Xenofil Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Kanskje ikke så rart at kundene ikke kjøper noe som ikke er å oppdrive:http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10339 8670953[/snapback] Som det ble nevnt, så er ikke Norge med i EU. Sjekk f.eks i svenske nettbutikker så ser du at disse versjonene er fritt tilgjengelig: Link8671010[/snapback] Norge er medlem av EØS og Europeisk konkurranselovgivning gjelder over den norske konkurranselovgivningen. Vi er også en del av det samme markedet. Altså skulle den versjonen også vært tilgjengelig på lik linje i Norge som i Sverige. 8671082[/snapback] Norge er ikke forpliktet til å følge EU's konkurranselovgivning, vi er da ikke EU medlemmer. Vi er derimot forpliktet til å følge EØS-avtalen. EØS landene velger selv om de vil følge EU-direktiver eller ikke. Skjønt i mange saker som omhandler import/eksport mot det europeiske markedet kan du godt si at vi egentlig ikke har noe valg. Men nå har (heldigvis) norsk import av amerikanske varer ingenting med det europeiske markedet å gjøre. Dessuten er jo prisen horribelt høy. Du viser til Windows XP HOME uten WMP til samme pris som Windows Vista Business. Hvorfor kjøpe et forkrøplet produkt til en sinnsyk pris? 8671082[/snapback] Windows Vista Business koster over 1000 kroner mer enn Windows XP HOME. Det skiller bare 50 kroner mellom N versjonen og den vanlige versjonen av XP HOME ifølge prisjakt.nu. Litt enkel research før man skrur på basunen er greit av og til.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Dette betyr ikke at OO ikke kan gjøre store forbedringer på dette området, men slik det fremstår i dag er OO irriterende tregt og stjeler alt for mye ressurser. Ja, ytelse er et svært viktig poeng for folk som må sitte med dette verktøyet 8 timer hver dag. OOo er ikke verdens raskeste program, men ironisk nok har Microsoft hjulpet til litt med lanseringen av Office2007, fordi at den krever ganske mye mer ressurser enn tidligere versjoner, tar lenger tid å starte opp, og føles i det hele tatt mindre responsiv. Så mens OOo har blitt bedre, og jeg må si jeg liker 2.x mye bedre enn 1.x, så har MS Office altså blitt en del treigere. Tidligere versjoner av MS Office har derimot vært utrolig kjappe. Og hvis man er helt avhengig av MS Office, kan man kjøre 2003 gjennom Wine. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Kanskje ikke så rart at kundene ikke kjøper noe som ikke er å oppdrive:http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10339 8670953[/snapback] Som det ble nevnt, så er ikke Norge med i EU. Sjekk f.eks i svenske nettbutikker så ser du at disse versjonene er fritt tilgjengelig: Link8671010[/snapback] Norge er medlem av EØS og Europeisk konkurranselovgivning gjelder over den norske konkurranselovgivningen. Vi er også en del av det samme markedet. Altså skulle den versjonen også vært tilgjengelig på lik linje i Norge som i Sverige. 8671082[/snapback] Norge er ikke forpliktet til å følge EU's konkurranselovgivning, vi er da ikke EU medlemmer. Vi er derimot forpliktet til å følge EØS-avtalen. EØS landene velger selv om de vil følge EU-direktiver eller ikke. Skjønt i mange saker som omhandler import/eksport mot det europeiske markedet kan du godt si at vi egentlig ikke har noe valg. Men nå har (heldigvis) norsk import av amerikanske varer ingenting med det europeiske markedet å gjøre. 8680417[/snapback] Norge er eksplisitt underlagt Europeisk konkurranse lovgivning gjennom EØS-avtalen. Men du kan jo nekte så mye du vil. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Dessuten er jo prisen horribelt høy. Du viser til Windows XP HOME uten WMP til samme pris som Windows Vista Business. Hvorfor kjøpe et forkrøplet produkt til en sinnsyk pris?8671082[/snapback] Windows Vista Business koster over 1000 kroner mer enn Windows XP HOME. Det skiller bare 50 kroner mellom N versjonen og den vanlige versjonen av XP HOME ifølge prisjakt.nu. Litt enkel research før man skrur på basunen er greit av og til.. 8680417[/snapback] Sist jeg sjekket kostet Vista Business rundt 3000kr. Kanskje prisen har steget? I min bok er 2500kr omtrent det samme som 3000kr. Og 2550kr eller 2500kr er ihvertfall det samme. Samma kan det være 2500kr for en forkrøplet XP home er uansett sinnsykt. Det samme er forsåvidt prisen på Vista forkrøplet eller ikke. Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg skjønner at det kan være vanskelig for Windows-brukere å fortstå problemet med lukkede standarder, men for oss som bruker andre operativsystemer er detteganske opplagt. Når webtv bare fungerer i Windows er det ingen som spør hvorfor det virker. De fleste PC-brukere er ikke datainteresserte og er ganske likegyldige så lenge det virker. Derfor er det ingen Windows-brukere som har noe i mot at WMP følger med i OS'et. For en Linux-bruker som ikke får spilt av Windows Media filer, finner denne brukeren raskt ut at disse formatene er forbeholdt Windows. I utgangspunktet kan ikke Linux-brukere spille av disse formatene i det hele tatt. Hadde formatet vært åpent hadde det ikke vært noe problem og brukeren kunne selv ha valgt hvilket OS han/hun vil bruke. Nå har etter hvert støtten for Windows Media filer i Linux blitt ganske god med unntak av DRM-filer, men dette er ikke MIcrosoft sin skyld. Grunnen til at denne støtten ikke er lagt inn som standard i mange distro'er er fordi det bryter lover i enkelte land. Hadde selv en periode for 2-3 år siden da WMA-filer var dårlig støttet og jeg så mye WebTV. Hadde dualboot med Windows og brukte for det meste det i en periode, noe som var synd da jeg trivdes best i Linux. Jeg spiller ikke så mye og da Windows Media filer ble støttet og et par ting som hadde irritert meg før ikke lengre var et problem kvittet jeg meg helt med Windows. Ved at Microsoft benytter seg av lukkede formater som wma,doc, xls, ppt, etc og lukkede API'er som DirectX gjør at Microsoft kan opprettholde et kunstig monopol. Ved å implementere DirectX i Xbox har Microsoft gjort DirectX ekstra attraktivt. Heldigvis finnes det spillutviklere som er interesserte i flere plattformer som bruker OpenGL. WoW kan bruke OpenGL (antagligvis kun lagt til for å kunne støtte Mac). Dette gjør at Wine støtter dette spillet godt. Det er ikke Blizzard sin skyld, men det gjør det mye lettere enn om spillet hadde vært DirectX. iD software er gulleksemplet på hvordan en spillutvikler kan støtte flere plattformer ved å bruke OpenGL. Microsoft har blitt dømt for monopolvirksomet flere ganger, så det er vel liten tvil om at de har et monopol? Når det kommer til Open Office er det et kjempeflott program, og jeg som vanlig bruker har ikke funnet noen begrensninger i det, men jeg vet om folk som har mer avanserte behov og har det. Hvis MS Office hadde benyttet seg av åpne formater hadde det ikke vært noe problem da jeg med Open Office kunne lest det. Det er ikke sånn at Open Office er løsningen for alle, men åpne standarder gjør at brukeren selv kan velge. Det at MS Office kun finnes for Windows (og handicappet Mac utgave) er et problem og gjør at brukere som trenger MS Office ikke har et fritt valg på hvilket OS de vil bruke. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Takk WzUp for et forklarende og ikke fordømmende innelegg. Mye enklere å forstå problematikken enn i alle de andre hat MS innleggene. Lenke til kommentar
no___________ Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Ingen feil på å ha monopol, er ikke alle så er interesert i andre operativsystemer og åpen kildekode. Noen må faktiskt tjen penger og vet hvordan de skal melke alt og alle. Gud så eg elsker Microsoft <3 Og nei slapp av, aldri betalt for et eneste software i hele mitt liv. Det blir for noob's og arbeidsmarkedet. PS: Viste dere at det er en trend å hate de så er best? Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Ingen feil på å ha monopol, er ikke alle så er interesert i andre operativsystemer og åpen kildekode. Noen må faktiskt tjen penger og vet hvordan de skal melke alt og alle. Gud så eg elsker Microsoft <3 Og nei slapp av, aldri betalt for et eneste software i hele mitt liv. Det blir for noob's og arbeidsmarkedet. PS: Viste dere at det er en trend å hate de så er best? 8688511[/snapback] /irony off? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 ...Det eneste jeg er uenig i, er at man skal ha lov til å tvinge Microsoft til å gjøre APIene sine til Open Source og pålegge dem kun å bruke åpne formater. DirectX er et API som Microsoft har jobbet med i over 12 år, og lansert i 10 iterasjoner. Dette er kode som vedlikeholdes av hundrevis av utviklere, og noe som Microsoft har brukt milliarder av dollar på...8690674[/snapback] Jeg synes du sa at du hadde jobbet 10 år med programmering. Så tror du at Microsoft har brukt milliarder av dollar på DirectX. Mens Transgaming klarer å implementere omtrent hele DirectX + deler av windows API på venture kapital. De totale uviklingskostandene for den dyreste Windows noensinne (om du lurer, Vista) var $6 mrd. Som med god margin overstiger noe vi noen gang har sett tidligere fra den kanten. Så kan du påstå så mye du vil at DirectX utgjorde mesteparten av det. Det å ansette 100 utviklere i 10 år til $30.000 p.a. koster forsåvidt $30 mill. - Langt fra milliarder av $. Lenke til kommentar
no___________ Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Ingen feil på å ha monopol, er ikke alle så er interesert i andre operativsystemer og åpen kildekode. Noen må faktiskt tjen penger og vet hvordan de skal melke alt og alle. Gud så eg elsker Microsoft <3 Og nei slapp av, aldri betalt for et eneste software i hele mitt liv. Det blir for noob's og arbeidsmarkedet. PS: Viste dere at det er en trend å hate de så er best? 8688511[/snapback] /irony off? 8689555[/snapback] Nope, elsker windows og monopol virksomhet. Sku ønske jeg hadde monopol på hw sine forums så jeg kunne bannet de jeg syns er mindre smart etc. Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Ingen feil på å ha monopol, er ikke alle så er interesert i andre operativsystemer og åpen kildekode. Noen må faktiskt tjen penger og vet hvordan de skal melke alt og alle. Gud så eg elsker Microsoft <3 Og nei slapp av, aldri betalt for et eneste software i hele mitt liv. Det blir for noob's og arbeidsmarkedet. PS: Viste dere at det er en trend å hate de så er best? 8688511[/snapback] /irony off? 8689555[/snapback] Nope, elsker windows og monopol virksomhet. Sku ønske jeg hadde monopol på hw sine forums så jeg kunne bannet de jeg syns er mindre smart etc. 8698692[/snapback] Gla vi bor i Norge og i EØS da:D Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Vi som jobber i IT-bransjen og må 'innfinne oss', dvs forholde oss til Microsoft sine office-formater på daglig basis, er fullstendig klar over svakheter disse innehar. Vi er også klar over at selv om de alternativene formatene er gode nok, så er ikke de tilhørende applikasjonene (les Open Office) gode nok for bedriftsvirksomhet i større skala. Bedrifter og privatpersoner flest, bryr seg ikke noe om standarder er åpne eller proprietære, bare de fungerer til sitt formål.8675351[/snapback] Det handler mer om hvor progressiv de IT-ansvarlige i bedriftene er etter min mening. Mangel på nytenkning, og ryggrad, hos enkelte IT-ledere har etter min mening medført at man nærmest ukritisk standardiserer på Microsoft-produkter, selv der det overhodet ikke er hverken behov eller tvingende nødvendig. Jeg jobber selv bl.a. som IT-ansvarlig i en bedrift i Trondheim, og selv om vi kjører de fleste av systemene våre på Windows-plattformen, så bruker vi heller Open Office, Firefox og Thunderbird fremfor tilsvarende programvare fra Microsoft. Det har vist seg å være et glimrende valg for oss ettersom det fungerer prikkfritt, så jeg skjønner ikke helt hva som skulle være problemet med en slik løsning? Endret 25. mai 2007 av snorreh Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Det er vel ingen som har sagt det er noe problem med en slik løsning så lenge det fungerer prikkfritt for dere. Det betyr imidlertid ikke at det fungerer prikkfritt for alle andre. Endret 25. mai 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Det er vel ingen som har sagt det er noe problem med en slik løsning så lenge det fungerer prikkfritt for dere. Det betyr imidlertid ikke at det fungerer prikkfritt for alle andre. 8700794[/snapback] Det samme kan vel også sies om Microsoft sin programvare? Jeg har iallefall veldig dårlige erfaringer med Microsoft Office, Internet Explorer og Outlook, spesielt mhp. manglende sikkerhet, virus, o.l. Spesielt på dette området mener jeg at Open Office, Firefox og Thunderbird er klart bedre valg. Endret 25. mai 2007 av snorreh Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Det er vel fortsatt ikke noen stor uenighet om det heller, bortsett fra de som blander religiøse tilnærminger inn i valg av programvare og operativsystem. Folk må velge det verktøyet som på best måte løser de oppgavene som skal bli løst, og gjøre de økonomiske, praktiske og sikkerhetsmessige vurderingene som hører med, uansett om det er Microsoft eller noen andre som står bak. Endret 25. mai 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Det er vel fortsatt ikke noen stor uenighet om det heller, bortsett fra de som blander religiøse tilnærminger inn i valg av programvare og operativsystem. Jeg har aldri betraktet meg som noen spesielt religiøs person, men hvis frihet er en religion - ja da er jeg jaggu meg religiøs Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Jeg for min del skjønner godt at denne versjonen ikke selger så godt. Er jo akkurat det samme, lik pris og alt, men et program fattigere Skjønner ikke egentlig helt poenget med at EU gjør så stor sak ut av det heller. -Er det virkelig så vansklig å etterinstallere et annet program med samme funksjoner? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Og hvem har sagt at en monopolsituasjon er ensidig negativt ? Vi ser jo alle hvor det bærer med den nye formatkrigen for eksempel. Som det var nevnt tidligere i tråden (nå har jeg ikke lest alle postene her) må man skille mellom Windows Media og produktet WMP. Såvidt jeg har fått med meg var hele tvisten med eu at WMP er integrert i Windows. At WM er dominerende er jeg ikke enig i. Situasjonen har lenge vært slik, men til daglig kommer jeg sjelden bort WM lenger, ihvertfall ikke uten alternativer. Stort sett også Quicktime, men det formatet er like proprietært (hvordan nå enn det stavog mulig silverlight i tiden fremover. WMP på sin side er det ingen problem å fjerne om man absolutt vil (på samme måte som totem player er det første som forsvinner fra linux installasjonen min). At man faktisk HAR en mulighet for medie avspilling uten installering av 3.parts programvare er strengt tatt ikke forbrukerfientlig. Kanskje fientlig mot andre leverandører, ikke forbrukerne. Man må ta i betraktning at store deler av brukergruppen verken har, eller kunne tenkt seg å bruke mye tid eller krefter på å finne andre alternativer som fungerer til deres bruk. Jeg er ikke av den oppfatning at alle vi opplyste it-kompetente folk av den grunn skal komme reddende og trykke på noen hva vi enn måtte mene er den beste løsningen. Funksjonalitet "out of the box" burde være el velkjent fenomen. Den generelle brukeren vil jeg tro ikke er prinipiellt opptatt av å være politisk korrekt i en slik situasjon, men heller fornøyd med at det meste virker slik det skal. Lurer på hvor mye penger EU har brukt for å klare å få til dette N produktet.. Endret 25. mai 2007 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Og hvem har sagt at en monopolsituasjon er ensidig negativt ? Vi ser jo alle hvor det bærer med den nye formatkrigen for eksempel. Spørsmålet er da, er det større sjangs for at man følger en felles standard i en slik situasjon? Jeg vil si nei, aktører som er veldig store ser ut til å snarere undergrave standarder enn fremme de. (antakelig fordi standarder gjør konkurransen friere) AtW Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Og hvem har sagt at en monopolsituasjon er ensidig negativt ? Vi ser jo alle hvor det bærer med den nye formatkrigen for eksempel.8702984[/snapback] Monopol er selvsagt ikke ensidig negativt, det er fantastisk god butikk for aksjonærene til monopolisten men også samtidig fantastisk dårlig butikk for alle deres kunder. For kundene, altså oss forbrukere, så er en monopolsituasjon utvilsomt ensidig negativt siden det tvinger oss til å betale overpris for produkter som ikke er konkurransedyktige. Det gjelder også for formatkrigen der en monopolist alltid vil velge et format som gjør det umulig for konkurranse, og i tilfelle det finnes "standarder" så vil en monopolist gjøre sin versjon til sin egen som nødvendigvis ikke lenger følger standarden. Denne strategien er velkjent, og går under navnet "Embrace, extend and extinguish" som man kan lese mer om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace%2C_ex..._and_extinguish "Embrace, extend and extinguish," also known as "Embrace, extend, and exterminate," is a phrase that the U.S. Department of Justice alleged was used internally by Microsoft to describe their strategy for entering product categories involving widely used standards, extending those standards with proprietary capabilities, and then using those differences to disadvantage its competitors.[...] The alleged strategy's three phases are: 1. Embrace: Development of software substantially compatible with a competing product, or implementing a public standard. 2. Extend: Addition and promotion of features not supported by the competing product or part of the standard, creating interoperability problems for customers who try to remain neutral. 3. Extinguish: When extensions become a de facto standard because of their dominant market share, they marginalize competitors that do not or cannot support Microsoft's extensions and create an obstacle to new competitors. The U.S. Department of Justice, Microsoft critics, and computer-industry journalists claim that the goal of the strategy is to monopolize a product category. Java-standarden er et godt eksempel på dette, der Microsoft sin versjon etterhvert ikke lenger var Java-kompatibel. Endret 25. mai 2007 av snorreh Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Begynner å bli litt kjedelig nå, bare tull så langt øyet ser. Flott om en moderator fjerner bortimot en side. 8702380[/snapback] Moderator stenger tråden for opprydning. Edit: Og da ble denne tråden 26 poster kortere. I hovedsak fordi 2-3 brukere gikk langt over streken og begynte med flammekastinbg og personangrep. Det førte til at de fikk innleggene sine slettet. Det var egentlig synd, fordi det sto mye både relevant og fornuftig i en del av dem. Moderator blir like trist hver gang han ser noen løse verdensproblemene på en intelligent måte, for så å avslutte resonnementet med "Og forøvrig er du en lallende idiot som kan gå hjem til mamma med pubertetsproblemene dine." Ikke bare blir innleggene deres slettet når dere gjør sånt, i tillegg er det i strid med retningslinjene og kan medføre andre reaksjoner. Takk til WzUp og Snorreh med flere som klarte å holde seg saklige og informative midt oppi flammekastingen. Et par andre innlegg skrøt av at de hadde piratkopiert Windows og ble slettet. EDIT: Reaksjoner på eller spørsmål til moderering tas som vanlig på pM, ikke i tråden. Geir Endret 26. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå