den prisen der er jo helt idiotisk.

8671539[/snapback]

De vet jo ikke hvor stor interessen er, bare at det er 200stk med mye penger som har kjøpt det. Ferrari laget vel 399 Enzoer som verdens rikinger stod på venteliste for å få, uten at det indikerer at det er ett enormt marked for bilen :) De kunne sikkert solgt 2-3000 uten problem, men... Jeg er redd det samme gjelder her, dvs de vil aldri få solgt store nok kvanta til at MS og Logitech vil bry seg. Når prisen på OLED har blitt betydelig lavere, så vil nok kanskje dette endre seg noe, da vil man kanskje kunne selge dem til ~2000kr/stk og da vil nok markedet være betydelig mer åpent.

Lenke til kommentar

Kindings: Logitech er jo ofte frampå og kjøper små og store selskaper som er i konkurrerende næring eller har nyskapende produkter.

Dette tastaturet er vel helt meningsløst med mindre applikasjoner man bruker gjør at tasteoppsettet endrer seg. Derfor er det ganske kritisk at tastaturet har et åpent API for å endre tastebilder og at programmering mot dette er enkelt (og gratis). Noen som kjenner noe til dette API-et og hvor man kan få tak i dokumentasjon om det?

Hvis API-et allerede oppfyller alle krav og ønsker en utvikler måtte ha (at det er lett tilgjengelig, godt designet, gratis, godt dokumentert, lett å benytte i språket og miljøet man utvikler i, osv), så er det allikevel en ganske stor ulempe: Tastaturet vil i løpet av det neste året ha maksimalt 600 brukere. Hvem er det som gidder å spesialtilpasse applikasjonen sin mot dette tastaturet for maksimalt 600 brukere?

Alternativet er naturligvis at Art. Lebedev Studio lager en slik svitsje-applikasjon selv, som på et eller annet vis klarer å fange opp hvilken applikasjon som er aktiv og ut fra dét endrer tasteoppsettet. Men av dét synes jeg det lukter både "buggy" og "Windows-only" lang vei.

8671574[/snapback]

Du har et godt poeng, men lebedev har sagt at alt skal være "driverløst" og fungere på alle OS osv. Men så tror jeg han er ganske visjonær av seg når han først begynner. Dette er et produkt som har gått fra idee til tegnebordet og fram og tilbake før det kanskje en gang i framtiden foreligger som endelig produkt.

Lenke til kommentar
Dette virker som et fint tastatur for folk som tror de blir rasende effektive med fancy mikroskjermer på tastene i forhold til et konvensjonellt tastatur. Personlig tror jeg ikke dette har noe for seg. Mennesker som jobber mye med f.eks Photoshop, CAD, 3D applikasjoner, osv. lærer seg fort nye tastatursnarveier. Det finnes bedre hjelpemidler for profesjonelle til en langt mindre pris. :roll:

8672141[/snapback]

Nå er det jo endel av programmen man har som man ikke "jobber mye med", det er nok mer nyttig om du bare bruker programmet en gang i blant. Jeg ser ikke på dette som noen stor revolusjon, men absolutt en fin, og tidvis nyttig funksjon.

AtW

8673117[/snapback]

Poenget mitt var at prisen tilsier at dette er et produkt for rikinger og proffer. Den siste gruppen vil neppe finne dette nyttig. 10000 kroner for et konfigurerbart tastatur til programmer man ikke jobber mye med er for meg helt absurd. ;)

Lenke til kommentar

Forresten så tror jeg de burde ta en titt på e-papir istedet for OLED til tastene. På den måten ville de spare MYE strøm, for ikke å snakke om at man hadde sluppet den eksterne strømtilførselen. Jeg vil også tippe at tastene ville hatt en potensielt sett lengre levetid også, da. Nå er e-papir fremdeles ikke en billig teknologi, men den kommer seg i kraftig tempo.

Lenke til kommentar

OLED er vel den teknologien som tradisjonelt har vært tilknyttet «papir-skjermer» de siste årene.

OLED er forurensing av plast, slik at det kan lede strøm. Dette kan brukes til blant annet produksjon av papirtynne skjermer. Det er mulig du snakker om en annen teknologi?

Lenke til kommentar

Ja, jeg snakker om teknologien som kalles e-papir. Eller e-ink, strengt tatt. Så jeg oversatt kanskje litt feil. e-blekk. www.e-ink.com

DET er en genial teknologi, det. Utover e-ink.com ser jeg at mange driver og gir ut førstegenerasjons ebok-lesere basert på e-blekk teknologien i disse dager. De som har sett prototyper sier det er omtrent som å se på ekte papir. Til Optimus hadde det i vært fall vært omtrent skreddersydd, spør du meg.

(Man har klart å lage disse displayene med opp til 4000 farger hittil, men farger og refresh-hastighet er vel de største negative sidene med teknologien. Når det er sagt skal det også sies at det da allikevel blir perfekt til for eksempel digitale bøker og "skisseblokker")

Endret av Magnulus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...