8483838383 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Hvor er "slett innlegg" knappen? Endret 28. august 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Leo_ skrev: Bytte av felger, uansett dimensjon skal egentlig godkjennes, men det blir ikke praktiskert. Eksen hadde en Golf 2, den senka jeg og den hadde 195/50 15. Jeg tok bilen med og fikk felger dekk og senkesett skrevet inn i vognkortet. Nederst i vognkortet sto det: Godkjent senket *serienr på fjærene* *antall runder på fjærene*. Godkjent med felg 7x15. Alternativ dekkdimensjon 195/50 15 8765960[/snapback] Hvordan gjøres dette? Må jeg bestille time hos biltilsynet?-drøbak trafikkstasjon f.eks. Koster dette mye? Jeg har gått fra 195/65 15 til 225/45 17 og den er senka 40/40. Er det noe problem og få dette godkjent i vognkortet? Lenke til kommentar
Kristiansen-1990 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Så lenge rulleomkretsen ikke endrer seg MER enn 5% får du det gokjent Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Kristiansen-1990 skrev: Så lenge rulleomkretsen ikke endrer seg MER enn 5% får du det gokjent 9421379[/snapback] Har min endra seg da? Har jo gått betraktlig ned på profilen da. Lenke til kommentar
Kristiansen-1990 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 -Shark- skrev: Kristiansen-1990 skrev: Så lenge rulleomkretsen ikke endrer seg MER enn 5% får du det gokjent 9421379[/snapback] Har min endra seg da? Har jo gått betraktlig ned på profilen da. 9422789[/snapback] Nei din hadde ikke endra seg noen ting.. For dere som lurer på hvor mye det endrer seg, kan dere finne det ut på denne siden: http://www.orpetveit.net/dekk/ Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Kristiansen-1990 skrev: -Shark- skrev: Kristiansen-1990 skrev: Så lenge rulleomkretsen ikke endrer seg MER enn 5% får du det gokjent 9421379[/snapback] Har min endra seg da? Har jo gått betraktlig ned på profilen da. 9422789[/snapback] Nei din hadde ikke endra seg noen ting.. For dere som lurer på hvor mye det endrer seg, kan dere finne det ut på denne siden: http://www.orpetveit.net/dekk/ 9428004[/snapback] Takk for det! Så det blir ikke noe problem for meg og få det skrevet i vognkortet? Koster det noe? Endret 4. september 2007 av -Shark- Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Kontrollen koster 430 kroner og kan bestilles på tlf 06650. Du har gått ned på profilen ja, men du har økt felgens diameter med over 5cm også, så det stemmer sikkert som en over her nevnte at endringen ikke er spesielt stor. Forhåpentligvis går det greit å få det inn, såfremt ting er i orden (innpress, ikke tar borti, lys/hjulkontroll, dokumentasjon, osv) Endret 4. september 2007 av Marvil Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Marvil skrev: Kontrollen koster 430 kroner og kan bestilles på tlf 06650.Du har gått ned på profilen ja, men du har økt felgens diameter med over 5cm også, så det stemmer sikkert som en over her nevnte at endringen ikke er spesielt stor. Forhåpentligvis går det greit å få det inn, såfremt ting er i orden (innpress, ikke tar borti, lys/hjulkontroll, dokumentasjon, osv) 9428565[/snapback] takk for det. Da må jeg bare få byttet endeledd og tatt forstillingskontroll før jeg ringer og bestiller. Hvor lang tid tror du det tar? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 -Shark- skrev: Hvordan gjøres dette? Må jeg bestille time hos biltilsynet?-drøbak trafikkstasjon f.eks. Koster dette mye? Jeg har gått fra 195/65 15 til 225/45 17 og den er senka 40/40. Er det noe problem og få dette godkjent i vognkortet? 9419427[/snapback] Det første du gjør, er å finne tüv-papirer. Papirer til senkesettet fulgte med settet, og papirer på felgene får du hos forhandler (hvis det finnes). Nå kan du ringe å bestille time hos vegvesenet. Du får som regel time et par måneder senere. Papirene på felgene skal gjelde akuratt de felgene, på akuratt den bilen. Feks Brock b1 9x16 et15 på VW golf 2. Deretter kan du sjekke om nummeret på fjærene er lesbart, ingen nummer = ikke godkjent. Så leverer du bilen til 4-hjulskontroll. Møt opp til godkjenningstimen din, ha med tüv-papirene og målebrevet fra 4-hjulskontrollen. Hvis kontrolløren ikke krever tüv-papirer på Norsk, eller dokumentasjon på lysjustering, får du det nok godkjent. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Yngvejos skrev: -Shark- skrev: Hvordan gjøres dette? Må jeg bestille time hos biltilsynet?-drøbak trafikkstasjon f.eks. Koster dette mye? Jeg har gått fra 195/65 15 til 225/45 17 og den er senka 40/40. Er det noe problem og få dette godkjent i vognkortet? 9419427[/snapback] Det første du gjør, er å finne tüv-papirer. Papirer til senkesettet fulgte med settet, og papirer på felgene får du hos forhandler (hvis det finnes). Nå kan du ringe å bestille time hos vegvesenet. Du får som regel time et par måneder senere. Papirene på felgene skal gjelde akuratt de felgene, på akuratt den bilen. Feks Brock b1 9x16 et15 på VW golf 2. Deretter kan du sjekke om nummeret på fjærene er lesbart, ingen nummer = ikke godkjent. Så leverer du bilen til 4-hjulskontroll. Møt opp til godkjenningstimen din, ha med tüv-papirene og målebrevet fra 4-hjulskontrollen. Hvis kontrolløren ikke krever tüv-papirer på Norsk, eller dokumentasjon på lysjustering, får du det nok godkjent. 9432781[/snapback] Har papirer på Senkesettet, på tysk. Skal se etter nummer på fjærene- hva skal det stå egentlig? Papirer på felgene har jeg ikke, skulle jeg hatt det? Hva skal det stå på de papirene da? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det skal stå samme nummer på fjærene som det står i tüv dokumentasjonen. I papirene på felgene står det hvilken bil det er til, felg- og dekkdim forran og bak, eventuelle modifikasjoner som må gjennomføres (feks valsing). Det første de spurte meg om når jeg var inne for å vise felgene var "Har du tüvpapirer?" Så du bør nok ha det. Lenke til kommentar
Kristiansen-1990 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Gjennom en EU godkjenning skal dette dog kreves at står der. Samme med senking. Yngvejos skrev: Det skal stå samme nummer på fjærene som det står i tüv dokumentasjonen. I papirene på felgene står det hvilken bil det er til, felg- og dekkdim forran og bak, eventuelle modifikasjoner som må gjennomføres (feks valsing). Det første de spurte meg om når jeg var inne for å vise felgene var "Har du tüvpapirer?" Så du bør nok ha det. 9439124[/snapback] Snakka med han jeg kjøpte den av. Han skjønnte ikke et pip av hva man trengte papirer for felgene på. Det er jo orginale BMW felger. M3. Endret 6. september 2007 av -Shark- Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Du er 18 år. Kanskje ikke så rart.Reglene sier at man har diverse slingringsmonn til bytte av felg/dekk utover originaldim. Går man utover dette kreves det ny godkjenning med dokumentasjon. Les Kjøretøyforskriften, der står det forklart. Alternativ dimensjon føres inn enten under merknader eller under alternativ dekk/felgdimensjon i AutoSYS/vognkort. -Shark- skrev: Det er jo orginale BMW felger. M3.9442017[/snapback] Finn ut endring av rulleomkrets, innpress og om det tar borti noe sted.Uansett, om det er originale M3-felger til ditt karrosseri, bør ikke dette være noe problem å få til angående dokumentasjon. BMW er ganske enkle å ha med å gjøre når det gjelder dokumentasjon på ting, vertfall når det gjelder deres egne felger. Du kontakter dem og får tilsendt et originalbrev der det står at DIN bil (regnr/chassis) kan ha den aktuelle dimensjonen. Endret 6. september 2007 av Marvil Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Fordi hvis du ikke gjør det risikerer du avskilting og regress ved en eventuell ulykke. Du som jobber i dekksjappe burde da vite dette. Og i vognkortet skal det stå den dimmensjonen du bruker på bilen. På begge bilene mine har jeg marknader med alternativ dimmensjon. De sjekket også opp om dimmensjonen stemte over ens med vognkortet når jeg var på eu-kontroll sist. Fødselsåret ditt forklarer kanskje hvorfor du aldri har måtte vise papirer på felger. En kamerat fikk nettop mangellapp fordi felgene ikke var godkjent i vognkortet. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Marvil skrev: Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Du er 18 år. Kanskje ikke så rart.Reglene sier at man har diverse slingringsmonn til bytte av felg/dekk utover originaldim. Går man utover dette kreves det ny godkjenning med dokumentasjon. Les Kjøretøyforskriften, der står det forklart. Alternativ dimensjon føres inn enten under merknader eller under alternativ dekk/felgdimensjon i AutoSYS/vognkort. -Shark- skrev: Det er jo orginale BMW felger. M3.9442017[/snapback] Finn ut endring av rulleomkrets, innpress og om det tar borti noe sted.Uansett, om det er originale M3-felger til ditt karrosseri, bør ikke dette være noe problem å få til angående dokumentasjon. BMW er ganske enkle å ha med å gjøre når det gjelder dokumentasjon på ting, vertfall når det gjelder deres egne felger. Du kontakter dem og får tilsendt et originalbrev der det står at DIN bil (regnr/chassis) kan ha den aktuelle dimensjonen. 9442271[/snapback] Ok. SKal jeg bare ringe BMW og be dem sende papirer da? Utifra denne siden endrer ikke rulle omkretsen noe seg fra den orginale til de felgene jeg har nå.og er vel inntil 5 % som er lov. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Yngvejos skrev: Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Fordi hvis du ikke gjør det risikerer du avskilting og regress ved en eventuell ulykke. Du som jobber i dekksjappe burde da vite dette. Og i vognkortet skal det stå den dimmensjonen du bruker på bilen. På begge bilene mine har jeg marknader med alternativ dimmensjon. De sjekket også opp om dimmensjonen stemte over ens med vognkortet når jeg var på eu-kontroll sist. Fødselsåret ditt forklarer kanskje hvorfor du aldri har måtte vise papirer på felger. En kamerat fikk nettop mangellapp fordi felgene ikke var godkjent i vognkortet. 9442889[/snapback] Jeg jobber ikke ved noen dekksjappe. Jobber på et bilverksted- som lærling. Derfor jeg ikke kan alt vet alt. Og man lærer jo ingenting vis man ikke spørr. Endret 7. september 2007 av -Shark- Lenke til kommentar
Kristiansen-1990 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Yngvejos skrev: Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Fordi hvis du ikke gjør det risikerer du avskilting og regress ved en eventuell ulykke. Du som jobber i dekksjappe burde da vite dette. Og i vognkortet skal det stå den dimmensjonen du bruker på bilen. På begge bilene mine har jeg marknader med alternativ dimmensjon. De sjekket også opp om dimmensjonen stemte over ens med vognkortet når jeg var på eu-kontroll sist. Fødselsåret ditt forklarer kanskje hvorfor du aldri har måtte vise papirer på felger. En kamerat fikk nettop mangellapp fordi felgene ikke var godkjent i vognkortet. 9442889[/snapback] Hm.. Jeg har hatt veldig mange inne som har forsjellige dimensjoner enn det som står på bilen.. Men vis du sier så må jeg vel stole på det Flaks bimmern var på gokjenning for ikke så lenge sia med de felgene da.. Slepper jeg å tenke på det.. Takk for infoen vertfall Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 -Shark- skrev: Jeg jobber ikke ved noen dekksjappe. Jobber på et bilverksted- som lærling. Derfor jeg ikke kan alt vet alt. Og man lærer jo ingenting vis man ikke spørr.9443620[/snapback] Tror han mente at Kristiansen-1990 jobbet på dekksjappe. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 -Shark- skrev: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Marvil skrev: Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Du er 18 år. Kanskje ikke så rart.Reglene sier at man har diverse slingringsmonn til bytte av felg/dekk utover originaldim. Går man utover dette kreves det ny godkjenning med dokumentasjon. Les Kjøretøyforskriften, der står det forklart. Alternativ dimensjon føres inn enten under merknader eller under alternativ dekk/felgdimensjon i AutoSYS/vognkort. -Shark- skrev: Det er jo orginale BMW felger. M3.9442017[/snapback] Finn ut endring av rulleomkrets, innpress og om det tar borti noe sted.Uansett, om det er originale M3-felger til ditt karrosseri, bør ikke dette være noe problem å få til angående dokumentasjon. BMW er ganske enkle å ha med å gjøre når det gjelder dokumentasjon på ting, vertfall når det gjelder deres egne felger. Du kontakter dem og får tilsendt et originalbrev der det står at DIN bil (regnr/chassis) kan ha den aktuelle dimensjonen. 9442271[/snapback] Ok. SKal jeg bare ringe BMW og be dem sende papirer da? Utifra denne siden endrer ikke rulle omkretsen noe seg fra den orginale til de felgene jeg har nå.og er vel inntil 5 % som er lov. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Yngvejos skrev: Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Fordi hvis du ikke gjør det risikerer du avskilting og regress ved en eventuell ulykke. Du som jobber i dekksjappe burde da vite dette. Og i vognkortet skal det stå den dimmensjonen du bruker på bilen. På begge bilene mine har jeg marknader med alternativ dimmensjon. De sjekket også opp om dimmensjonen stemte over ens med vognkortet når jeg var på eu-kontroll sist. Fødselsåret ditt forklarer kanskje hvorfor du aldri har måtte vise papirer på felger. En kamerat fikk nettop mangellapp fordi felgene ikke var godkjent i vognkortet. 9442889[/snapback] Jeg jobber ikke ved noen dekksjappe. Jobber på et bilverksted- som lærling. Derfor jeg ikke kan alt vet alt. Og man lærer jo ingenting vis man ikke spørr. 9443620[/snapback] Hvis du har m3-felger må du garantert ha dokumentasjon, for der er det forskjellig bredde forran og bak, og det liker ikke biltilsynet. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Yngvejos skrev: -Shark- skrev: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Marvil skrev: Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Du er 18 år. Kanskje ikke så rart.Reglene sier at man har diverse slingringsmonn til bytte av felg/dekk utover originaldim. Går man utover dette kreves det ny godkjenning med dokumentasjon. Les Kjøretøyforskriften, der står det forklart. Alternativ dimensjon føres inn enten under merknader eller under alternativ dekk/felgdimensjon i AutoSYS/vognkort. -Shark- skrev: Det er jo orginale BMW felger. M3.9442017[/snapback] Finn ut endring av rulleomkrets, innpress og om det tar borti noe sted.Uansett, om det er originale M3-felger til ditt karrosseri, bør ikke dette være noe problem å få til angående dokumentasjon. BMW er ganske enkle å ha med å gjøre når det gjelder dokumentasjon på ting, vertfall når det gjelder deres egne felger. Du kontakter dem og får tilsendt et originalbrev der det står at DIN bil (regnr/chassis) kan ha den aktuelle dimensjonen. 9442271[/snapback] Ok. SKal jeg bare ringe BMW og be dem sende papirer da? Utifra denne siden endrer ikke rulle omkretsen noe seg fra den orginale til de felgene jeg har nå.og er vel inntil 5 % som er lov. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Yngvejos skrev: Kristiansen-1990 skrev: Hmm.. Hvorfor gokjenne større felger i vognkortet? Det har aldri jeg gjort.. I vognkortet skal det bare stå orginal dimensjoner.. Har aldri måtte vise noe papirer på felger 9441997[/snapback] Fordi hvis du ikke gjør det risikerer du avskilting og regress ved en eventuell ulykke. Du som jobber i dekksjappe burde da vite dette. Og i vognkortet skal det stå den dimmensjonen du bruker på bilen. På begge bilene mine har jeg marknader med alternativ dimmensjon. De sjekket også opp om dimmensjonen stemte over ens med vognkortet når jeg var på eu-kontroll sist. Fødselsåret ditt forklarer kanskje hvorfor du aldri har måtte vise papirer på felger. En kamerat fikk nettop mangellapp fordi felgene ikke var godkjent i vognkortet. 9442889[/snapback] Jeg jobber ikke ved noen dekksjappe. Jobber på et bilverksted- som lærling. Derfor jeg ikke kan alt vet alt. Og man lærer jo ingenting vis man ikke spørr. 9443620[/snapback] Hvis du har m3-felger må du garantert ha dokumentasjon, for der er det forskjellig bredde forran og bak, og det liker ikke biltilsynet. 9446131[/snapback] Hmm.. Usikker. Får sjekke det ut da.. Ringe BMW forhandler eller noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå