Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontere regnsensor på gammel bil?


gxi

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli lei av å operere vindusviskerbryteren, så jeg sitter og vurderer muligheten for å montere regnsensor og dermed til en viss grad slippe dette. Noen som har erfaringer med dette på biler som opprinnelig ikke har dette?

 

Tanken bak er at en regnsensor er såvidt jeg har skjønt bare en optisk sensor som sender infrarødt lys fra innsiden av ruten. Jo mer vann på ruten, jo mer lys reflekteres, noe som oppdages av elektronikken. Dette virker jo egentlig ganske enkelt, så jeg ser ikke grunnen til at dette ikke kan ettermonteres. Min versjon av dette vil være at jeg setter et relè eller en transistor etter vindusviskerbryteren. Dette relèet/transistoren skal få styrestrømmen fra en eller flere regnsensorer montert. Da kan jeg isåfall bare sette vindusviskerbryteren på konstant, og viskerene vil bare gå når sensoren sier så. Ulempen: Viskerene vil bare virke når sensoren er aktivert, så jeg må lage en bypass-funksjon, som ikke akkurat er et veldig problem om resten funker.

 

Jeg fant f.eks denne på google-søk:

http://www.eftermontering.se/product_info....&products_id=37

Noe mer avansert enn det jeg vil. Jeg vil bare ha av/på-funksjon. Jeg trenger da noe universalgreier som ikke er bestemt for èn bilmodell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Da har jeg mottatt regnsensor fra eftermontering etter flere ukers venting, bl.a på betaling, og de hadde ikke på lager, osv. Men det får så være. Total pris ble da ca. 1250 inkl. mva (norsk mva).

 

Kommer med oppdateringer på hvordan denne blir montert.

 

Følgende innhold i pakken:

post-19072-1182610579_thumb.jpg

Øverst er relèmodulen, nederst er selve regnsensoren sett fra den siden som skal stå mot ruta. Til venstre er kabelpakken som medfulgte. Det medfølger også bruksanvisning med spesifikasjoner på hvor hva skal kobles.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Denne er bestilt fra eftermontering.se, og jeg kan faktisk ikke finne noen steder hvor produsent er markert. Kan være et OEM-produkt som ikke er merket.

 

Jeg sliter litt nå med å finne frem til ledningene til viskermotoren. Den ligger fra bryteren og direkte til motoren, men for å komme til bryteren må jeg demontere rattet, og dermed også en airbag, noe jeg har veldig lite lyst til. Jeg har såvidt ved å fjerne èn viskerarm (den andre sitter fullstedig fast) klart å komme til ledningene direkte over motoren, jeg er bare litt usikker enda på om det er de rette ledningene jeg har funnet, da fargekodene ikke stemmer helt med Haynes sine skjemaer.

 

Jeg trenger altså å ha tak i de to ledningene for de forskjellige hastighetene, fordi elektronikken i relèboksen regner også ut hvilken hastighet den skal kjøre på. Planen min er at sensoren skal jobbe uavhengig av viskerbryterposisjon. Da vil viskerbryteren også fungere (og da går den igjennom EU-kontrollen), mens dersom viskerene skal deaktiveres må jeg enten bruke den medfølgende bryteren eller slå av tenningen. Det er da fire ledninger til kontrollenheten, hvor to av dem skal på viskerbrytersiden og de to andre på viskermotorsiden. Boksen vil da ikke bryte kretsen som er fra før.

 

Btw. prisen på sensoren blir fakturert uten svensk mva, som blir fjernet ved innlogging fra konto med valgt norsk land. Man må da betale norsk mva når man får pakken tilsendt. Man må forhåndsbetale via utenlandsoverføring før de sender pakken. Når den først er sendt tar det bare et par dager før den er mottatt, fordi den sendes som brevpost.

 

Siden det er lyst hele natta her, så tenkte jeg at jeg skulle jobbe utover natta med dette, så kommer sikkert med noen flere oppdateringer.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Da er den montert og såvidt testet.

 

Sensoren fra utsiden:

post-19072-1182687457_thumb.jpgpost-19072-1182687473_thumb.jpg

Monteringen kunne vært bedre her, men slik den er nå vises bare såvidt undersiden fra førersetet, og resten ligger i skjul bak speilet. Jeg måtte flytte den litt fra optimal plassering pga. det var noen dype hakk i ruta på utsiden akkurat der, som jeg ikke ville ha under sensoren.

 

Jeg brukte den opprinnelige konstantstrømledningen fra bilstereoen for strømtilførsel til boksen, fordi jeg har uansett lagt opp 2x2.5mm2 til bilstereoen direkte fra batteriet.

post-19072-1182687617_thumb.jpg

 

Koblet styreinngangen til boksen til styreledningen bak ISO-pluggen til bilstereoen:

post-19072-1182687726_thumb.jpg

 

Ledningene til viskermotoren er forlenget slik at de går inn i bilen og er der koblet via boksen. (dvs. kontroll/relèboksen). Dette gjelder både den for lav og den for høy hastighet:

post-19072-1182687831_thumb.jpg

Pga. mangel på nøytral ledningsfarger (dvs. annet enn svart/rød/gul+grønn/gul) måtte jeg lage meg en slags fargekode med svart går til viskermotoren, og rød går til bryteren (svart er negativ for boksen, og rød er postiv).

 

Koblingen til viskermotoren er gjort rett over selve motoren:

post-19072-1182687994_thumb.jpg

Her brukte jeg sukkerbiter, fordi jeg trengte akkurat den fordelen de har, nemlig at det eneste jeg trenger å stikke nedi der var en liten skrutrekker. Det svar svært vanskelig å komme til der, så jeg ville ikke putte en loddebolt nedi. Jeg regner med at før eller senere ryker de sukkerbitene, fordi alle dens ulemper gjør seg spesielt godt gjeldende her også.

 

Kontrollboksen tilkoblet klart til testing:

post-19072-1182688108_thumb.jpg

Akkurat nå ligger denne bare og slenger forran passasjersetet. Tenkte å montere den bak der man somoftest har hanskerom (noe jeg ikke har) siden det er ganske god plass bak der. Kabelen til sensoren var dessuten ganske kort, så det begrenser plasseringen en del. Det var ikke bare èn eller to ledninger i den kabelen heller, men mange, så det er ikke så lett å bare utvide den heller.

 

Regnet kom, men det var bare filleregn, og det meste var over før jeg ble ferdig. Det eneste jeg traff på i testeturen min var noe filleregn som jeg heller kaller "en og annen vanndråpe". Det var nok til at sensoren aktiverte viskerene et par ganger, som var forøvrig like mange ganger som den aktiverte viskerene helt plutselig på tørr rute. Har kanskje noe med luftbobler forran sensoren som gjør at den ikke klarer å lese skikkelig.

 

Den aktiverer forresten viskerene slik at de går èn gang over ruta og tilbake igjen hver gang den blir slått på (dvs. når tenningen slås på). Regner med at dette fordi sensoren skal få en referanse for hva en tørr rute gir slags utslag.

Lenke til kommentar
Den aktiverer forresten viskerene slik at de går èn gang over ruta og tilbake igjen hver gang den blir slått på (dvs. når tenningen slås på). Regner med at dette fordi sensoren skal få en referanse for hva en tørr rute gir slags utslag.

 

er dette en mulighet som kan slåes av? jeg tenker på vinteren med fastfrosne pussere..

Lenke til kommentar

Har tenkt på det jeg også. Før vinteren må jeg finne en eller annen metode hvor jeg kan la sensoren være avslått, og kunne aktivere den svært enkelt manuelt når jeg trenger den. Den har bryter som den kan slås av/på med, men den er ikke akkurat lett å få tak i. Enten lage en forlenger av en eller annen type med trykknapp på den bryterledningen, eller styre den ledningen som nå står koblet til tenningen slik at den som standard når bilen startes ikke starter automatisk.

 

Det som egentlig hadde vært enklest, hvis det ikke hadde vært for at jeg må ha av rattet, var å koblet den til intervallstyringen på viskerbryteren. Jeg må da desverre enten ta av rattet (og demontere airbag) eller finne ut hvor viskertimeren står.

Lenke til kommentar

Etter noen turer i strålende solskinn har jeg merket at den noen ganger går en gang over ruta med viskerene. Var også en gang den startet å gå konstant, hvor jeg måtte rote frem bryteren og slå den av midt i en rundkjøring. Den gikk deretter som normalt etter at jeg slo den på igjen.

 

Jeg har studert skjemaet i Haynes og kommet frem til at ledningen fra intervallbryteren ender opp i relèboksen hvor det skal stå et spesielt relè som tar seg av timingen av viskerene. Den går via et potmeter (variabel resistor) i viskerbryteren hvor intervallet velges (5 steg).

 

Planen min er å finne relèet/viserkontrolleren i relèboksen. Siden Haynes ikke har noe skjema på plasseringen av relèene må jeg prøve meg frem på å plukke ut et og et relè og se på funksjonaliteten til viskerene til jeg finner frem til det rette. Deretter kan jeg rett og slett koble inn de 5 kontaktene via ledning til relèet (skal vel være mulig å sette inn med kabelsko), og montere relèet et sted utenfor relèboksen. Den 6. kontakten, som går til intervalsteget i bryteren må jeg muligens forsterke pga. den intervallvalgresistoren, og så kjøre inn til styreinngangen på sensorkontrolleren (den som nå er koblet til ACC). Jeg vil da kunne ha sensoren deaktivert som standard, og enkelt kunne slå den på ved å slå viskerbryterne ett hakk ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...