Gå til innhold

Vekk med 3 dagers egenmelding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var et fornuftig motargument :!:

 

Forstår at noen kan være skeptiske, men en prøveordning kan vel ikke gjøre noe annet enn å skaffe oss nyttig informasjon.

 

 

Jeg tror ikke samfunnet blir noe kaldere, jeg tror fraværet går ned, jeg tror ikke dette vil belaste noen i nevneverdig grad i samfunnet, men for bedriftene og næringslivet vil det ha posetive konsekvenser.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke samfunnet blir noe kaldere, jeg tror fraværet går ned, jeg tror ikke dette vil belaste noen i nevneverdig grad i samfunnet, men for bedriftene og næringslivet vil det ha posetive konsekvenser.

Jeg har aldri latt være å gå på jobb hvis jeg har vært frisk nok, jeg har kanskje heller gått på jobb litt for fort i noen tilfeller. Når jeg er hjemme er det fordi jeg bokstavlig talt ikke orker å gå ut. Jeg tror at hvis jeg hadde blitt tvunget til å gå til lege i en slik tilstand hadde jeg tatt "hevn" ved å benytte alle dagene i sykemeldingen jeg hadde fått, i stedet for å gå på jobb så snart jeg er god nok.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke samfunnet blir noe kaldere, jeg tror fraværet går ned, jeg tror ikke dette vil belaste noen i nevneverdig grad i samfunnet, men for bedriftene og næringslivet vil det ha posetive konsekvenser.

Jeg har aldri latt være å gå på jobb hvis jeg har vært frisk nok, jeg har kanskje heller gått på jobb litt for fort i noen tilfeller. Når jeg er hjemme er det fordi jeg bokstavlig talt ikke orker å gå ut. Jeg tror at hvis jeg hadde blitt tvunget til å gå til lege i en slik tilstand hadde jeg tatt "hevn" ved å benytte alle dagene i sykemeldingen jeg hadde fått, i stedet for å gå på jobb så snart jeg er god nok.

8672086[/snapback]

Det er dette jeg snakker om tidligere.

 

Selv om ikke folk reagerer så eksplisitt med "hevn" som det du beskriver, så vil mange reagere negativt på den manglende tilliten systemet viser og reagere med å bli litt mer kyniske og motvillige.

Lenke til kommentar

Det ville neppe skjedd når ordningen var innført og hadde normalisert seg, som i en hvilke som helst tilvendigsfase. Da hadde du fått det gøy hos legen nåpr du skulle "lure" han og sikkert følt deg veldig lojal mot din arbeidsgiver.

 

Ett poeng er også at normenn generelt føler seg veldig mye "syke".Dette kan man se i ett historisk perspektiv hvor sykefraværet har økt i takt med velstanden.

 

og bare husk:"den som ignorerer historien, vil selv falle for den"

Lenke til kommentar
Det ville neppe skjedd når ordningen var innført og hadde normalisert seg, som i en hvilke som helst tilvendigsfase. Da hadde du fått det gøy hos legen nåpr du skulle "lure" han og sikkert følt deg veldig lojal mot din arbeidsgiver.

For min del er ikke det å bli syk noe som normaliserer seg. Jeg er borte fra jobben pga. sykdom sjeldnere enn en gang i året.

Lenke til kommentar

Finnes det noen tall på misbruk av egenmelding? For jeg tviler på at det er så stort.

 

Det er bedre at arbeidstaker tar seg en tredager på grunn av stress, utmattelse eller "vanlig" omgangssyke enn at han eller hun fortsetter å gå på jobb og sliter seg enda mer ut og ender med å bli langtidssykemeldt.

Lenke til kommentar
Det ville neppe skjedd når ordningen var innført og hadde normalisert seg, som i en hvilke som helst tilvendigsfase. Da hadde du fått det gøy hos legen nåpr du skulle "lure" han og sikkert følt deg veldig lojal mot din arbeidsgiver.

For min del er ikke det å bli syk noe som normaliserer seg. Jeg er borte fra jobben pga. sykdom sjeldnere enn en gang i året.

8672292[/snapback]

 

Det er vel og bra og da er ikke du i den relativt store gruppen som benytter seg av de såkalte 3-dagerene. Men visst det er for mye for deg å gå ned på legekontoret den ene dagen i året, da lager du sirkhus av småting,storm i vanngalss etc...det koster deg kanpt kaloriene.

 

Men de som utnytter samfunnet,de koster langt mer enn din spasertur til doktoren, og visst det er for mye for langt så sier det nettopp det vi diskutere, vi har det alt for godt og tåler ikke at noen stiller krav til oss. Da blir vi vrang, akkurat som du så fint presiserte.

Lenke til kommentar

Min gode Georgio, det handler ikke om hva det koster arbeidstakeren å dra til legen, det handler heller ikke om hvilken grad av misbruk der er av egenmeldingen. Det det handler om er retten til selv å vurdere hvorvidt man er frisk nok til å gå på jobb, hvis du i fullt alvor hevder at dette er en rett som den voksne befolkningen ikke burde ha, er jeg dypt uenig med deg i det.

 

Hvis man behandler folk som barn, vil de oppføre seg som barn, derfor er jeg for å gi voksne folk ansvar for egen arbeidsinnsats, og deri kommer visse rettigheter.

Lenke til kommentar

Løsning? Hva med å ta bort lønn for 1-3 sykedager (dvs de dagene man kan bruke egenmelding)..? Jeg tror nok de fleste unnasluntrere ville tenkt seg om et par ganger før de ringte til sjefen for å melde seg "syk" ... :whistle:

For de med syke barn kunne løsningen bli at de får lønn hvis de kan vise til legeerklæring eller underskrevet/stemplet erklæring fra skole/barnehage om at barnet er hjemme.

Lenke til kommentar
Min gode Georgio, det handler ikke om hva det koster arbeidstakeren å dra til legen, det handler heller ikke om hvilken grad av misbruk der er av egenmeldingen. Det det handler om er retten til selv å vurdere hvorvidt man er frisk nok til å gå på jobb, hvis du i fullt alvor hevder at dette er en rett som den voksne befolkningen ikke burde ha, er jeg dypt uenig med deg i det.

 

Hvis man behandler folk som barn, vil de oppføre seg som barn, derfor er jeg for å gi voksne folk ansvar for egen arbeidsinnsats, og deri kommer visse rettigheter.

8672439[/snapback]

 

 

Er det du som skal bestemme at dette handler om enekeltmenneskets rett til å bestemme, og at vi derfor skal se vekk fra alle problemene som oppstår pga det.

Er stort sett for mer frihet og å kunne velge mer selv, men i denne sammenheng er det ett stort problem for samfunn og næringsliv med den nåværende ordningen.

 

Her ser vi tydelig at ordningen er for snill, og at abeidstakerne vil fortsette å male på i det samme sporet visst det ikke blir trumfet igjennom nye og bedre ordninger.

 

Tommel opp for det forslaget om at man eventuelt ikke får sykepenger ved egenmelding, men at det da kreves legebesøk. Det er ihvertfall etr tiltak som er realistisk, og ikke denne "fruktfat"politikken til BH Hanssen som fremdels innbiller seg at "an appla a day keep the doctor away" teorien. Det høres i utgangspunktet ganske fint ut, men fungerer det gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Her ser vi tydelig at ordningen er for snill, og at abeidstakerne vil fortsette å male på i det samme sporet visst det ikke blir trumfet igjennom nye og bedre ordninger.

Siden du fremstiller det som helt sikkert at det er veldig mye direkte misbruk av ordningen regner jeg med at du har dokumentasjon for det, og at dette ikke bare er noe du tror eller har inntrykk av fra der du jobber?

Lenke til kommentar

Egenmelding er helt topp. Synes det er fint at man har mulighet til å slippe å gå til legen ved mindre sykdomer/skader. Er sikkert mange som utnytter dette i stor grad, men slik vil det alltid være. Jeg er en av dem som hater å gå til lege. Sitte i timesvis i kø mens man er sjuk og elendig er ikke noe moro. Da hadde det sikkert blitt til at jeg hadde gått på jobb uansett. Om det hadde vært det beste er vel tvilsomt da jeg kunne smittet andre eller satt andre i fare i visse situasjoner. Jeg vet om mange andre som kvier seg til å gå til lege så dette er reelt.

 

Hos oss så er vi oppfordret til å holde oss hjemme dersom vi er syke. Dem vil ikke ha syke folk på jobb og så langt så har vi en bra statistikk over sykemeldte. Kan bli bedre, men godt under snittet.

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig: egenmeldig er helt topp, helt max. Har benyttet meg av denne mulgiheten til å ta noen dager av når det har passet seg sånn(fyllasyk,trøtt etc). Så for min egen del synes jeg det er helt max.

 

Men snakker vi ut fra et politisk perspektiv, der dette åpenbart er ett problem, både for samfunn og næringsliv må man gjøre noe. Orndingen er slik jeg ser det så simpel at den bør endres visst politkerne vil korte ned korttidsfraværet, som dehar gitt klart uttrykk for.

 

Jeg vil ikke nødvendigvis si at jeg har lav moral pga at jeg har brukt disse egenmeldingene, ser mer eller mindre på det som noen uoffisielle feriedager.

 

Et annet problem ved dette er at det er urettferdsig i arbeidsmakredet. Arbeidstakere i private bedrifter eller enmannsforetak kan simpelten ikke bruke disse fordi bedriften er helt avhengig av den driftes av enkelte nøkkelpersoner.

 

Det som er særdeles interessant med fraværet er at høyt utdannede arbeidere ikke på langt nær er så "syke"(om vi kan tillate oss å kalle det det)som de med mindre utdannelse og dårlige jobber.

 

Kan feks statuere ett eksempel fra militæret.Her er sykdom organisert etter beste merkevare. Der er det ingen egenmelding, der må man til legen. Av egne observasjoner er det altså meget få som er syke iløpet av førstegangstjenesten. Dette viser en kalr sammenheng mellom hvordan slike ordninger fungerer i praksis.

Endret av Georgio
Lenke til kommentar

Egenmeldinger er det siste som bør forsvinne hvis sykefraværet skal ned. Det eneste et slikt tiltak ville ført til er at småfravær forsvinner, men i stedet for å bli hjemme i tre dager når du føler deg litt uggen må du jobbe mens du egentlig er syk, og blir hjemme i to uker en stund etterpå fordi du ikke fikk hvilt når du trengte det.

 

Selv er jeg av typen som kanskje lar det gå litt for langt før jeg benytter meg av egenmelding; gode sjefer bør gi de ansatte beskjed om at er du uggen, blir du hjemme. Hele poenget med egenmelding er at du skal ha anledning til selv å avgjøre om du er i form til å gå på jobben. Man bør ikke oppfylle skjematiske krav hos en lege for å få lov til å ta en kort telling.

 

Dessuten, hva ville skjedd hvis legene måtte godkjent korte sykemeldinger? Jeg ser for meg at vi ville fått en røys av fort-inn-fort-ut-konsultasjoner uten at legens betaling per pasient forandret seg, noe som bare ville betydd en forflytning av kostnader fra næringslivet til staten. Dette må kompenseres for på en eller annen måte (økt skatt), og faren for at legevesenet ville lidd under det er ikke liten i sendrektighetens høyborg.

 

KIWI har så vidt jeg husker ubegrenset antall egenmeldinger, uten problemer.

 

EDIT: Ikke dermed sagt at dagens ordning er feilfri, men å fjerne muligheten til å til en viss grad avgjøre egen arbeidsskikkethet selv, er en veldig dårlig løsning.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke nødvendigvis si at jeg har lav moral pga at jeg har brukt disse egenmeldingene, ser mer eller mindre på det som noen uoffisielle  feriedager.

Selvsagt vil du ikke det, alle som gjør noe umoralsk eller ulovlig kommer jo opp med en unnskyldning for å rettferdiggjøre det for seg selv. "Forsikringsselskapet betaler", "De har nok penger", "alle andre gjør det" og bla bla. Min erfaring er heldigvis at ingen av dem jeg jobber sammen med ser ut til å ha så lav moral som deg, og i bedriften jeg jobber er det derfor ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Hele min teori bygger på det motsatte av det du sier. Du forklarer at visst man føler seg "litt uggen" kan man benytte muligheten å vile ut på for så å komme sterkt tilbake. Dette er et skoleeksempel på at vi har det altfor godt i Norge og at vi normenn ikke eier begrep om hva "syk"egentlig er.

 

Skal gi ett ypooerlig eksempel her. dette er faktisk sant, det er det verste. Var nylig i Thailand, og kom i snakk med en lokal jente i 20-årene som hadde jobb på stranden. Hun jobbet 9-5 hver bidige dag, inklusive søndager.Hun hadde ikke hatt en eneste fridag på 5 år. For dette fikk hun midler nok til mat og et simpelt sted og bo, hun hadde for eksempel ikke truffet sin mor siden hun begynte i jobben. Likevel var det ingen syting og klaging, selv om hun sannsynligvis har følt seg uggen iløpet av de 5 årene.

 

Dette er selfølgelig et eksempel på hvordan vi ikke skal ha det i Norge. Men samtidig viser det at vi normenn føler oss "uggen" altfor ofte. Det er i slike sammenhenger vi ser i perspektiv.

 

I Norge har vi en arbeidsmiljølov som beskytter oss, generelt meget god inntekt og mye fri(jul,påske,sommerferie og helger + en rekke andre hellidager).

 

At folk tørr å si at de ikke går på jobb fordi de føler seg litt uggen, viser at de ikke begriper ordet syk, og at vi altfor lett lar oss falle for å sykemelde oss selv om vi egentlig er i god stand til å utføre det arbeidet vi er ansatt til å gjøre. Og får betalt for.

 

Vi syter og klager i dette landet for hver minste ting og kaller oss syke bare vi har en inngrodd tånegl. I militæret er det heldigvis en annen praksis, og som utelukkende viser at det virker.og det gagns. Har aldri hlrt om noen som er utbrent eller alt det andre pisset som vi idag kommer med for å slippe å jobbe.

 

Vi normenn er slapp og utakknemlig generelt sett, selfølgelig med untak, og vi er istand til å arbeide mer enn vi gjør , bare se på våre forfedre som bygget dette landet, og da kan det legges til at de ikke hadde preveliger som arbeidmiljølov eller tarifflønn og forholdet seg til. Og resultatet av det de bygget, ble jo et av de beste landene i verden.

Lenke til kommentar

Det vi må sikte etter er høyest mulig samfunnsnytte og effektivitet, og at det finnes folk som har det verre er ikke relevant i det hele tatt all den tid stakkars ferieløse, overarbeidete thaiers tilværelse har null og niks å si for i hvilken grad den norske arbeidskraften blir utnyttet og forvaltet på best mulig måte. Slik argumentering er pur moralisme, og leder ingensteds hen.

 

Gjør det noe at vi relativt sett er ganske friske når vi egenmelder oss, så lenge det fører til at vi gjør jobben bedre? Nei.

 

Hva de gjorde før i tiden er også av begrenset relevans, nettopp fordi tiden går. Dagens kultur er annerledes. I Japan jobber de vanvittig mye mer enn det vi hadde tålt, men vi kan ikke si at vi burde gjort det samme.

 

Militæret er ikke sammenlignbart fordi det kun er en svært liten del av befolkningen, attpåtil i sin sprekeste alder, og disse tåler som regel et års hardkjør godt.

Lenke til kommentar

Om man ikke har denne fleksibiliteten til å ta fri når man er syk, eller med sykt barn som jo ordningen også inbefatter. Hvem skal passe det syke barnet?

 

Det er mange måter å få opp effektiviteten på med arbeidere. De kan piskes, psykisk trakkaseres om de ikke står på ... ja etc etc. Mange metoder for å få opp effektiviten.

 

Men får man like mye valutta for pengene? Yter en sliten person? Yter en syk person?

 

Norge er et lite land som er avhengig av å ha flest hender i arbeid lengst mulig. Hvordan få dette til?

Jo vi har barnehager og skolefritidsordninger for å få kvinnfolkene bort fra kjøkkenbenken og ut i arbeid. Barna indoktrineres i mange år for å bli gode arbeidere. Vi har gode ferie og sykeordninger for å holde moralen oppe.

 

for å unngå en knekk i økonomien, når det går trått så har vi arbeidsledighetstrygd som et verktøy for å motvirke økonomisk nedgang, og holde kjøpekraft oppe.

 

I korea jobber en arbeidstaker dobbelt så mange timer enn oss. Er korea et bedre land?

Kom med tall som sier at våre arbeidere yter dårligere. Vi er dyre ja, og derfor settes jobben til kina, men de er ikke mer effektive i kina av den grunn ... kun kostnadsmessig billigere.

 

Hva er dyrst: At en person uføretrygdes, eller at han er i arbeid? Om arbeidet er for hardt, så blir han pensjonert. Det koster staten på en eller annen måte. Enten ved å gi trygd,eller at vedkommende blir kriminell ...

Hva er smartest tror du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...