Langbein Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Problemet du nevner som må tas ved rota er et høna og egget problem. 80-90% av alle datamaskiner kan spille av WMV uten å måtte installere en codec (fordi disse fulgte med Windows). Det er iallefall argumentasjonen de som tilbyr mediastreaming på nettet bruker for å ekskludere andre formater. 8673135[/snapback] Heldigvis er piratgruppene mer fornuftige, og gir ut sine releases i åpne filformat. Disse sklir rett inn på linuxboksen min, mens windowsbrukere gjerne må installere codecs (xvid osv.) Dermed er det kanskje heller ikke så rart at mange snur ryggen til de kommersielle og lovlige mediatilbyderne Endret 22. mai 2007 av Langbein Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg som en del andre ser ikke helt problemet. WMP blokker på ingen måte muligheten for å installere en annen avspiller om du ønsker det. At du ikke ser problemet betyr ikke at det ikke er der. Virker som om enkelte her lider av et eller annet slags Stockholms syndrom... Så hvorfor skal du tvinge folk som kanskje ikke er så datakyndige til å slite ræva av seg bare for å spille av en enkel MP3 fil? Skal EU tvinge Microsoft til å fjerne Paint og bildefremvisningsprogrammet også? Ta vekk den integrerte brennefunksjonen i Windows, ta vekk Movie Maker, ja ta vekk alt av program som det finnes alternativer til og ikke er vitale for operativsystemet? For meg virker det som en veldig dårlig ide som gir etter min mening dårlige operativsystem. Om det bare hadde vært en MP3- og MPEG-spiller MS hadde bundlet med Windows, hadde ingen brydd seg. Litt artig at du trekker frem Movie Maker, forresten... Hvorfor har det seg slik at den kan lese og importere f.eks mpeg-filer, men det ferdige arbiedet kan kun eksporteres til WMV? Så lenge du har mulighet til å installere ditt eget alternativ syns jeg ikke Microsoft gjør noe galt.Jeg merker meg derimot at flere av dere peker på filformat som et problem. Det er vel gjerne ikke avspilleren sin feil. Da må du ta problemet ved roten, nemlig de som publiserer matrialet i dette formatet. Roten er da vitterlig selve filformatet, at noen publiserer innhold i dette formatet er et følgeproblem. Og som reidar76 nevner, WMP sitt eget format WMA og WMV er på ingen måte dominerende. Det går som sagt for det meste i Quicktime for streaming, AVI til video og MP3 til musikk. 8673066[/snapback] Det var nytt for meg. Hvor kan jeg se web-tv fra f.eks NRK eller TV2 i Quicktime eller AVI? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Litt artig at du trekker frem Movie Maker, forresten... Hvorfor har det seg slik at den kan lese og importere f.eks mpeg-filer, men det ferdige arbiedet kan kun eksporteres til WMV? Dette er en ypperlig illustrasjon på Microsofts virusliknende strategi for å opprettholde monopolet sitt. Steve "Monkey-Dance" Ballmer beskrev en gang GPL-lisensen som et virus, men kanskje han heller burde sett seg selv i speilet. Endret 22. mai 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes det herlig ironisk at de som hardnakket hevder at Microsoft har et monopol gjennom Windows, er de samme personene som fungerer som de største talsmenn for alternative plattformer som Linux og Mac. For at Microsoft skal ha et monopol, betyr det nettopp at det ikke finnes reelle alternativer på områdene hvor produktene deres konkurerer. Det vil dermed si at det ikke eksisterer andre, realistiske, alterativer for kontorapplikasjoner, servere, websurfing, mediaavspilling/redigering, utvikling og alt det nå måtte være, i markedet. Hva er det så Linux og Mac brukere skriker høyest om? Det er nettopp at Linux og Mac er fullgode alternativer til Windows! Deres hovedargumenter går jo nettopp på at de kan erstatte, endog overgå, Windows på absolutt alle disse områdene. Det at Staten har stoppet all salg av alkohol, bortsett fra gjennom sin egen kjede, Vinmonopolet, er et typisk eksempel på et reellt monopol. Hvis nå Staten skulle åpnet for salg av alkohol, f.eks i bensinstasjoner, ville vi ikke lenger ha et monopol, uansett hvilken av kjedene som skulle trekke flest kunder/ha størst popularitet. Linux og Mac folkene kan sammenliknes med folka som kjøper alkoholen sin lovlig på Shell, men som samtidig klager på at Vinmonopolet har for dårlig utvalg og høye priser. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 *snip* 8674288[/snapback] Semantikk... Greit nok, mange slurver og sier "monopol" i stedet for "nærliggende monopol" eller "total dominanse" eller hva vi nå skulle si. Faktum er uansett at Microsoft har en problematisk stor markedsandel på desktopen, og de misbruker denne for det er verdt. Lenke til kommentar
LastNinja9 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 10 print "Microsoft RULES !!" 20 goto 10 Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes det herlig ironisk at de som hardnakket hevder at Microsoft har et monopol gjennom Windows, er de samme personene som fungerer som de største talsmenn for alternative plattformer som Linux og Mac. For at Microsoft skal ha et monopol, betyr det nettopp at det ikke finnes reelle alternativer på områdene hvor produktene deres konkurerer. Det vil dermed si at det ikke eksisterer andre, realistiske, alterativer for kontorapplikasjoner, servere, websurfing, mediaavspilling/redigering, utvikling og alt det nå måtte være, i markedet. Hva er det så Linux og Mac brukere skriker høyest om? Det er nettopp at Linux og Mac er fullgode alternativer til Windows! Deres hovedargumenter går jo nettopp på at de kan erstatte, endog overgå, Windows på absolutt alle disse områdene. 8674288[/snapback] Det er fordi du ikke forstår hva et monopol er eller at GNU/Linux og Mac opererer i egne markeder. De fleste Windowsbrukere har gjort seg avhengig av ett eller annet windows-program eller windows-format. Slike brukere må klatre over en barriere for å bytte fra Windows til GNU/Linux. Denne barrieren gjør at Windows har et reelt monopol. Monopol betingelsen er nemlig at det ikke finnes direkte substitutter til produktet og ikke som norske wikipedia kaller det: alternativer. Direkte substitutter kjennetegnes ved at et markeds produkt, f.eks. Windows, kan byttes ut med et annet markeds produkt, f.eks. GNU/Linux, uten noen barrierer for brukeren. Barrierer kan være hva som helst som hindrer brukeren fra å bytte. Altså hvis brukerne er bundet til Windows fordi de er avhengig av et eller annet Windows format/program eller av lignende årsaker ikke uten videre kan bytte til GNU/Linux, er ikke GNU/Linux og Windows direkte substitutter og monopol betingelsen er oppfylt. Men det betyr ikke det samme som at de ikke er alternativer til hverandre. Det at Staten har stoppet all salg av alkohol, bortsett fra gjennom sin egen kjede, Vinmonopolet, er et typisk eksempel på et reellt monopol. Hvis nå Staten skulle åpnet for salg av alkohol, f.eks i bensinstasjoner, ville vi ikke lenger ha et monopol, uansett hvilken av kjedene som skulle trekke flest kunder/ha størst popularitet. Linux og Mac folkene kan sammenliknes med folka som kjøper alkoholen sin lovlig på Shell, men som samtidig klager på at Vinmonopolet har for dårlig utvalg og høye priser. 8674288[/snapback] For en analogi. :S Øl og rusbrus selges i en hvilken som helst dagligvare. Disse kan for noen regnes som alternativer til vin og sprit. Kan de regnes som alternativer i dine øyne til vin og sprit salget? - Det må jo være opplagt at salget av øl og rusbrus i dagligvaren påvirker Vinmonopolets salg av vin og sprit. Det kaller vi for eksternaliteter fordi markedet påvirkes av eksterne markeder for lignende produkter. Vinmonopolet kalles et monopol fordi øl og rusbrus ikke er dirkete substitutter til vin og sprit. Nå eksisterer det vel svarte markeder for hjemmebrent og smuglersprit også. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det er fordi du ikke forstår hva et monopol er eller at GNU/Linux og Mac opererer i egne markeder. 8674642[/snapback] Nuvel, jeg vil derimot hevde at jeg har et godt begrep om hva et monopol er, og at jeg klarer å skjelne forskjellen på et monopol og en dominerende markedsposisjon. Det finnes mange direkte substitutter til Windows og tilhørende applikasjoner, uansett hvor mye du argumenterer for det motsatte. Linux er ikke noe direkte substitutt for Windows? Det at det er en barriere å bytte alternativ, inngår dessverre ikke inn i definisjonen. Jeg innser dog at å diskutere dette punktet med en som er så låst i tankegangen sin, er rimelig bortkastet. Hvis nå Staten skulle åpnet for salg av alkohol, f.eks i bensinstasjoner, ville vi ikke lenger ha et monopol, uansett hvilken av kjedene som skulle trekke flest kunder/ha størst popularitet. Linux og Mac folkene kan sammenliknes med folka som kjøper alkoholen sin lovlig på Shell, men som samtidig klager på at Vinmonopolet har for dårlig utvalg og høye priser. 8674288[/snapback] For en analogi. :S Øl og rusbrus selges i en hvilken som helst dagligvare. Disse kan for noen regnes som alternativer til vin og sprit. Kan de regnes som alternativer i dine øyne til vin og sprit salget? - Det må jo være opplagt at salget av øl og rusbrus i dagligvaren påvirker Vinmonopolets salg av vin og sprit. Det kaller vi for eksternaliteter fordi markedet påvirkes av eksterne markeder for lignende produkter. Vinmonopolet kalles et monopol fordi øl og rusbrus ikke er dirkete substitutter til vin og sprit. Nå eksisterer det vel svarte markeder for hjemmebrent og smuglersprit også. 8674642[/snapback] Jeg mente selvsagt salg av sprit, men det skjønte du vel. Jeg skjønner forøvrig ikke hva du prøver å argumentere for her, da vi begge er enige om at Vinmonopolet er et ekte monopol. Hovedargumentet ditt faller ned på at Linux ikke er noe "Direkte Substitutt " for Windows. Lykke til med å argumentere for resten av menigheten at alle MÅ ha installert Windows på PCen sin. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Det er fordi du ikke forstår hva et monopol er eller at GNU/Linux og Mac opererer i egne markeder.8674642[/snapback] Nuvel, jeg vil derimot hevde at jeg har et godt begrep om hva et monopol er, og at jeg klarer å skjelne forskjellen på et monopol og en dominerende markedsposisjon. Det finnes mange direkte substitutter til Windows og tilhørende applikasjoner, uansett hvor mye du argumenterer for det motsatte. Linux er ikke noe direkte substitutt for Windows? Det at det er en barriere å bytte alternativ, inngår dessverre ikke inn i definisjonen. Jeg innser dog at å diskutere dette punktet med en som er så låst i tankegangen sin, er rimelig bortkastet.8674880[/snapback] Takk det samme! Og les litt samfunnsøkonomi før du hevder for bastant hva som er definert hvordan. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes det herlig ironisk at de som hardnakket hevder at Microsoft har et monopol gjennom Windows, er de samme personene som fungerer som de største talsmenn for alternative plattformer som Linux og Mac. 8674288[/snapback] Det er ikke ironisk i det hele tatt. Det er de samme brukerne som må innfinne seg med MS Office sine formater bare fordi slike som deg ikke har kunnskap utover nesetippen sin. Apropos monopol, hvis naboen min går i nærmeste EL-forretning og vil ha en PC, hva tror du han har av alternativer på OS da? GNU/Linux og Mac er for eliten, ikke for massene, massene har i realiteten ikke noe valg. At brukere her på forumet blir informert om alternativer er i denne sammenhengen revnende likegyldig. EDIT: Modererte meg selv en smule. 8674699[/snapback] Vi som jobber i IT-bransjen og må 'innfinne oss', dvs forholde oss til Microsoft sine office-formater på daglig basis, er fullstendig klar over svakheter disse innehar. Vi er også klar over at selv om de alternativene formatene er gode nok, så er ikke de tilhørende applikasjonene (les Open Office) gode nok for bedriftsvirksomhet i større skala. Bedrifter og privatpersoner flest, bryr seg ikke noe om standarder er åpne eller proprietære, bare de fungerer til sitt formål. Når det gjelder IT-kunnskap (eller mangel på sådan) så har jeg jobbet som programmerer i over 10 år, og jobber daglig på både Windows og Sun Solaris maskiner. Jeg vil hevde jeg klarer å se IT-bransjen i et større perspektiv enn den gjennomsnittelige hw.no debatant. Men for all del, blend meg med din kunnskap og allvitenhet. Linux får man kanskje ikke kjøpt på nærmeste Elkjøp, men så er det da også gratis å laste ned. Grunnen til at de ikke velger å bundle Linux med PCene, er enkel. Det er veldig få PC produsenter som vil påta seg ansvaret med drive support på Linux for massene. Å hjelpe tante Turid med kommandolinjebaserte verktøy over telefon, er et mareritt. "Det er bare å rekompilere ditt, eller redigere config fil datt". Dersom brukervennligheten på Linux stiger, vil etterspørselen øke og PC produsenter se nytten av å bundle det med PCene sine. At Mac ikke er alment tilgjengelig skyldes at Apple vil ha full kontroll i alle ledd, fra hardware til software til utsalg. Begge alternativene er uansett tilgjengelige for alle, også naboen din. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Slikt unntak kan ikke innvilges. EU-markedet omfatter allltid EU + EØS. Det er forøvrig ganske dårlig at de ikke ble pålagt å redusere prisen tilsvarende verdien av WMP også. Windows XP Home til 2500kr kan heller ikke forsvares retail eller ikke. 8671344[/snapback] Nå er det vel ikke sikker at MS tar høyere pris for denne versjonen, en butikk kan godt ta forskjellig pris på 2 produkter som har lik innkjøpspris.. Dersom du søker på Vista i norske butikker, så vil du se at de er forskjellig priset. Tipper du kan finne hundrevis av eksempler på dette hos din nærmeste dagligvarebutikk. Mht det spesifikke rundt denne avtalen og hvorvidt MS er pålagt det samme i EØS området ander jeg ikke, men butikkene står fritt til å velge eget vareutvalg. Jeg vil tro EU uansett ikke kan gjøre annet enn å kreve at MS gir tilgang til denne versjonen i alle markedene. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Det virker som om folk her er på bærtur når man sier at man ikke får kjøpt "N" versjonen. Hadde noen av dere kjøp + prøvd å installere vista så ville man ha få valget mellom vanlige versjoner og "N" versjoner, m.a.o. du kjøper operativsystemet fra komplett, netshop osv. så får du BÅDE "N" og vanlig. Denne tråden sporte helt av blir prat om GNU/Linux plutselig, og journalisten/personen som skrev ( Ingen vil ha Vista "N" ) kan ha driti seg litt ut, da egen pakke med "N" er både unødvendig og teit når man får med alle versjonene på samme DVD-plate. Det er kun kosmetisk å ha det på alle pakkene, og folk som installerer "N"-versjonen vil da ikke komme med i beregningene, og tallene kan kun komme fra de som har oversikt nemlig M$. Offtopic: Linux er uten tvil et meget bra alternativ, men ikke bra nok! derfor M$ Edit: WMV er gratis og det kan umulig bli billigere fra M$ sin side å prisen på "N"-utgaven som billigere enn vanlig (ikke nok vilje) Endret 22. mai 2007 av Valent Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) De som gidder å bry seg kutter vel ut hele OS'et. Windows Lite uten programvare fra MS ja takk, men nei takk. EDIT: for å koke det ned. Er det noen som vil ha MP? Eller alt det andre de sender med for den saks skyld? Endret 22. mai 2007 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ms burde gi ut windows uten disse tilleggs programmene men om jeg personlig fikk velge så vile jeg selv valgt med. Grunn? Jo, om du får mer program vare for samme penge så ja takk men selv om de utnytter sin monopol stilling godtar jeg det. De fleste hade nok tatt det valget tror jeg. Er selv en relativt förnöyd bruker av windows siden det fungerer greit nok uten en masse problemer. Bruker mest office på jobb i nettverk med noen spesial programmer utviklet for windows (tror jeg) og hjemmer er det mest spilling som gjelder. Til spill er det jo bare windows som gjelder (ja da, alternativ finnes men...) mye grunner DirectX og ikke bruk av OpenGL men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Kundene hadde vært interessert i å kjøpe det hvis de var klar over det. Problemet er at ingen vet om det, i tillegg til at prisen er den samme. EU skulle krevd at Vista N (Og XP N) skulle blitt lagt ut som et reelt valg, og at det skulle vært en betydelig prisforskjell. 8669604[/snapback] tja mulig en og annen entusiast som ville ha den,neppe mange av vanlige brukere, de foretrekker nemmelig et os som har mest mulig ferdig innstalert og bryr seg lite med hva mediaplayern eller andre ting heter bare det er med i oset Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cWCmM4Uy Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Haha. Var vel kun EU som ble overrasket over at kundene (OEM etc) IKKE ønsket å tilby "N" versionen av Vista til sine kunder. Wild Guess: De fleste med kjennskap til N versionen av Vista kjører piratkopier av OS'et uansett, så det har ingenting å si. Til Linux/Mac folket som roper seg hese om Monopol og hvor onde Microsoft er: Lag noe som er kompatibelt og bedre, så kanskje de kan få flere kunder. Reverse Engineering er jo fortsatt mulig, selv om det blir mer og mer forbudt fordi det kan bryte "kopi-begrensninger" som legges inn i de ulike formatene, avhengig av lovverket i de aktuelle landene. Og til Linux folket: Før dere roper om hvor onde MS er bør dere forsøke å lage litt bedre bruker-grensesnitt, er alt for mye OSS som ser og "føles" helt jævlig ut med ulike funksjonstaster for å gjøre den samme tingen (Klipp og Lim f.eks, som ikke fungerer mellom alle apps engang). Forøvrig er MPC og VLC fine programmer, men om jeg ikke var it kyndig ville jeg uansett foretrukket Media Player 11 forran noen av alternativene, Mediasource GO, iTunes (møkka program), AOL Winamp, osv. Det er Microsoft sine produkter så la microsoft få gjøre hva de vil med det. Om folk velger å kjøpe Microsoft sine produkter, så la de få lov til å gjøre det. Det er helt latterlig at tapere skal forsøke å bruke rettsaker og millioner av kroner forsøke å påtvinge sine produkter på microsoft sine kunder. Jada, det er leit at "Office" og "Windows" er blitt standard-platform i de fleste bedrifter, og at mange sikkert ser på det som et monopol, men når en bedrift ønsker å innføre et nytt IT System ser de på helheten og hvordan de kan få best mulig support på dette og til hvilken kostnad. Hjelper fint lite at Openoffice og Ubuntu er gratis når det vil koste millioner av kroner å lære opp de ansatte og IT avdelingen til å supportere produktet, for å ikke snakke om hvor mange aktører som tilbyr leveranse, oppdateringer og ulike best-practice guides og rammeverk for utvikling, implementering, pilot og resten av morroa. Moralen er: Det enkle er ofte det beste, og når det gjelder IT i firmaer og privat er det gjerne Microsoft, selv om Kernel x.x med drivere kompilert i kernelen, med ATI's nye openGL drivere for X11 med GDI og KDE og WTF sikkert ser mye flottere ut når man får beryl til å virke og kan snurre rundt på en 3d kube hele jævla dagen. Endret 23. mai 2007 av Slettet-cWCmM4Uy Lenke til kommentar
kindings Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Det virker som om folk her er på bærtur når man sier at man ikke får kjøpt "N" versjonen. Hadde noen av dere kjøp + prøvd å installere vista så ville man ha få valget mellom vanlige versjoner og "N" versjoner, m.a.o. du kjøper operativsystemet fra komplett, netshop osv. så får du BÅDE "N" og vanlig. Har kjøpt og betalt Vista, men kan ikke huske at jeg fikk dette alternativet... ville vel uansett ikke vurdert det da, så det er mulig jeg overså det Endret 23. mai 2007 av kindings Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det virker som om folk her er på bærtur når man sier at man ikke får kjøpt "N" versjonen. Hadde noen av dere kjøp + prøvd å installere vista så ville man ha få valget mellom vanlige versjoner og "N" versjoner, m.a.o. du kjøper operativsystemet fra komplett, netshop osv. så får du BÅDE "N" og vanlig. Hvor får man det valget? Kan ikke huske å ha fått det når jeg installerte, men det gjelder kanskje ikke Business? AtW Lenke til kommentar
Valent Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvor får man det valget? Kan ikke huske å ha fått det når jeg installerte, men det gjelder kanskje ikke Business? AtW Det er i installasjons programet (før installeringa / velg type? home basic, home premium, buisness osv.), nå har jeg både Business som jeg fikk i sammenheng med MSDN som har avtale med skolen om å tilby lovlige lisenser til studenter, og når jeg kjøpte Ulitimate versjonen fra Netshop. Har ikke dvd-skiva forran meg så jeg er ikke helt sikker på om det finnes Vista Business "N", men er sikker på at det var "N" til de andre versjonene. Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvor får man det valget? Kan ikke huske å ha fått det når jeg installerte, men det gjelder kanskje ikke Business? AtW Det er i installasjons programet (før installeringa / velg type? home basic, home premium, buisness osv.), nå har jeg både Business som jeg fikk i sammenheng med MSDN som har avtale med skolen om å tilby lovlige lisenser til studenter, og når jeg kjøpte Ulitimate versjonen fra Netshop. Har ikke dvd-skiva forran meg så jeg er ikke helt sikker på om det finnes Vista Business "N", men er sikker på at det var "N" til de andre versjonene. 8680097[/snapback] Vi har Vista Business "N" på skolen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå