Gå til innhold

Ingen vil ha Vista "N"

Anbefalte innlegg

Skjønner egentlig ikke problemstillingen her. Hva er problemmet med WMP?

8669655[/snapback]

1. At WMP ikke lar seg avinstallere og "kupper" markedet for mediaavspillere.

2. At EU har dummet seg ut ved å ikke angripe problemet på en annen måte eller valgt andre problemer å fokusere på. De mister dermed troverdighet og når det kommer til andre fremtidige tiltak.

8669787[/snapback]

A: Man kan fjerne WMP ved å velge "Legg til/fjern programmer" i "Kontrollpanel". Velg deretter "Legg til/fjerne Windowskomponenter".

B: Jeg synes ikke verken WMP (selve spilleren) eller Windows Media (teknologien) er spesielt markedsdominerende. Apple med iTunes/iPod/QuickTime har en betydelig markedsposisjon. YouTube o.l. med flash mediaavspilling har også fått en større og større markedsposisjon. Man kan jo for så vidt også søke på ulike bittorrent nedlastingsnettsteder, for å få et bilde av hvilke formater som er dominerende. Mitt inntrykk er at man svært sjeldent man finner noe i Windows Media format (WMV/WMA). Det meste er i MP3/Xvid/DivX/MPEG m.m.

C: I stedet for å angripe Microsoft burde EU definere standarder for digitalt format på nettet. På samme måte som EU har definert standarder for mobil kommunikasjon, digitalt HDTV m.m. Deretter burde man igangsette ulike ordninger for anbud- og konsesjonsbehandling av søkere. En slik løsning sikrer at konkurranseinteresser, teknologipreferanser m.m. tilfredsstilles. For oss forbrukere er det jo ønskelig at ting bare virker uten for mye styr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje ikke så rart at kundene ikke kjøper noe som ikke er å oppdrive:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10339

8670953[/snapback]

Som det ble nevnt, så er ikke Norge med i EU. Sjekk f.eks i svenske nettbutikker så ser du at disse versjonene er fritt tilgjengelig: Link

8671010[/snapback]

Norge er medlem av EØS og Europeisk konkurranselovgivning gjelder over den norske konkurranselovgivningen. Vi er også en del av det samme markedet. Altså skulle den versjonen også vært tilgjengelig på lik linje i Norge som i Sverige.

Dessuten er jo prisen horribelt høy. Du viser til Windows XP HOME uten WMP til samme pris som Windows Vista Business. Hvorfor kjøpe et forkrøplet produkt til en sinnsyk pris?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Norge er medlem av EØS og Europeisk konkurranselovgivning gjelder over den norske konkurranselovgivningen. Vi er også en del av det samme markedet. Altså skulle den versjonen også vært tilgjengelig på lik linje i Norge som i Sverige.

Dessuten er jo prisen horribelt høy. Du viser til Windows XP HOME uten WMP til samme pris som Windows Vista Business. Hvorfor kjøpe et forkrøplet produkt til en sinnsyk pris?

8671082[/snapback]

Hvorfor disse 'N' versjonene ikke er tilgjengelig i lokaliserte versjoner også for EØS landene, kan ikke jeg svare på, men jeg antar at forliket med EU har gitt Microsoft fritak for dette.

Angående prisen, så er jo dette tilsvarende standard pris for Windows XP Home Retail. At Windows Vista Business er en langt bedre deal er jeg forøvrig enig i. 'N' versjonene i Sverige ligger faktisk hundrelappen over i pris, men dette skyldes etterspørsel, voluminnkjøp o.l.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8671082[/snapback]

Hvorfor disse 'N' versjonene ikke er tilgjengelig i lokaliserte versjoner også for EØS landene, kan ikke jeg svare på, men jeg antar at forliket med EU har gitt Microsoft fritak for dette.

Angående prisen, så er jo dette tilsvarende standard pris for Windows XP Home Retail. At Windows Vista Business er en langt bedre deal er jeg forøvrig enig i. 'N' versjonene i Sverige ligger faktisk hundrelappen over i pris, men dette skyldes etterspørsel, voluminnkjøp o.l.

8671274[/snapback]

Slikt unntak kan ikke innvilges. EU-markedet omfatter allltid EU + EØS.

Det er forøvrig ganske dårlig at de ikke ble pålagt å redusere prisen tilsvarende verdien av WMP også.

Windows XP Home til 2500kr kan heller ikke forsvares retail eller ikke.

Lenke til kommentar
WMP er vel gratis?

8671362[/snapback]

Selv om det følger med Windows er det ikke gratis. Du betaler for Windows + WMP. Blir som å tro at siden du kjøper en TV med innebygget DVD-spiller så er DVD-spilleren gratis. Funker ikke sånn.

For kunden har WMP verdi lik alternativkostnaden ved innkjøp av en alternativ (kommersiell) avspiller. Dvs gjennomsnittsprisen av de kommersielle avspillerne som kan erstatte WMP.

Lenke til kommentar

Det finnes et vell av gratis avspillere som gjør jobben like godt som WMP. At forbrukeren skal tvinges av EU til å måtte lete etter disse, evt måtte kjøpe egne avspillere er vel ikke til forbrukerens beste? De fleste som bruker windows lider ikke av mangelen på alternativer, og de som ikke bruker MS har valgt dette selv. At utviklerer nøyer seg med å treffe 99% av brukerne er vel også forståelig, ingen kan dekke alles behov. Så da blir det opp til de andre å utvikle noe som kan brukes på andre platformer enn MS. Jeg er enig i at MS burde stille til disp det som trengs for å se feks WM streamer på andre platformer.

Som noen nevnte over her, bedre om EU hjelper til å bygge opp andre, ikke rive ned MS.

Lenke til kommentar
Selv om det følger med Windows er det ikke gratis. Du betaler for Windows + WMP. Blir som å tro at siden du kjøper en TV med innebygget DVD-spiller så er DVD-spilleren gratis. Funker ikke sånn.

For kunden har WMP verdi lik alternativkostnaden ved innkjøp av en alternativ (kommersiell) avspiller. Dvs gjennomsnittsprisen av de kommersielle avspillerne som kan erstatte WMP.

8671396[/snapback]

Den gjennomsnittsprisen er lik 0.

Lenke til kommentar

og hvorfor tror du at gjennomsnittsprisen er null for både mediaspiller og nettleser, mens et simpelt brennerprogram er det mulig å ta betalt for, for ikke å snakke om antivirusprogram. Flott om du kunne gjort et forsøk på gjennomtenkt svar.

Jeg er enig i at EU burde valgt andre virkemiddel, dette virker bare tåpelig. Saftige dagbøter inntil MS hadde brukt åpne formater burde gjort susen. Jeg er ikke imot lukket programvare, men lukkede formater misliker jeg ekstremt, spesielt når det hindrer reell konkurranse i et marked med en monopilist.

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor EU tvinger MS til å lage en egen N versjon for europa slik at vi forruker kan velge, uten at de pålegger retail og oem forhandlere til å

følge opp. Etter min mening vil EU's markedspolitiske integritet svekkes, særlig i forhold til USA™.

Lenke til kommentar

syns dette er noe av det beste som EU har gjort for oss forbrukere på lenge da! Ja det er for oss forbrukere. eneeste versionen som burde være lovlig og selge i EU + EØS burde være denne versionen.

Grunn: Ms dominerer markedet og om de legger in en programvare som kokurerer direkte mot andre software selskaper så mister de marked og konkuransen blir ennå dårligere.

Og si at "hvorfor får OSX lov til det da?" er ikke helt det samme da er ikke har samme markedsdel og har ikke noe "nesten" monopol som Ms idag faktiskt har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
syns dette er noe av det beste som EU har gjort for oss forbrukere på lenge da! Ja det er for oss forbrukere. eneeste versionen som burde være lovlig og selge i EU + EØS burde være denne versionen.

Grunn: Ms dominerer markedet og om de legger in en programvare som kokurerer direkte mot andre software selskaper så mister de marked og konkuransen blir ennå dårligere.

Og si at "hvorfor får OSX lov til det da?" er ikke helt det samme da er ikke har samme markedsdel og har ikke noe "nesten" monopol som Ms idag faktiskt har.

8672130[/snapback]

WMP er en del av windows. Når jeg kjøper et operativsystem så forventer jeg avspillingsmuligheter uten å måtte betale ekstra eller velge noe annet.

Og jeg mener også at Windows er i sin fulle rett og bundle WMP i windows.

Windows har ikke monopol. se "monopol" i et leksikon

Lenke til kommentar

8672241[/snapback]

Tror du burde slå opp selv. At det eksisterer andre aktører som tilbyr substitutter betyr ikke at MS ikke har monopol. Det blir snakk om eksternaliteter som virker på Microsofts monopol.
Lenke til kommentar

Joa, klart det, jeg skal kjøpe en windows versjon som jeg 1 : såvidt vet eksisterer og 2 : er tilnærmet umulig å oppdrive. Eneste som kan gjøre MS noe som helst, er å tvinge MS til å selge bl.a DirectX, Office og WMP til Linux/Apple, det hadde muligens fått MS til å bli smånervøse. Så lenge det finnes folk som omtaler Iexplorer og startsiden/sol som internett, så kommer nok MS til å ha ett rimelig solid markedsgrep.

Lenke til kommentar

Når du integrerer programmer som ikke er avgjørende for om operativsystemet skal fungere og ikke bidrar til at det skal fungere så mener jeg dette ikke er riktig. Men klart en kan jo alltid sette en grense der om en vil.

f. eks, jeg lager ett utrolig bra søkeprogram som søker din maskin veldig bra og jeg tar betalt for det og lykkes bra. 1 år etterpå så kommer Ms og lager et program som er veldig likt og legger ved det gratis. Da kan jo ikke jeg konkurrere lenger siden de har en nesten gratis distribusjon. Men hvor langt skal en trekke tråden? EU har valgt å sette en grense for hva en syns kan være greit og ikke greit. wmp er ikke greit og da det finnes mange som lever på og lage programmet som er likverdige men få trenger siden ms "tar over" markedet med sin stilling i markedet.

Selv bruker jeg Ms programmer så lite i windows som mulig, bruker Firefox, VLC osv som erstatning også på grunn av at dette er sikrere. Paradoksalt nok pga av at Ms har så store markedsandel som de har.

p. s er dårlig på å forklare med dette jekker meg opp litt :p

Lenke til kommentar

Jeg som en del andre ser ikke helt problemet. WMP blokker på ingen måte muligheten for å installere en annen avspiller om du ønsker det.

Så hvorfor skal du tvinge folk som kanskje ikke er så datakyndige til å slite ræva av seg bare for å spille av en enkel MP3 fil?

Skal EU tvinge Microsoft til å fjerne Paint og bildefremvisningsprogrammet også?

Ta vekk den integrerte brennefunksjonen i Windows, ta vekk Movie Maker, ja ta vekk alt av program som det finnes alternativer til og ikke er vitale for operativsystemet?

For meg virker det som en veldig dårlig ide som gir etter min mening dårlige operativsystem.

Så lenge du har mulighet til å installere ditt eget alternativ syns jeg ikke Microsoft gjør noe galt.

Jeg merker meg derimot at flere av dere peker på filformat som et problem.

Det er vel gjerne ikke avspilleren sin feil. Da må du ta problemet ved roten, nemlig de som publiserer matrialet i dette formatet.

Og som reidar76 nevner, WMP sitt eget format WMA og WMV er på ingen måte dominerende. Det går som sagt for det meste i Quicktime for streaming, AVI til video og MP3 til musikk.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg som en del andre ser ikke helt problemet. WMP blokker på ingen måte muligheten for å installere en annen avspiller om du ønsker det.

Så hvorfor skal du tvinge folk som kanskje ikke er så datakyndige til å slite ræva av seg bare for å spille av en enkel MP3 fil?

Skal EU tvinge Microsoft til å fjerne Paint og bildefremvisningsprogrammet også?

Ta vekk den integrerte brennefunksjonen i Windows, ta vekk Movie Maker, ja ta vekk alt av program som det finnes alternativer til og ikke er vitale for operativsystemet?

For meg virker det som en veldig dårlig ide som gir etter min mening dårlige operativsystem.

Så lenge du har mulighet til å installere ditt eget alternativ syns jeg ikke Microsoft gjør noe galt.

Jeg merker meg derimot at flere av dere peker på filformat som et problem.

Det er vel gjerne ikke avspilleren sin feil. Da må du ta problemet ved roten, nemlig de som publiserer matrialet i dette formatet.

Og som reidar76 nevner, WMP sitt eget format WMA og WMV er på ingen måte dominerende. Det går som sagt for det meste i Quicktime for streaming, AVI til video og MP3 til musikk.

8673066[/snapback]

Ideelt sett burde man forby Microsoft å lage egne proprietære standarder og heller la de implementere ISO-standarder (og fjerne software patentene i USA).

Problemet du nevner som må tas ved rota er et høna og egget problem. 80-90% av alle datamaskiner kan spille av WMV uten å måtte installere en codec (fordi disse fulgte med Windows). Det er iallefall argumentasjonen de som tilbyr mediastreaming på nettet bruker for å ekskludere andre formater.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

8672241[/snapback]

Tror du burde slå opp selv. At det eksisterer andre aktører som tilbyr substitutter betyr ikke at MS ikke har monopol. Det blir snakk om eksternaliteter som virker på Microsofts monopol.

8672462[/snapback]

Wiki

Microsoft har ikke monopol da linux, mac er i samme varegruppe. At de har større markedsandeler er irrelevant.

Lenke til kommentar

8672241[/snapback]

8672462[/snapback]

Wiki

Microsoft har ikke monopol da linux, mac er i samme varegruppe. At de har større markedsandeler er irrelevant.

8673165[/snapback]

Mac OSX er for Mac. Windows for PC.

Hverken Mac OSX eller GNU/Linux er Windows-kompatible operativsystemer. => Windows har 100% markedsandel for Windows-kompatible operativsystemer.

Fra den wikipedia siden du linker til:

Monopol har:

* En leverandør

Det er kun Microsoft som tilbyr Windows-kompatible operativsystemer for PC.

* Ingen alternative produkter

Finnes kun subsitutter, men ingen av de er 100% Windowskompatible og er derfor ikke istand til å erstatte Windows for en hvilken som helst bruker. -> Ingen alternativer.

* Kan diktere pris

MC for Windows er 0. Prisen er 5000 kr pr stk.

* Vanskelig eller umulig å etablere konkurende bedrifter.

Det har ennå ikke latt seg gjøre de siste 20 årene. Men GNU/Linux kommer nærmere og nærmere.

Som jeg sa Microsoft har monopol, men monopolet påvirkes av eksterne virkninger fra andre markeder: Mac og *nix.

Edit: Må forresten få lov å si at den norske wikipedia igjen glilmter med sitt fravær på kvalitet. Det motsatte av monopol er monopsoni og ikke fri-konkurranse.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...